حالت شب
  • Monday, 16 September 2024
زایمان‌های زودرس در اصفهان افزایش یافته است

زایمان‌های زودرس در اصفهان افزایش یافته است

 به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا مرجان مشکوتی اظهار کرد: اصفهان از نظر درصد زایمان‌های زودرس جزو سه استان نخست کشور است.

زایمان زودرس به تولد نوزاد پیش از هفته ۳۷ بارداری گفته می‌شود؛ بارداری معمولی و طبیعی بین ۳۷ تا ۴۲ هفته است.

مشکوتی ادامه داد: سهم زایمان‌های زودرس از کل زایمان‌ها در استان اصفهان در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۲.۲ درصد و در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۲.۵ درصد بود.

وی با تاکید بر اینکه دلایل مختلفی برای تولد نوزادان نارس وجود دارد، اظهار داشت: برخی از آنها به مشکلات مادری بازمی‌گردد بطوریکه اگر مادر اختلالاتی در دوران بارداری داشته باشد ممکن است به زایمان زودرس منجر شود.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه عوامل محیطی نیز در تولد نوزادان نارس نقش دارد، اضافه کرد: بعنوان مثال آلودگی هوا می‌تواند یکی از این عوامل موثر باشد به‌همین دلیل هنگام ناسالم بودن هوا از مادران باردار خواسته می شود که در فضای آزاد تردد نکنند.

مشکوتی با بیان اینکه افزایش مراقبت های پیش از بارداری می‌تواند به کاهش تولد نوزادان نارس کمک بسیاری کند، گفت: به زنان تاکید و توصیه می شود زمانی که تصمیم به بارداری گرفتند از همان ابتدا به مراکز بهداشت مراجعه کنند تا زیر پوشش مراقبت‌های پیش از بارداری قرار بگیرند.

وی افزود: در مراقبت‌های پیش از بارداری، مادر تحت معاینه و برخی آزمایش های طبی قرار می‌گیرد تا اگر عوامل یا مشکلاتی در او وجود دارد که به زایمان زودرس منجر می شود، شناسایی و برطرف شود.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت اصفهان همچنین از انجام «غربالگری رتینوپاتی» (مشکلات شبکیه) در نوزادان زودرس در شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و گفت: اختلالات شبکیه در نوزادان نارس می‌تواند به نابینایی منجر شود بنابراین انجام این غربالگری برای پیشگیری از بروز مشکلات بینایی اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه انجام این غربالگری در اصفهان با توجه به نرخ قابل توجه زایمان زودرس در استان نیز بسیار مهم است، افزود: نوزادانی که کمتر از ۳۴ هفتگی دوران بارداری یا با وزن کمتر از دو هزار گرم به دنیا می‌آیند زیر پوشش این غربالگری قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در این غربالگری، پزشک متخصص در بیمارستان اقدامات اولیه را برای معاینه نوزاد انجام می دهد و لازم است که مراقبت های مربوط به آن توسط خانواده نوزاد پیگیری شود.

مشکوتی خاطرنشان کرد: اگر نوزادی در هفته ۳۴ تا ۳۷ بارداری به دنیا بیاید بر اساس نظر پزشک متخصص تحت این غربالگری قرار می‌گیرد.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور درمانی و بهداشتی حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ۲۶ شهرستان با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

دیدگاه / پاسخ