حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
شیدا نیک مهر:مدیریت شهری با انتخاب مدیران زن ، شایسته سالارانه عمل کند/ شورای شهر باید تجلی شایسته‌سالاری باشد

نباید در شهری مثل اصفهان که مدیریت شهری‌اش بیش از 500 عنوان مدیریتی و کارشناسی دارد، تنها کمی بیش از 5 درصد این فرصت‌های مدیریتی به خانم‌ها برسد یا در استخدام کارمندان زن این سهمیه از 10 درصد تجاوز نکند.

پژوهشگر اجتماعی، مطرح کرد:

شیدا نیک مهر:مدیریت شهری با انتخاب مدیران زن ، شایسته سالارانه عمل کند/ شورای شهر باید تجلی شایسته‌سالاری باشد

 

شیدا نیک مهر، پژوهشگر اجتماعی، با انتقاد از نگاه جنسیتی در انتصاب مدیران شهری با برشمردن فواید و موانع شایسته‌سالاری در جامعه، گفت: مدیریت شهری با انتخاب مدیران زن بدون نگاه جنسیتی، می‌تواند شایسته‌سالاری خود را به اثبات برساند و فرصت انتخاب شورای شهر نیز تجلی شایسته‌سالاری در جامعه است، چراکه اصل شورا بر هم‌اندیشی متخصصان، اندیشه‌ورزان و صاحب‌نظران نخبه امور شهری است.

به گزارش باخبر باش، یک پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه شایسته‌سالاری از سفارش‌های مهم دینی و بنیان هر سیستم دارای دموکراسی و جمهوریت و آزادی است، گفت: بدون شایسته‌سالاری و نخبه پروری نه‌تنها هیچ نظامی به توسعه و پیشرفت، عدالت اجتماعی و رضایتمندی مردم نمی‌رسد بلکه عدم رعایت این اصل سبب رشد بی‌اعتمادی، فساد و حکمرانی بد در جامعه خواهد شد.

اساس شایسته‌سالاری در انتخاب اعضای شورا

شیدا نیک مهر، در گفتگو با خبرنگار باخبر باش، تصریح کرد: اصل شایسته‌سالاری و نخبه پروری در انتصاب مدیران شهری و هم در انتخاب اعضای شورا توسط مردم، حرف اول را می‌زند، چراکه اساس شورا بر هم‌اندیشی نخبگان بناشده و باید برترین متخصصان هر رشته برای پارلمان شهر که مجمع هم‌اندیشی متخصصان، اندیشه‌ورزان و صاحب‌نظران امور شهری است، انتخاب شوند.

نامزد انتخابات شورای شهر اصفهان افزود: یکی از مصادیق شایسته‌سالاری رعایت حقوق بانوان در اشتغال و تصمیم‌گیری‌ها است و نباید در شهری مثل اصفهان که مدیریت شهری‌اش بیش از 500 عنوان مدیریتی و کارشناسی دارد، تنها کمی بیش از 5 درصد این فرصت‌های مدیریتی به خانم‌ها برسد یا در استخدام کارمندان زن این سهمیه از 10 درصد تجاوز نکند.

اصول شایسته‌سالاری در نگاه امام علی (ع)

نیک مهر، ادامه داد: اگر بر مبنای شایسته‌سالاری عمل شود و از نگاه جنسیتی خودداری شود، قطعاً شاهد حضور بسیار پررنگ‌تر زنان در مدیریت شهری و مدیریت دیگر سازمان‌ها و نهادها خواهیم بود.

این کارشناس ارشد علوم پایه، با اشاره به اصل شایسته‌سالاری در خطبه 172 نهج‌البلاغه و نامه تاریخی امام علی (ع) به مالک اشتر، عنوان کرد: در فرمایشات و توصیه‌های مولا علی (ع)، 5 اصل، لیاقت، کفایت سیاسی، تدبیر، تجربه و کارآمدی مورد سفارش برای انتصاب فرمانداران و مسئولین رده‌بالا قرارگرفته و بر این نکته که هر کاری احتیاج به لیاقت و استعداد خاص همان کار را دارد و تنها چنین مستحقین و صاحبان تقوا و عدالت، شایستگی نشستن بر مسند انجام امور را دارند، تأکید شده است.

چرا پای

 انتخاب شورای شهر بر اساس نیازسنجی، تخصص و استعدادیابی باشد

این فعال فرهنگی، با اشاره به اینکه بدترین نوع فساد در جامعه، فساد مدیران است، ابراز کرد: عدم شایسته‌سالاری و توجه به تخصص و کارآمدی‌ها و نگاه قشری، جزیره‌ای، حزبی و فامیل سالارانه در تقسیم مدیریت‌ها، نه‌تنها فساد اداری، اقتصادی و رانت‌خواری را به دنبال دارد، بلکه سبب بی‌اعتمادی مردم، فرار مغزها و استعدادها، عدم تحول و توسعه و درمجموع باعث رکود و رخوت و شکست در فرجام این‌گونه انتصاب‌های مدیریتی می‌شود.

نیک مهر، در ادامه تأکید کرد: شایسته‌سالاری در سیستم مدیریت شهری و شورا بدان معناست که افراد مناسب را در زمان و مکان مناسب انتخاب کنند تا نیازهای شهر و مشکلات شهری بر اساس تخصص و کارآمدی این افراد محقق شود و برای این کار باید طبق نیازهای شهر، استعدادیابی صورت گرفت و شایسته‌ترین افراد از بین نامزدها منتخب شوند.

 

موانع پیش روی انتخاب شایسته سالارانه

این مهندس صنایع، در تشریح موانع پیش روی شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران را روابط دوستی، فامیلی، قوم‌گرایی، ظاهربینی، تبعیض جنسیتی و منافع حزبی و باندی دانست و اظهار کرد: سیاسی‌کاری و ترجیح منافع قشری بر گروهی و اعمال سلیقه شخصی از دیگر آفاتی هستند که در جامعه سبب قربانی شدن شایسته‌سالاری و منزوی شدن نخبگان شده است.

این پژوهشگر اجتماعی، در پایان خاطرنشان کرد: عدم تطابق تخصص‌ها با مشکلات شهر، توجه به تحصیلات بدون دخالت دادن عامل تجربه، نگاه جنسیتی بدون توجه به تخصص، می‌تواند از اشتباهات جبران‌ناپذیر در انتخاب مدیران شهری و اعضای شورا باشد، همچنین انتخاب لیستی و حزبی، دخالت دادن مسائل شخصی و نگاه فامیلی و محله‌ای، نیز از اشتباهاتی است که شایستگان را از مجامع تصمیم‌گیری و تصمیم سازی دور می‌کند.

شیدا نیک مهر:مدیریت شهری با انتخاب مدیران زن ، شایسته سالارانه عمل کند/ شورای شهر باید تجلی شایسته‌سالاری باشد

دیدگاه / پاسخ