حالت شب
  • Saturday, 04 May 2024
شب عید است و یار از من چغندر پخته میخواهد

میوه های که نیاز روز هر خانواری است به علت گران شدن یک گام مردم را به سوء تغذیه نگران کرده است و همین مسئله سبب شده است وقتی بدن مواد مغذی کافی نداشته باشد در پرتاب بیماریها سرازیر شود.

تجلیل بازارهای شب عید

شب عید است و یار از من چغندر پخته میخواهد

کمتر از 20 روز دیگر به ایام نوروز باقی مانده است و بازارهای خالی از مواد غذایی از یک سو و از سوی دیگر گرانی هایی که سرسام آور شده و امان مردم از کمبودها و گرانی ها بریده شده است .

به گزارش خبرنگار باخبرباش، امروزه نه تنها دلار وطلا به نرخ روز شده است بلکه از عجایب است که برای خرید مرغ، پوشاک، لوازم خانگی، ماشین و میوه و سبزیجات و غیره باید نرخ روز را دانست و قدم در بازار گذاشت.

این روزها که ستاد تنظیم بازار شکل سمبلیک پیدا کرده است و اقلام اساسی سبد خانوار از جمله روغن که بیش از چندین ماه است با کمبود آن در بازار مواجهیم و مردم همانند 40 سال پیش به شکل کوپنی و سهمیه ای مجاز به خرید هستند، شکر که بیش از 3 ماه است که با کمبود آن در بازار مواجهیم و با کارت ملی به صورت سهمیه ای مجاز به خرید هستند.

اگر چه امروزه متولیان زیادی برای تنظیم بازار عرضه و تقاضا داریم از بالاترین بخش که در استانداری است تا صنعت و معدن و تجارت و تعزیرات و امور بازرگانی و جهاد کشاورزی و اتحادیه های مختلف اقتصادی وغیره اما بیش از یک سال است که گوشت به یک کالای لاکچری مبدل شده است و این روزها مرغ حکم طلا را پیدا کرده است.

میوه های که نیاز روز هر خانواری است به علت گران شدن یک گام مردم را به سوء تغذیه نگران کرده است و همین مسئله سبب شده است وقتی بدن مواد مغذی کافی نداشته باشد در پرتاب بیماریها سرازیر شود.

 

مرغ های تیکه ای جای مرغ های کامل را می گیرد

مهدی عبدلی که سرپرستی دو فرزند را دارد با اعلام اینکه امروزه برای پر کردن سفره باید چندین ماه تلاش کرد تا ساده ترین غذا را تهیه کرد، افزود: امروزه به علت اینکه قدرت خرید مردم کم شده است، مرغ های تیکه ای و بسته بندی را در سطح فروشگاه ها شاهدیم.

وی با اظهار اینکه روغن های دولتی که امروزه سهم آشناها شده است و مردم را تشویق به خرید روغن های گران مثل کنجد و سویا و غیره می کنند، ادامه داد: قیمت شیر که بیشتر شبیه "آب شیر" است، 6 هزار و 500 است.

عبدلی بیان داشت: طبق گفته تعزیرات باید مرغ را ۲۱۵۰۰ بفروشند ولی آنها به خاطر اینکه گرانتر بفروشند مرغ کامل را داخل یخچال نمی گذارند و آنها را قطعه قطعه کرده و به قیمت دلخواه میفروشند که این امر نیز حتی تو فروشگاه های زنجیر های بزرگ مانند کوثر و رفاه دیده میشود.
وی اظهار داشت: روغن گل آفتاب و سویا را داخل قفسه نمیگذارند و در خفا به هرکسی که دوست دارند میدهند و به خاطر اینکه بعضی وقتها زیر سوال نرند با گرفتن کد ملی به بعضی ها میدهند آنها به تازگی روغن ذرت و کلزا را مخلوط کرده و قفسه ها پر از آنها میکنند که برایشان سود بیشتری داشته باشد.

علی صالحی یکی دیگر از خریداران که برای شب عید به بازار آمده بود می گفت: برای خرید 4 کیلو میوه مرسوم عید که سیب و پرتقال است باید نزدیک به 100 هزار تومان پول پرداخت کرد.

زیبا کلامی یکی دیگر از خریدار اقلام شب عید با بیان اینکه مرغ قیمت روزی پیدا کرده است، بیان داشت: مرغ گرم در بازار نیست یا به قیمت بالایی عرضه می شود که مردم به سمت خرید مرغ یخی بروند.

وی با اعلام اینکه میوه های  که روزی هر قشر خانواده ای با هر منبع درآمدی امکان خرید داشتند به دلیل اینکه مردم کمتر قدرت خرید دارند در برخی از مناطق و مراکز مغازه داران عرضه نمی کنند و باید در مناطق خاصی برای خرید آن مراجعه کنیم، ادامه داد:

بازار خرید که امروزه رها شده است و به شدت حرکت موجی داری به خود گرفته است و آنچنان مردم درگیر نوسانات شدید شده است.  

دیدگاه / پاسخ