حالت شب
  • Tuesday, 19 March 2024
سرعت واکسیناسیون خوب است و اگر واکسیناسیون به همین سرعت ادامه پیدا کند امیدواریم پیک سبک تری در آینده داشته باشیم

سرعت واکسیناسیون خوب است و اگر واکسیناسیون به همین سرعت ادامه پیدا کند امیدواریم پیک سبک تری در آینده داشته باشیم

باخبرباش/علیرضاعبدلی مدیر پرستاری بیمارستان زهرای مرضیه (س) اصفهان، با بیان اینکه،آموزش هایی که ما برای پرستاران در رابطه با مدیریت بیماری کرونابرگزارکردیم، اولین محور آن، بحث مدیریت بیماران با مشکلات تنفسی  است ، اظهار کرد: این کلاس در رابطه با راهکارهایی است که برای بهبود وضعیت تنفسی این بیماران باید انجام شود.
سید مهدی حسینی، در گفتگو با خبرنگار باخبر باش،تصریح کرد: دومین کلاس این مرکز با موضوع احیا قلبی ریوی پیشرفته برای بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا بود که مبحث مهارت های ارتباطی را هم در  بر می گرفت.
وی افزود: اینکه در زمان کرونا با بیمار و خانواده بیمار چگونه تعامل و ارتباط برقرار شود نیز از مهارت هایی است که  به این پرستاران عزیز و زحمتکش و مدافعان سلامت آموزش داده شد . همچنین آموزش  کاربردی کار با تک تک تجهیزات و نیز دستگاه کمک تنفسی( بای پپ- bipap) و..... را برای پرسنل  آموزش داده شد.
حسینی، اضافه کرد: از ابتدای شیوع کرونا و شروع پذیرش بیماران کرونا در بخش اختصاصی بیمارستان زهرای مرضیه(س) با تیمی مجرب از کادر درمان به درمان این بیماران با آخرین دستاوردهای علم پزشکی و طبق پروتکل ها و مقاله هایی که مدام به روز می شد پرداختیم
وی ادامه داد: به عنوان مثال در ابتدا درمان با آنتی بیوتیک توصیه می شد و  استفاده از یکسری آنتی های  بیوتیک خاص انجام میشد که تاثیر بسزایی در درمان بیماران نداشت. 
مدیر پرستاری بیمارستان زهرای مرضیه ، با اشاره به این مطلب که معیار ما در بیمارستان تبعیت از پروتکل های ابلاغی هست، عنوان کرد: درمان اصلی در شرایط کنونی در بیمارستان ما و سایر بیمارستان ها ، درمان ضد ویروس براساس داروی « رمدسیویر (remdesivir) » هست که تجویز و مصرف این دارو با شرایط خاص خودش تنظیم میشود، در واقع ما باید یکسری از آزمایشات را که بر روی بیمار انجام گرفته و اگر این بیمار مشکلی نداشته باشد، این دارو را استفاده میکنیم، سایر دارو ها مثل کورتن با توجه به وضعیت درگیری ریه و جواب آزمایشات التهابی، طبق پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت تجویز و استفاده می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه در بیمارستان زهرای مرضیه(س) اصفهان، در زمان پیک پنجم کرونا، 90 تا 100 تخت برای پذیرش بیماران کرونایی داشتیم،ابراز کرد: بیماران بر اساس شدت و پیشرفت کووید 19 به چند دسته تقسیم می شدند، بیمارانی که نیازمند خدمات سرپایی بودندو نیاز به بستری دائم نداشتند،در کلینیک خدمات تنفسی سرپایی به صورت روزانه پذیرش میکردیم و دارو هایی که مورد نیازشان بود؛ مثل داروی کورتون،داروی ضد ویروس  و دارو های ضد لخته را تزریق و برای یکی دوساعت این عزیزان را تحت نظر داشتیم تا  در صورت بروز مشکل برای ایشان توسط پرستار و پزشک مجرب بررسی و مداوا شوند 
