حالت شب
  • Monday, 16 September 2024
دستاوردهای ممتاز شهرک سلامت اصفهان

از پایان فوبیای دندانپزشکی،فرهنگ سازی و اقدامات روان‌شناسی بیماران اوتیسم تا به روزترین دستگاه تشخیص و درمان سرطان و مدرن ترین آزمایشگاه حرفه ای

دستاوردهای ممتاز شهرک سلامت اصفهان

دستاوردهای ممتاز شهرک سلامت اصفهان

شهرک سلامت اصفهان، یک ابرپروژه بی‌نظیر در کشور و کم‌نظیر در منطقه بود. شاید بسیاری از افراد فکر می‌کردند این طرح بسیار پیچیده و بزرگ به فرجام نرسد! رؤیایی بود و پر هزینه، پر ریسک بود و مرد عمل می‌خواست.
اما چند سالی است که شاهدیم این پروژه ملی سلامت‌محور، علی‌رغم بی‌توجهی‌های گاه‌وبی‌گاه، بوروکراسی اداری و بعضاً سنگ‌اندازی عمدی و سهوی معدود مسئولان وقت به فرجام است.

شهرک سلامت اصفهان علاوه بر اینکه برگ زرینی بر تارک بر تارک بهداشت و سلامت کشور است، اکنون در دنیا سبب فخر و مباهات ایران است. زیر ساختی عظیم از شبکه‌های مدرن درمانی، کلینیکی، اقامتی - تفریحی و بیمارستانی فوق‌تخصصی که گامی نوین در توریسم سلامت کشور به شمار می‌آید.
شاید در اصفهان، کمتر فعال اقتصادی و اجتماعی باشد که مسعود صرامی را نشناسد. کارآفرینی کم‌نظیر و ایده‌پردازی ممتاز که باهمت والای خود پروژه‌های عظیمی همچون؛ اصفهان سیتی‌سنتر و شهرک سلامت را رقم زده است. در شرایطی که کشور در شرایط تحریم با سرمایه‌گذاری خارجی نزدیک به صفر روبرو بوده و مصائب تورم و قیمت ساعتی ابزار و ادوات و مصالح عمرانی و... بیداد می‌کند بنیان‌گذار شهرک سلامت معتقد است،برای اینکه تغییر اساسی در ساختار خدمات درمانی در کشور ایجاد کنیم، بایستی یک نمونه خوب و پایلوت ایجاد می‌کردیم تا تکرارش برای مردم و مسئولین راحت‌تر می‌شد. یعنی وقتی یک سمبل خوب و الگوی عالی داشته باشیم، تکرار آن آسان‌تر می‌شود.

