حالت شب
  • Thursday, 18 April 2024
افزایش آمار دیابت در بین امامان جماعت و مسئولان اصفهان

افزایش سرسام آمار دیابت نوع 2 در اصفهان

رئیس هیئت مدیره خیریه دیابت اصفهان

افزایش آمار دیابت در بین امامان جماعت و مسئولان اصفهان

رئیس هیئت مدیره خیریه دیابت اصفهان گفت: غالب مسئولان و امامان جماعت به علت مشغله کاری و جلسات متعدد خواه ناخواه دچار کم تحرکی و چاقی می شوند و به جهت داشتن استرس کاری زمینه ابتلا به دیابت در آنها بیش از اقشار دیگر است و همین مسئله آمار دیابت را در این دو صنف افزایش داده است.

محمد علی عطاری در گفت و گو با خبرنگار باخبرباش اظهار داشت: کم تحرکی، چاقی مفرط، استرس، سیگار و دخانیات و تغذیه نامناسب و فست فودها از عوامل اصلی بروز دیابت در مبتلایان است و  از انجائیکه اصفهانی ها تمایل زیادی به مصرف غذاهای شیرینی دارند، ابتلا به چاقی در آنها بیشتر هست به همین دلیل جزو شهرهای پرجمعیت بیماران دیابتی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه شش علت اصلی بروز دیابت شناخته شده است، ادامه داد: امروزه شاهد چاقی مرضی در کودکان زیر 2 سال هستیم و مصرف غذاهای پرکالری و فست فودها و سیب زمینی سرخ کرده ، برنج و غذاهای پرچرب و شیرین در این سالها آمار دیابت نوع 2 را به شدت افزایش داده است و این در حالی که در گذشته فقط دیابت نوع یک بوده است.
رئیس هئیت مدیره خیریه دیابت اصفهان افزایش آمار سیگاری ها بین زنان را نگران کننده دانست و افزود: از آنجائیکه کمک به بیماران دیابتی از طریق سیستم دولتی امکان پذیر نبود از سال 78 اقدام به راه اندازی خیریه بیماران دیابتی با هدف "آموزش، کنترل و پیشگیری " از دیابت را کردیم.
وی از رشد بیماران دیابتی در این سالها خبر داد و افزود: کمتر از 8 هزار بیمار در خیریه بیماران دیابتی دارای پرونده هستند که در این خیریه علاوه بر آموزش، به منظور کنترل دیابت از سوی متخصصین چشم پزشکی، قلب، زنان، مامایی، داخلی، غدد، بزرگسالان، کودکان و پزشکان دیابتیک عمومی که 20 سال سابقه خدمت به بیماران دیابت را دارند، روانشناس، متخصصین تغذیه ، دندانپزشکی و داروخانه و پرستار خدمات دریافت می کنند.


بیشتر بخوانید؛

شایعترین علائم هشداردهنده ابتلا به دیابت

عطاری از آموزش های گسترده برای بیماران دیابتی خبر داد و افزود: تلاش کردیم که تمام گروه های مردمی را در خصوص بیماری دیابت آموزش دهیم ، زیرا که با ابتلا به بیماری دیابت تمام شریان های حیاتی بدن مثل کلیه، قلب، چشم، پا و کبد فرد به مرور آسیب می بینند.
وی با اشاره به اینکه برای درمان بیماران دیابتی سن هر بیمار را به اضافه 20 تا 30 سال می کنیم و سپس روش درمانی را انتخاب می کنیم مثلا اگر یک بیمار 20 ساله به ما مراجعه کند روش درمانی که به کار می بریم برای یک بیمار با سن تقریبی 40 تا 50 ساله در نظر می گیریم زیرا که دیابت سیستم ایمنی یک فرد مبتلا را 20 تا 30 سال پیرتر میکند، افزود: بنابراین آموزش سبک صحیح زندگی و تغذیه سالم که به دام بیماری دیابت دچار نشوند، بسیار پر اهمیت است.
رئیس هئیت مدیره خیریه دیابت اصفهان اعلام کرد: قبل از شیوع کرونا از ظرفیت مساجد و امامان جماعت برای برگزاری کلاس های آموزشی استفاده می شد و همچنین با مسئولان استان مثل استانداری و شهرداری جلساتی برای کنترل جمعیت بیماران دیابتی گرفته میشد، ارتباط مداوم با صدا و سیما و اصحاب رسانه از دیگر اقداماتی بود که در عرصه آموزش برای دیابت کمک گرفته شد.
وی با این مثال که اگر پای یک گلدان آب شیرین بریزیم، پیر و فرسوده می شود و دقیقا همین حکم بر انسان حاکم است و بر اثر بالا رفتن قند خون و ابتلا به دیابت تمام شریان های حیاتی بدن درگیر میشود، ادامه داد: دراین خیریه تلاش کردیم حق ویزیت بیماران دیابتی که استحقاق ندارند با 50 درصد تخفیف انجام گیرد و خدماتی مثل آزمایش، داروها و سبد غذایی به بیماران دیابتی نیازمند ارائه می شود.
وی با اعلام اینکه این خیریه مجهز به تست ورزش و دستگاه اکو است، گفت: در راستای پیشگیری از بیماری دیابت با صنف رستوران داران مذاکره شد که پرس های برنج را نصفه به مشتریان تحویل دهد.

دیدگاه / پاسخ