حالت شب
  • Tuesday, 23 April 2024
شهرداری ها یا مالیات بگیران شهری

شهرداری ها یا مالیات بگیران شهری

 شهرداری ها یا مالیات بگیران شهری امروز نقش مدیریتی خود را در شهر وساماندهی شهری بیشتر با شهر فروشی و گرفتن مالیات بیشتر از مردم ایفا می کنند و هنوز اندر خم یک کوچه که همان مدیریت یکپارچه شهری است مانده اند.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، 14 تیرماه مصادف با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام روز رسمی شهرداری ها و دهیاریها نامگذاری شد.

طبق ماده 55 قانون شهرداری ها که مصوب سال 1344 است، وظایف شهرداری در 28 رده و 5 بخش از جمله عمرانی، خدماتی، نظارتی و حفاظتی، رفاهی و مدیریت منابع تقسیم بندی شده است.

قانون 56 ساله ای شهرداری امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به اصلاح دارد زیرا که بسیاری از وظایفی که بر عهده شهرداری گذاشته شده است امروز خود متولی جدا دارد مثل تعیین نرخ آب و برق و غیره  و تهیه اب مشروب شهرها است و تاسیس درمانگاه ها از آن جمله است و امروز مشمول وظایف شهرداری ها نیست.

پایه اولیه شهرداری ها در سال 1300 قمری توسط ناصر الدین شاه گذاشته شد و مطابق با آن بسیاری از امورات بر عهده آنها ثبت شده و حدود اختیارات زیادی برای آنها تعیین شده است اما امروزه که هر بخش ارگان مربوط به خود را دارد باعث شده شهرداری در گیر و دار موازی کاری بیفتد و نه تنها از انجام وظیفه اصلی خود غافل شود بلکه بخشی از امور را با جبر و زورگویی پیش می برد.

ساماندهی شهری اصل کار شهرداری ها است که امروزه نه تنها شهرداری نتوانسته عدالت شهری را بر پا سازد و با مدیریت یکسان و یکپارچه شهری و توزیع عادلانه امکانات شهری، شهر اصفهان را به توسعه یافتگی برساند بلکه هر سال شاهد افزایش بافت قدیمی و حاشیه شهری هستیم.

شهرداری که به جای ساماندهی شهری، در مواقعی اقدام به شهر فروشی کرده است به این صورت که در راستای ساماندهی مشاغل مزاحم با دریافت عوارض سنگین چشم خود را به روی آنها بسته است و وعده ساماندهی انها را از سوی مطبوعات هرازگاهی اعلام می کند یا در راستای رفع سد معبرها با دریافت جریمه های سنگین به جای ساماندهی آنها و ایجاد مکانی برای افرادی که دست فروشی می کنند، تنها محلی برای  درآمدزایی آنها شده است.

یا با دریافت عوارض به بهانه های مختلف که مطابق با قانون شهرداری ها هیچ وجاهتی بدنبال ندارد مثل انجام تغییرات در داخل خانه که مشمول عوارض نمیشود اما به خاطر عدم آگاهی مردم به راحتی از سوی شهرداری ها دریافت می شود.

اقدامات سمبلیکی شهرداری در جهت رفع مزاحمت های شغلی 

ممانعت از تکدی گری و توسعه آموزش عمومی در حالی از سوی شهرداری ها صورت می گیرد که اقدامی در جهت آموزش عمومی آنها صورت نمی دهد و به جای ساماندهی آنها به صورت سمبلیکی اقدام به جمع آوری متکدیان در بدترین نحوه برخورد و گاها با تحقیر شخصیت آنها انجام می دهد.

شهرداری به جای ساخت فضاهای سبز و پارک های عمومی در جهت رفاه حال مردم گاها به خاطر عدم مدیریت به بهانه خشکسالی باعث خشک شدن بسیاری از چمنزارها و سقوط درختان شده است.

احداث سرویس های بهداشتی در جهت رفاه حال مردم آنهم در یک شهر گردشگری نقطه ضعف دیگری شهرداری است که نه تنها بر تعداد آنها به میزان افزایش جمعیت اصفهان اضافه نشده است بلکه در تمیزسازی آن کمترین نظارت را دارد.

اتخاذ تدابير مؤثر و اقدام لازم براي حفظ شهر از خطر سيل و حريق و همچنين رفع خطر از بناها و ديوارهاي شكسته و خطرناك واقع در معابر عمومي و كوچه ها و مساكن عمومي و دالانهاي عمومي و خصوصي و پر كردن و پوشاندن چاهها و چاله هاي واقع در معابر و جلوگيري از گذاشتن هر نوع اشياء در بالكنها و ايوانهاي مشرف و مجاور به معابر عمومي كه افتادن آنها موجب خطر براي عابرين است و جلوگيري از ناودانها و دودكشهاي ساختمانها كه باعث زحمت و خسارت ساكنين شهرها  از دیگر وظایف تعریف شده برای شهرداری است و این در حالی که به محض بارش یکساعته باران شاهد آبگرفتگی های عمیقی در سطح شهر خواهیم شد و این به علت بی دقتی مدیران شهری در خیابان سازی ها و معابر شهری است 

ايجاد غسالخانه و گورستان و تهية وسائل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آنها با وجودی که شرح وظایف دیگر شهرداری است اما شهرداری با دریافت هزینه های گزاف از خانواده ها و به نوعی قبر فروشی و تعیین تعرفه های غیر موجه به نوعی مردم را در سخت ترین شرایط زندگی با مشکل مواجه کرده است.

عدم کارایی شهرداری در پیشگیری از مشاغل آلوده 

امروز شهر نه تنها برای رفاه حال مردم بنا شده است بلکه سوء مدیریتی که در اداره کردن شهر شاهد هستیم شرایط زندگی را برای شهروندان بغرنج کرده است.

شهرداري مكلف است از تأسيس كارخانه ها، كارگاهها، گاراژهاي عمومي و تعميرگاهها و دكانها و همچنين مراكزي كه مواد محترقه مي سازند و اصطبل چهارپايان و مراكز دامداري و بطور كلي تمام مشاغل و كسب هائي كه ايجاد مزاحمت و سروصداكند يا توليد دود يا عفونت و يا تجمع حشرات و جانوران نمايد جلوگيري كند و در تخريب كوره هاي آجر و گچ و آهك پزي و خزينة گرمابه هاي عمومي كه مخالف بهداشت است اقدام نمايد و با نظارت و مراقبت در وضع دودكشهاي اماكن و كارخانه ها و وسائط نقليه كه كار كردن آنها دود ايجاد مي كند از آلوده شدن هواي شهر جلوگيري نمايد و هرگاه تأسيسات مذكور فوق قبل از تصويب اين قانون بوجود آمده باشد آنها را تعطيل كند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.

این در حالی است که شهرداری ها در طول فعالیت خود علی رغم اینکه شعار ساخت شهرک های طلا، بازارگل و پرنده فروشی ها، خوار و بارو موتورسیکلت و موزاییک سازان و غیره که جزو مشاغل آلوده است را داد اما در حد یک شعار باقی ماند.

 

دیدگاه / پاسخ