مسعود صرامی، مؤسس شهرک سلامت اصفهان در گفتگویی پذیرای پاسخ به سؤالات ما شدند:
جناب صرامی، در اکثر تبلیغات مؤسسات همیشه عباراتی همچون؛ اولین و بهترین و.. عنوان می‌شود، شهرک سلامت اصفهان ازاین‌حیث دارای چه جایگاهی هست؟
مشابه این شهرک و مجموعه کامل پزشکی، کلینیکی و اقامتی در کشور و منطقه وجود ندارد و در دنیا نیز در رشته‌های تخصصی موجود است؛ ولی این‌همه تخصص و مجموعه‌ای کامل از خدمات وجود ندارد. مثلاً شما می‌روید یک جایی برای چشم‌پزشکی، ممکن است، آلمان از اینجا بهتر باشد. ولی به‌صورت تکمیلی و کنار هم در زیر یک سقف، خدمات درمانی این‌چنین در کشورهای دیگر ایجاد نشده است.
مثلاً ممکن است در کشورهای پیشرفته در یک‌رشته همچون ارتوپدی چندین خدمات مرتبط کنار هم وجود داشته باشد، مثلاً 5 یا 6 رسته تخصصی در یک کلینیک یا مرکز پزشکی دایر باشد ولی وجود چندین رشته کامل درمانی و پزشکی در کنار هم و همراه با خدمات اقامتی و تفریحی بی‌نظیر است.
لطفاً از خدمات شهرک سلامت و کلینیک‌های آن برای ما بفرمایید؟
اینجا یک قسمت کلینیک‌های درمانی است که 36 کلینیک تخصصی دارد که نشان می‌دهد مجموعه کاملی هست و یک قسمت دیگر پاراکلینیک که ساختمان‌های مشابه هم به‌وسیله پل شیشه‌ای به هم مرتبط و این پاراکلینیک‌ها در دوطبقه قطب هسته اصلی سرطان و تصویربرداری دارد که شامل 12 هزار مترمربع مساحت و امکانات مدرن است.
سه آزمایشگاه کامل فوق‌تخصصی با مدرن‌ترین دستگاه‌های آنالیزی روز دارد که کنسرسیومی از آزمایشگاه‌ها هستند، مثلاً روش تشخیصی از بزاق دهان برای سنجش بیماری‌ها و متابولیسم بدن و سپس تشریح اینکه چه دارویی اثربخش است. این یک روش مدرن روز در دنیا و کشورهای پیشرفته است. خاصیت این دستگاه آنالیز این است که با استفاده از متابولیسم و سنجش بزاق از انواع داروهای مؤثر، تشخیص می‌دهد که چه دارویی بیشتر بر این بیمار اثرگذار است.
از جدیدترین کلینیک‌ها و روش‌های درمانی شهرک سلامت بفرمایید؟
امروزه سرطان بسیار فراگیر شده است و دلایل مختلفی دارد. به‌خصوص در استان اصفهان و کلان‌شهرها که برمی‌گردد به آلودگی‌های محیطی و تغذیه‌های ناسالم و....
ما نسبت به نیاز روز عمل کردیم و تلاش داریم که تشخیص و درمان این بیماری هولناک را برای مردم ساده‌تر کنیم و به مدرن‌ترین دستگاه روز دنیا مجهز شدیم.
شاه‌بیت درمان سرطان و به‌روزترین دستگاه دنیا اکنون سیستم «سایبر نایف» است که الحمدلله در شهرک سلامت راه‌اندازی شده است، این دستگاه با هوش مصنوعی کار می‌کند و مزیت آن این است که این سیستم رباتیک از جهات مختلف و هوشمندانه می‌تواند یک تومور سرطانی یا سلول‌های سرطانی را مورد درمان هدفمند قرار دهد و با پرتودرمانی بر آنها تأثیر بگذارد.
در این روش تومورهای بافت نرم که قابل‌دسترسی جراحان نبوده به‌راحتی درمان می‌شود و سرطان‌های مغز، کبد، پروستات، کلیه و... که در بافت‌های نرم هستند با این روش پرتودرمانی می‌شوند. این دستگاه با دقت دو دهم حتی می‌تواند بر تومورهای دو میلیمتری، نفوذ و تأثیر داشته باشد.

