حالت شب
  • Thursday, 25 April 2024
شهبازی:شهروندان منفعل نمی خواهیم/  شهر نیاز به شهروندان مطالبه گر و دلواپس دارد+فیلم

شهبازی:شهروندان منفعل نمی خواهیم/ شهر نیاز به شهروندان مطالبه گر و دلواپس دارد+فیلم

 شهرداری منطقه 10 اصفهان گفت: شهروندان منفعل نمی خواهیم و نیاز به شهروندان مطالبه گر و دلواپس داریم.

حمید شهبازی در گفتگو با خبرنگار باخبرباش اظهار داشت:  ما نمی توانیم نهادهای شهرداری را بدون مردم تصور کنیم و به جای اینکه از طریق تراکم فروشی و خام فروشی دست خود را در جیب مردم بگذاریم، از روش های دیگر منابع مالی شهر را تامین می کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین سرمایه هر سازمانی منابع انسانی هست و اگر 400 میلیارد تومان درآمد مبتنی بر نیروی انسانی کارآمد نباشد فقط یک عدد و رقم است، ادامه داد: سبک مدیریت شهری امروز تغییر کرده و در گذشته اگر قائم به شخص بوده و شهردار مطابق با دستور العمل عمل می کرده پس از آن مدیریت مشارکتی شکل گرفت و امروز سبک مدیریتی تفویض اختیاری شده است.

شهردار منطقه 10 اصفهان از تفویض اختیار در حالی خبر داد که نظارت و مطالبه گری باشد، اضافه کرد: تفویض اختیار باید به کارکنان و معاونینی صورت بگیرد که از نظر شخصیتی تعهد و تخصص داشته باشد و به بلوغ برسد.

وی  تصریح کرد: شهرداری نیاز به نیروی انسانی متخصص و متعهد و عرق سازمانی دارد و نمی توانیم مثل گذشته در یک تایم مشخص کار کرد و خروجی نداشت بلکه مدیریت شهری باید بر پایه مطالبات مردمی چیده شود زیرا که همواره مردم از مدیران یک قدم جلوترند.

وی با اشاره به اینکه لازم است که ساختار و سازمان شهری را به گونه ای تقویت کنیم که اثر گذار باشد، اضافه کرد: یکی از گروه های مرجع و اثر گذار در شهر، اصناف هستند که اتحادیه های مختلف را تحت پوشش دارند و نبض اقتصادی شهر در دست آنها هست که بدنبال  تعامل سازنده‌ با آنها هستیم.

شهبازی افزود: در هر شهری و فضایی که کار می‌کنیم باید مزیت های آن شهر یا منطقه را احصا کرد و  بر اساس آن سرمایه گذاری صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: شهرداری در حوزه ورزش به خوبی می تواند ورود پیدا کند و در راستای توسعه ورزش همگانی ، نشاط اجتماعی را در جامعه شکل دهد و حتی شهرداری پا را فراتر گذاشته و وظایفی که  برعهده دستگاه های دیگراست را انجام میدهد.

اقتصاد شهری را به صورت قدیمی و سنتی نمیتوان اداره کرد

شهردار منطقه 10 اصفهان با بیان اینکه اقتصاد شهر را دیگر نمیتوان به صورت قدیمی و سنتی اداره کرد و باید برای شهر برنامه داشت، گفت: ظرفیت های شهری که باید در حوزه گردشگری  صنایع دستی به کار گرفته و عامل رونق اقتصادی می‌شد امروزه به سمت صنایع آب بری به کارگرفته شده که جز آلودگی و خشکسالی ارمغان دیگری برای شهر نداشت.

وی با بیان اینکه در انتخاب روش ها و راه ها دچار خطا شدیم، ادامه داد: در شهر باید اقدام به تولید ثروت کرد و شهروندان را از نظر منابع مالی تقویت و توانمند ساخت.

