حالت شب
  • Thursday, 25 April 2024
سایه آلودگی هوا و سرما بر تحصیل وسلامت دانش آموزان اصفهانی

سایه آلودگی هوا و سرما بر تحصیل وسلامت دانش آموزان اصفهانی

  به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا از زمستان سال ۹۸ که اصفهان با وضعیت تشدید آلودگی هوا مشابه امسال مواجه شد در چندین نوبت مدارس تعطیل و در ادامه در اسفند همان سال با ورود ویروس کرونا به کشور، دوران تلخ و رکود کرونایی در کشور آغاز شد و آموزش مدارس و دانشگاه‌ها به غیرحضوری تغییر یافت.

روال آموزش‌های غیرحضوری وگاهی حضوری، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ۲ سالی به طول انجامید و در این مدت محوریت و اولویت مهم خانواده‌ها و مسوولان نظام تعلیم و تربیت بر سلامت دانش آموزان استوار بود.

اما بازخورد منفی تعطیلی و تدریس غیرحضوری در امتحانات حضوری دانش‌آموزان در خرداد سال تحصیلی گذشته خود را به‌صورت اُفت قابل توجهی نشان داد تا به جایی که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به متوسط معدل ۱۱.۵دانش‌آموزان در کشور ، بر ریشه یابی این موضوع تاکید کرد.

اما با حضوری شدن مدارس و برپایی برخی دوره‌های ترمیم معدل و تعمیق و تثبیت یادگیری در تابستان امسال، گویی احساس شد که این اُفت تحصیلی تاحدودی جبران شده است و دیگر کسی به فکر بررسی، ریشه‌یابی و علت یابی روند ناقص آموزش‌های مجازی نبود که این ضعف جبران شود و برای موارد اضطراری که اکنون پیش آمده این اصلاح صورت گیرد.

هرچند که دوران کرونایی به سَر نیامده ولی تاحدودی میزان شیوع و ابتلا کاهش یافته است ولی عوامل ثابت دیگری از جمله آلودگی هوا از چندین سال پیش و در پی مشکلات زیست محیطی هر ساله در فصل پاییز و زمستان چنان نمود می‌یابد که به تعطیلی مدارس منجر می‌شود.

این تعطیلی در سالجاری به‌دلیل تکرار و افزایش تعداد روزهای آلوده و اضافه شدن موضوع سرما و مشکلات افزایش مصرف انرژی و مازوت سوزی دوباره به سمت آموزش‌های غیرحضوری گرایش یافت.

از انتهای آذر امسال تاکنون در مجموع حدود ۲۵ روز مدارس کلان‌شهر اصفهان و شهرستان‌های فلاورجان، خمینی شهر، برخوار، مبارکه، زرین شهر و فولادشهر و نیز بخش های مرکزی شهرستان‌های شاهین شهر و نجف آباد و شهر سجزی به علت آلودگی هوا و در برخی شهرستان‌های غربی و جنوبی استان به علت بارش برف و سرما تعطیل و غیرحضوری شدند.

در عین حالی که کودکان و نوجوانان دانش آموز در شمار گروه‌های آسیب پذیر جامعه در موضوع آلودگی هوا هستند، بحث سلامت آنها در اولویت همه برنامه‌ها و اقدامات قرار دارد.

بر این اساس لازم است تا متولیان امر تعلیم و تربیت با در نظر داشتن و اولویت دهی به مقوله سلامت دانش‌آموزان برای جلوگیری از اُفت تحصیلی آنها اقدام کنند.

