حالت شب
  • Wednesday, 17 April 2024
دیپلماسی فوتبالی میان قطر و عربستان

دیپلماسی فوتبالی میان قطر و عربستان

متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

قطری‌‌‌های زیادی در بازار واحه «الاحساء» عربستان سعودی وجود داشتند و به دنبال خرید ادویه و صندل بودند که برخی از تجار آن را «بازار قطر» نامیدند. قطری‌‌‌ها از مرز عبور کرده و ۱۰۰ مایل در صحرا رانندگی می‌کنند تا به شهرهای الاحساء برسند، خودروهای شاسی‌‌‌بلند خود را با کیسه‌‌‌های آرد پر می‌کردند، در رستوران‌‌‌ها غذا می‌‌‌خوردند و هتل‌‌‌ها را پر می‌کردند.


«وی ویان نریم» در گزارش ۳۰ نوامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، به قول مردم بازار، سپس «بحران» فرارسید. عربستان سعودی به همراه بحرین، مصر و امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۷ روابط خود را با قطر قطع کردند و عملا این کشور کوچک را منزوی کردند و دولت آن را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی خود متهم کردند. مقامات قطری این اتهامات را رد کردند و عربستان سعودی و دیگر کشورها را به ایجاد «محاصره» علیه ملت خود متهم کردند. عربستان سعودی مرز - تنها مرز زمینی قطر - را بست و تجارت قطر در الاحساء از بین رفت.تعداد کمی از مردم احساس آرامش بیشتری نسبت به بازرگانان در الاحساء داشتند که این جدایی در سال گذشته به پایان رسید، زیرا مقامات سعودی به سوی حل و فصل مناقشات در خارج از کشور که پرهزینه و بحث برانگیز شده بودند، حرکت کردند.

هفته گذشته، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مراسم افتتاحیه جام جهانی فوتبال در قطر شروع به دست زدن کرده و لبخند زدند و ترمیم شکافی که منطقه جنوب خلیج‌فارس را دچار بحران کرد، به نمایش گذاشتند. علی عبدالله، ۵۹ ساله، که ده‌ها سال در بازار الاحساء کار کرده است، گفت: «ما بسیار خوشحالیم، زیرا تجارت وجود دارد.» او غیب شدن قطری‌ها را تماشا کرد و سپس با بازگشت تدریجی آنها خوشحال شد. او به شوخی گفت: «نزدیک‌ترین سوپرمارکت به قطر، الاحساء است.» از سر‌گیری روابط عربستان و قطر در جام جهانی به طور کامل به نمایش گذاشته شد.

شاهزاده محمد، شالی به رنگ پرچم قطر بر سر کرد، سپس شیخ تمیم شانه‌‌‌های خود را با پرچم عربستان پوشاند و به شهروندان خود اطمینان داد که - حداقل در حال حاضر - گرما در اینجا باقی مانده است. شاهزاده به نهادهای دولتی عربستان دستور داد تا هرگونه حمایت لازم را برای موفقیت این مسابقات در قطر ارائه دهند. جام‌جهانی راهی برای تقویت همبستگی منطقه‌ای است و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای عربی تیم‌های یکدیگر را تشویق می‌کنند. عبدالعزیز الباغشی، یکی از هواداران فوتبال عربستان، گفت که به جایگاه قطر به عنوان اولین کشور عربی میزبان جام جهانی آنقدر افتخار می‌کند که تقریبا احساس می‌کند «ما میزبان جام‌جهانی هستیم، نه قطر.»کشورهای همسایه خلیج فارس نیز به دنبال بهره‌مندی از سرریز گردشگری به خاطر این رویداد هستند که انتظار می‌رود بیش از یک‌میلیون طرفدار را به قطر بکشاند، آن هم کشوری با جمعیت ۳‌میلیون نفری و با ظرفیت هتل محدود.

در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، مقامات یک ترمینال فرودگاهی را برای مجموعه‌ای از پروازهای تقریبا مداوم به دوحه، پایتخت قطر اختصاص دادند.با این حال، مناقشات منطقه‌‌‌ای زخم‌‌‌هایی بر جای گذاشته است و جام جهانی نیز این زخم‌‌‌ها را برجسته می‌کند. در حالی که کشور جزیره‌ای بحرین تنها ۲۰ مایل با قطر فاصله دارد، تعداد کمی از هواداران بحرینی در قطر اقامت خواهند داشت؛ زیرا روابط بین دو کشور به حدی ناهموار است که هیچ پرواز مستقیمی وجود ندارد.

از سوی دیگر، امارات متحده عربی در نزدیکی این کشور از پروازهای خود به قطر سود زیادی می‌برد. بسیاری از طرفداران ترجیح می‌دهند شب‌های خود را در دبی بگذرانند؛ زیرا شهرت امارات به عنوان یک مقصد توریستی با دسترسی آسان به تفریحاتی است که قطر آن را محدود می‌کند. اما روابط بین دولت‌های قطر و امارات همچنان تیره است. حتی در عربستان سعودی که روابط بسیار دوستانه‌‌‌تری با قطر دارد، این نزدیکی یک جورهایی ناخوشایند است. در شبی که جام جهانی آغاز شد، مقامات سعودی سرویس پخش شبکه تلویزیونی ورزشی قطری beIN را مسدود کردند و بسیاری از سعودی‌‌‌ها راهی برای تماشای بازی اول نداشتند. برخی از سعودی‌‌‌ها نگران هستند که آنچه اصلاح شده ممکن است دوباره شکسته شود.

دیدگاه / پاسخ