سید مهدی حسینی تشریح کرد:بیمارانی که نیازمند بستری بودند، توسط پزشکان و پرستاران اورژانس بررسی و معاینه میشدند و اگر شرایط تنفسی وخیم و تهدید کننده حیاتی داشتندبه بخش های ویژه تنفسی ( آی سی یو) منتقل میشدند که با تجهیزات اختصاصی و دستگاه ونیلاتور و دستگاه های  بای پپ حمایت حیاتی میشدند سایر بیماران که این پروسه را نیاز نداشتند درسایر بخش ها بستری میشدند که  برای این بیماران اکسیژن درمانی انجام میشد.
مدیر پرستاری بیمارستان زهرای مرضیه(ص) اصفهان، در ادامه گفت: متاسفانه در بیمارستان ما نیز مثل سایر بیمارستان ها ،تعداد زیادی از کادر درمان و نیرو های پشتیبانی خدمانی به کرونا مبتلا شدند که دوره نقاهت و قرنطینه را طی کردند و تعداد زیادی از همکاران ناچار به بستری شدند.
وی بیان کرد:  بیمارستان ما مفتخر به عروج یک شهید مدافع سلامت بود و برادر صدیق جناب آقای « خسرو حکمت روش » از همکاران  پرستار اتاق عمل و از رزمندگان دوران دفاع مقدس بودن ، بعد ازابتلا به بیماری کرونا بستری و در نهایت در بیمارستان به یاران شهیدشان پیوستند.
حسینی با اشاره به اینکه این بیمارستان یک مرکز درمانی خیریه است و چون پرسنلی که در بیمارستان شاغلند،در استخدام دولت یا وزارت بهداشت نیستند،  و در یک مرکز غیر دولتی کار میکنند  ولی در طول شیوع این بیماری، خصوصا در پیک های اخیر ،بیمارستان ما دوشادوش بیمارستان های دولتی به پذیرش و درمان این بیماران اقدام کردند و جا دارد  دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان حمایت لازم را از این قبیل پرسنل فداکار نیز مساوی با شاغلین در بیمارستان های دولتی ارائه کند.
وی، ادامه داد: برای تجهیزات زیادی هزینه کردیم و خیلی از بخش های بیمارستان را تغییر کاربری دادیم تا بیماران کرونا را بستری کنیم، اتاق عمل های بیمارستان(منبع اصلی درآمد بیمارستان) را محدود کردیم و خدمات را متمرکز بر دفاع از مردم برابر این بیماری ساختیم و جا دارد  دانشگاه علوم پزشکی این قبیل خدمات را لحاظ کرده و به این نوع بیمارستان ها توجه ویژه ای داشته باشد.
حسینی، با گلایه از نحوه ارائه عادلانه برخی تسهیلات و امکانات، توضیح داد: مدتی قبل آزمون استخدامی برگزار شد و یکی از امتیازاتی که پرسنل میتوانستند در آزمون استخدامی  پذیرفته شوند همین فعالیت در بخش کرونا بود که متاسفانه به بیمارستان ما تعلق نگرفت و علی رغم اینکه پرسنلی که در بیمارستان زهرای مرضیه(س) کار می‌کردند، عملا در بخش کرونا بودند ولی هیچ امتیازی برای ما قائل نشدند که این واقعا باعث دلسردی پرسنل میشود .
وی ، اضافه کرد: یکی از پرسنل پرستار بخش کرونا، مادرش را در همین بیمارستان بستری بود از دست داد ، بالاخره ما رنج این بیماری را در خط اول مقابله با آن کشیدیم، اما خدماتی که حقمان بود و امتیازاتی که بقیه گرفتند به ما تعلق نگرفت و این جای ناراحتی دارد، زیاد پیگیری کردیم اما گفتند از وزارت بهداشت هیچ امتیازی به بیمارستان غیر دولتی داده نمی شود ولی وقتی بحث خدمت به مردم باشد، هیچ تفاوتی بین بیمارستان ها نیست و این عادلانه نیست .
وی، اذعان کرد: این عدم توجه متولیان وزارت بهداشت انگیزه ی مقابله و آمادگی برای پیک بعدی را از ما میگیرد 
حسینی، در پایان خاطر نشان کرد: سرعت واکسیناسیون خوب هست و اگر این واکسیناسیون به همین سرعت ادامه پیدا کند، امیدواریم پیک سبک تری در آینده داشته باشیم، کما اینکه پیک پنجم یک پیک خیلی وسیع بود که بعید است تکرار شود و امیدوارم که به این شدت تکرار نشود و جامعه به سمت آرامش و روال قبل بازگردد.

دیدگاه / پاسخ