گویا در بخش دندانپزشکی هم دستاوردهای نوینی دارید؟
بله؛ بخشی از آنها فرهنگی و کمک درمانی و روان‌شناسی هستند. مثلاً ما با ابزار آموزش‌هایی ترس و فوبیا از دندانپزشکی را در پدران و مادران از بین می‌بریم تا آن را از کودکی به بچه‌ها منتقل و آموزش دهند. برای کودکان هم برنامه‌های جالبی داریم که به‌کلی از ترس دندانپزشکی رها شوند.
آموزش اینکه چرا دندان خراب می‌شود. آموزش مراقبت از دندان‌ها و با وسایل کمک‌آموزشی ترس از ابزار دندانپزشکی را از بین می‌بریم و با یک امتحان یا تست و تمرین به‌وسیله روان‌شناس و ایجاد صدای طبیعی ابزار دندانپزشکی و ایجاد همان حرکات ترس افراد را از بین می‌بریم این برای کودکان به‌خصوص یک پدیده آموزشی و کمک درمانی جالب و بی‌نظیری بوده است و با ازبین‌بردن این فوبیا هم کار دندانپزشکان و هم روان بیمار را آسوده می‌کنیم.
به پدر و مادر یاد می‌دهند چگونه از ثروتی که خدا به بچه‌ات داده محافظت کنی بچه‌ها از پازل و یا لگوی مرتبط استفاده کنند و ترس از ورود به دندانپزشکی نداشته باشند. ما از ساعت 12:30 تا 10 شب کار قسمت دندانپزشکی کودکانمان شروع می‌شود.
در معماری و استفاده از رنگ‌ها در کلینیک کودکان هم بسیار فنی و حساب شده با روان‌شناسی بهره بردیم که البته برخی افراد سطحی‌نگر ما را ملامت کردند و اینجا را با صفات نامناسب تشبیه کردند.
پس از این فعالیت‌های فرهنگی و کمک پزشکی، وقتی بیمار آماده‌تر شد، کل آن برگه روانپزشکی و یا روان‌شناسی به دست پزشک‌ها می‌رسد و پزشک بیمارش را انتخاب می‌کند. آن پزشک دیگر می‌داند که یک بچه با رنگ سبز آرامش می‌گیرد و یک بچه با رنگ آبی یا رنگ قرمز.

گویا برای کودکان با بیماری خاص هم درمان‌های ویژه و تکنیک‌های خاص دارید؟
بله ابتدا بگذارید یک آمار به شما بدهم ، از هر 155 تولد یک تولد در دنیا بچه های اوتیسمی هستند و هیچ جا برایشان تمهیدات کاملی پیش بینی نشده ، اما اینجا ما برایشان فکر کردیم و برنامه ریزی انجام دادیم. این بچه ها ی اوتیسمی در اینجا به طور کامل درک می شوند و با روانشناسی ، آموزش فرهنـگی می بینند و برای درمان آماده می شوند.ابزار و وسایل بازی و کمک‌آموزشی مرتبط با این بیماری و درمان خاص خودشان را دارند تا برای درمان بهتر ابتدا آماده بشوند و درمانشان پاسخ بدهد.
اگر ما از بچگی در رستوران، غذاهای خودمان را یک قسمتش را به بچه نمی‌دادیم و می‌گذاشتیم که بچه غذا سفارش می‌داد و ما یک مقدار از غذایش را می‌گرفتیم و استقلال را از بچگی می‌آموختیم. امروز خیلی از بچه‌های ما نیازمند کمک دیگری برای هدایت زندگی‌شان نبودند.
اینها حرکت‌ها فرهنگی هست که ما در زمان درمان انجام می‌دهیم. دیدن این بخش‌ها با همه زیبایی‌ها و با همه روان‌شناسی پشتش خیلی جذاب است. رفقای اهل اوتیسم من واقعاً سخت ممکن هست که خدمات بگیرند. دارم از نازنین‌هایی حرف می‌زنم که اکنون دیده نشده‌اند.
بچه‌های اوتیسم خیلی اوضاع خوبی ندارند. خیلی از خانواده‌ها هنوز بچه‌هایشان را در پستوی خانه نگهداری می‌کنند و ما سعی کردیم روی فقر فرهنگی جامعه و تابوهای اجتماعی کار کنیم تا کسی از داشتن فرزندی با سندروم دان شرمنده نباشد ناامید نباشد و اینجا شرایطی مهیا کردیم که این عزیزان هم مثل بقیه بچه‌ها بتوانند خودشان را بیابند و امید به زندگی و درمان و کنترل بیماری‌ها داشته باشند.
من صمیمانه از اطلاع‌رسانی شما که به سلامت محوری مردم منجر شده و کمک به افزایش امید به درمان در بیماران می‌کند، سپاسگزارم و امیدوارم روز به روز جامعه ما در شاخص های سلامتی و اجتماعی جایگاه بهتری داشته باشد.

دیدگاه / پاسخ