شهبازی اظهار کرد: در صورتی که بتوانیم اعتماد شهروندان را جلب کنیم و آنها را آگاه از برنامه و اهداف شهری کرد که چه اقداماتی برای شهر در دست اجرا داریم میتوان به همراهی و مشارکت مردمی رسید.

وی با اظهار اینکه برنامه ریزی و اهداف شهری باید با نظر خود شهروندان انجام گیرد و تنها دراین حالت میتوانیم به افزایش سرمایه های اجتماعی امیدوار شد، ادامه داد: شهردار باید همواره پاسخگوی مردم باشد و ارتباط مداوم و مستمر با شهروندان داشته باشد.

شهردار منطقه 10 اصفهان با بیان اینکه الکترونیکی کردن شهرها را در جهت دسترسی آسان شهروندان به خدمات شهری یک الزام شهری دانست و گفت: یک زمانی شعار شهردار و شهروند الکترونیک و شهردار شیشه ای داده شد که باید هر چه سریعتر با فراهم کردن زیرساخت ها و نرم افزارها به این سمت رفت.

وی با بیان اینکه یک شهردار باید مرد میدان تلاش و جهاد باشد و اگر قرار است به عنوان شهردار سکان دار باشد باید از ویژگی های فردی و تخصصی زیادی برخوردار باشد، اضافه کرد: شهر یک موجود زنده است و قطعا با آسیب ها و چالش ها روبرو است و اگر شهردار نسبت به قوانین آگاه باشد، به راحتی می‌توانند از پس مشکلات بر بیاید.

عدم تصویب بیش از سه دهه لایحه درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها

شهبازی اظهار داشت: شهرداری جزو معدود دستگاههای دولتی است که نشات گرفته از مردم است و ما نمی توانیم نسبت به مردم بیگانه باشیم و به طور مستقیم مردم در اجرای برنامه های شهری نقش و مشارکت دارند.

وی گفت: بیش از 350 نوع رسالت مستقیم و غیر مستقیم در مقابل مردم برای شهرداری ها تعریف شده است .

شهبازی اظهار داشت: در شهرداری ها مشروعیت را از مردم می گیریم به طوری که  توسعه پایدار شهری مبتنی بر منابع انسانی است که شامل همکاران و شهروندان میشود

شهردار منطقه 10 اصفهان اعلام کرد: مدیریت شهری واحد و یکپارچه مستلزم ارتباط قوی شهردار و شوراها است و زمانی میتوان موفق عمل کنیم که تعامل سازنده بین این دو نهاد مردمی صورت بگیرد .

وی اضافه کرد: شهرداری ها به صورت خودگران عمل می کنند که مقرر بود لایحه درامدهای پایدار در مجلس مصوب شود که با گذشت سه دهه هنوز این اتفاق نیفتاده است و به همین لحاظ است که در برخی از مواقع شهرداری ها در پرداخت هزینه های پرسنلی دچار اسیب می شوند.

شهبازی بیان داشت: شهر یک موجود زنده است و محل داد و ستاد فعالیت های تجاری و اقتصادی است که شهرداری باید  سهم خود را بپردازد و خیلی وقت ها شهرداری ها تنها ب هدریافت عوارضی برای صدور پروانه و کمیسیون ماده 100 بسنده کرده است که نباید اینگونه باشد.

وی گفت: متاسفانه امروز شهرداری ها به سمت درآمدهای ناپایدار و غیر مستمر و غیر سالم رفته اند و این نوع درآمدها به رفع تبعیض ها و عدالت اجتماعی دامن میزند که در شهرهای توسعه یافته این نوع درامدها را نمی بینیم .

شهردار منطقه 10 اصفهان گفت: ساماندهی صنف دوچرخه سوار و موتور سیکلت یکی از معضلات اجتماعی و نازیبایی های شهری است که موجب نارضایتی شهروندان شده است و با همکاری اتحادیه و سازمان میادین در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین ساخت شهرک سلامت یکی دیگر از پروژه هایی که توانستیم از سرریز جمعیت در مرکز شهر جلوگیری و به این سمت بکشانیم.

 

 

 

دیدگاه / پاسخ