حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
شوک شبانه ترانه علیدوستی با کشف حجاب غیرمنتظره

شوک شبانه ترانه علیدوستی با کشف حجاب غیرمنتظره

شب گذشته ترانه علیدوستی تصویری در اینستاگرامش منتشر کرد که نشان می‌داد او ظاهرا کشف حجاب کرده. به نظر می‌رسد او با اشتراک‌گذاری این تصویر احتمالا از فضای رسمی فرهنگ و هنر خارج خواهد شد، پیش از این وزیر فرهنگ در واکنش به کشف حجاب‌های دیگری که اتفاق افتاده بود، تلویحا طوری حرف زده بود که می‌شود این طور تفسیر کرد که به هر حال ادامه فعالیت برای کسانی که کشف حجاب کرده‌اند، میسر نخواهد بود.

 

شوک شبانه ترانه علیدوستی با کشف حجاب غیرمنتظره!

ترانه البته در روزهای اخیر، دوران پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده، او از سردمداران جنبش «می‌تو» در سینمای ایران است و پشت خیلی از ماجراهای «می‌تو» صحبت از او بوده. نمونه بارزش ماجرای سمیه میرشمسی و فرهاد اصلانی که خیلی خبرساز شد و خب در آخر کار به شکایت و شکایت‌کِشی رسید. ورود ترانه به کارزار «می‌تو» و سکوت ابتدایی‌اش در منازعات اخیر، برخی‌ها را منتقد او کرده بود؛ آن‌ها می‌گفتند چگونه کسی که داعیه حمایت از حقوق زنان دارد در این‌باره اعلام موضعی نکرده! بعدتر او البته در همان اینستاگرامش مواضعی داشت که باب میل برخی رسانه‌های رسمی و مشهور نبود. این دست از رسانه‌ها موضع علیدوستی را در جهت ناآرامی‌ها تلقی کردند.

 

شوک شبانه ترانه علیدوستی با کشف حجاب غیرمنتظره!

حالا با این اتفاق دیشب نام او در کنار نفراتی چون مریم بوبانی، مریم پالیزبان، کتایون ریاحی، شبنم فرشادجو، پگاه آهنگرانی و... خواهد آمد. نفراتی که احتمالا از پروژه‌های سینما و تلویزیونی خط خواهند خورد و کارنامه بازیگری‌شان در همین جا متوقف می‌شود. اگرچه بهتر است پیشداوری نکنیم و شاید تصمیمات دیگری گرفته شود. به هر حال ترانه علیدوستی همیشه علی‌رغم تلاشش برای پرهیز از حاشیه، اتفاقا با آن عجین بوده. گو این که او سال‌ها پیش به خاطر همکاری با محمد امامی در سریال «شهرزاد» که به نوعی نماد پروژه‌ای با پول‌های آلوده بود، به شدت سرزنش شد و البته هیچگاه پاسخ خیلی شفافی به این ماجراها نداد. او دختر حمید علیدوستی‌ست و در زمینه نویسندگی و ترجمه هم دستی بر آتش دارد. نمی‌شود او را صرفا بازیگر دانست البته که خواسته و ناخواسته در جایگاه یک آرتیست قضاوت می‌شود. اقدام تازه‌ ترانه اما می‌تواند حواشی زیادی ایجاد کند و از همین حالا می‌شود حدس زد که کدام رسانه‌ها چه نگاهی به تصمیم اخیر او خواهند داشت.

 

شوک شبانه ترانه علیدوستی با کشف حجاب غیرمنتظره!

نکته قابل توجه اما سرنوشت عجیب مثلثی‌ست که روزگاری جوان اول‌ها و امیدهای سینمای ایران بودند؛ پگاه آهنگرانی که با «دختری با کفش‌های کتانی» چهره شد و روی کار آمد، پس از بازی در فیلمی از بهروز شعیبی، در تجمعات برلین دیده شد و کشف حجاب کرد. پگاه در مجموع کارنامه متوسطی داشت. هم‌نسلش گلشیفته فراهانی هم سرنوشت غریبی داشت، او با «سنتوری» توقیف شده در سینمای ایران به پایان رسید. خاطره «درباره الی»، «بوتیک» و «میم مثل مادر» را اینجا گذاشت و بعد از مهاجرت به فرانسه، مسیرش برای همیشه عوض شد. حالا ضلع آخر آن مثلث هم ظاهرا از گردونه خارج شده و دختری که با «من ترانه ۱۵سال دارم» و «رقص در غبار» و «چهارشنبه‌سوری» دیده شد، احتمالا دیگر یک تماشاچی خواهد بود. روزهای آینده و مواضع نهادهای مختلف فضا را بی‌گمان شفاف‌تر خواهد کرد. باید منتظر بود.

دیدگاه / پاسخ