تاکید بر برنامه‌ریزی برای جبران تعطیلی مدارس

برخی متولیان امر تعلیم و تربیت، ادامه داشتن وضعیت آلودگی هوا و در نظر داشتن تعطیلی مدارس به عنوان تنها راه چاره برای آن را به ضرر دانش آموزان می‌دانند و معتقدند که این اُفت تحصیلی تا سال‌ها همراه آنها خواهد بود به ویژه اگر آموزش و پرورش برنامه دقیقی برای جبران این تعطیلات نداشته باشد.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش درباره تبعات ادامه‌دار شدن تعطیلی مدارس برای دانش‌آموزان اظهار نگرانی کرد و گفت: این وضعیت به ویژه برای دانش‌آموزان دبستانی مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

محمد محمدی افزود: دانش‌آموز دبستانی اگر چند روز تعطیل باشد، هنگامی که به مدرسه مراجعه می‌کند، معلم دوباره باید آنها را آماده کند و ادامه‌دار شدن تعطیلات، خانواده‌ها را نیز با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

وی یادآور شد: دانش‌آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی، یادگیری کامل ندارند و از ابتدای تعطیلات تاکنون مکاتبات متعدد محرمانه‌ای در این زمینه با مراجع ذیصلاح صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش، درباره جبران تعطیلی مدارس گفت: آماده برگزاری کلاس‌های جبرانی درهر شرایطی هستیم اما بیشتر مواقع، روزهای پنجشنبه را نیز تعطیل اعلام می‌کنند و کل هفته تعطیل است.

وی تصریح کرد: تعطیلی مدارس تنها و نخستین راه حل رفع آلودگی هوا نیست و وقتی مدارس را تعطیل می‌کنیم، تأثیری بر روی آلودگی هوا ندارد حتی اگر تعطیلی‌ها برای حفظ سلامت دانش‌آموزان باشد تبعات روانی و مادی تعطیلی مدارس بسیار بیشتر است.

جبران اُفت تحصیلی آشکار و پنهان

عقب ماندگی و ضعف تحصیلی و یادگیری دانش‌ آموزان، دستگاه تعلیم و تربیت را بر آن داشت تا با روش‌های دیگری از جمله دوره‌های تقویتی، این اُفت تحصیلی را جبران کند.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به اُفت تحصیلی دانش‌آموزان به‌واسطه آموزش‌های مجازی دوران کرونایی گفت: بیش از ۲سال با آفت کرونا در آموزش و پرورش مواجه بودیم و مشکلات فراوانی برای این حوزه اتفاق افتاد، آموزش لطمه دید و با اُفت تحصیلی آشکار و پنهان مواجه شدند

محمدرضا ابراهیمی افزود: بر این اساس از تابستان امسال دوره‌های تعمیق و تثبیت یادگیری در مدارس به‌منظور جبران اُفت تحصیلی دانش آموزان برپا شد.

وی اظهار داشت: افزایش مهارت تحصیلی، بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارسایی‌ها و کاستی‌های آموزشی و تعمیق یادگیری دانش‌آموزان دوره ابتدایی و متوسطه از اهداف برپایی این دوره‌ها بود.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: بازه زمانی طرح تعمیق و تثبیت یادگیری از نیمه تیر تا پایان مرداد به مدت حداکثر ۳۶ ساعت آموزشی بود که در شهریور از دانش آموزان شرکت‌کننده در این طرح آزمون گرفته شد.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: برگزاری این دوره‌ها ۷۰ هزار دانش آموز دوره متوسطه در ۴۱۰ پایگاه فعال و ۵۸ هزار دانش آموز دوره دبستان در ۳۳۸ پایگاه فعال به مدت هشت هفته آموزش‌های درسی رایگان را فرا گرفتند.

آلودگی هوا با تعطیلی مدارس از بین نمی‌رود

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: علت آلودگی هوا با برقراری مدرسه نیست که با تعطیلی مدارس از بین برود و باید علت‌یابی شود و علت اصلی برطرف شود.

وی با اشاره به تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا، افزود: درست است که سلامت دانش‌آموزان و کل جامعه برای ما مهم است، اما باید یک اهتمام ویژه‌ای حاکمیت و دولت داشته باشند که ما نیازی به تعطیلی مدارس نداشته باشیم،

بر اساس گزارش مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، اصفهان در بین هشت کلان‌شهر ایران(شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز و اراک) رُتبه نخست آلودگی هوا را دارد.

حدود یک‌میلیون دانش‌آموز در بیش از ۶ هزار واحد آموزشی در استان مشغول به تحصیل هستند.

دیدگاه / پاسخ