
صنعت گردشگری در کانال جدید با رویداد صد جهان در اصفهان نصف جهان
محمد رضا حسنی -باخبرباش: تور اپراتور به شرکتهاي گردشگري یا برنامه ریزان کلیدی که امکانات کامل سفر را تدارک ميبينند اطلاق ميشود که با حضور 100 میهمان خاص در رویداد صدجهان در اصفهان نصف جهان پرتکرار شده است و با عنوان تور لیدرها متفاوت است چرا که تورلیدرها نقش راهنمای مسافر را دارند اما توراپرتور دارای جایگاه کسب و کاری و برنامه ریز و سیاست گذاری هستند .
استاندار اصفهان در همايش افتتاحيه اين رويداد، اصفهان را با جاذبههاي بديع از انواع گردشگري طبيعي و تاريخي، باستاني، ورزشي، طبيعي و... يک شهر بينظير جهاني براي گردشگران توصيف کرد و اين رويداد را ترسيم صلح، آرامش و زيباييهاي اصفهان براي جهان دانست که کمتر رقم خورده است و ازاينرو در بازنمايي چهره واقعي و بينالمللي اصفهان بسيار اهميت دارد.
در اين حقيقت تاريخي که پتانسيلهاي اصفهان در گردشگري بسيار بزرگ و بيانتهاست هيچ شکي وجود ندارد و به گفته مرحوم آیت الله مستجابی اصفهان شهری با شهرت بین المللی است که ایران را با نام آن میشناختند و در سفرهای خود به کشورهای اروپایی اول نام اصفهان گفته می شد و در اين حقيقت که قطعاً حضور راهنمايان گردشگري و شرکتهاي فعال جهاني در اين حوزه در شهر تاريخي اصفهان يک فرصت ناب براي بازاريابي جهاني گردشگري و بازشناسي اين اقتصاد کمرونق است هيچ ترديدي وجود ندارد.
مژگان ایزدی رئیس کمیسیون گردشگری فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص این رویداد به خبرنگار باخبرباش گفت : بیش از 6 ماه برای برگزاری گردهمایی 100 توراپراتور جهان در اصفهان تلاش کردیم و حرکتی که از این کمیسیون شروع شد ، با حمایت رئیس اتاق فرصت اجرایی پیدا کرد و توسط دفتر وزارت امور خارجه در اصفهان تکمیل شد تا وزارت امور خارجه هم پای کار بیاید و از طریق سفارت خانه ها اطلاع رسانی در کشورهای مختلف به توراپراتورهایی که تمایل به برگزاری تورهای با مقصد اصفهان از کشورهای خود داشتند نهایی و بیش از 25 کشور نماینده های خود راهی نصف جهان کردند.
وی به نقش کلیدی اسپانسرها در برگزاری این گردهمایی اشاره کرد و گفت : ترکیش ایرلاین بزرگترین حامی رویداد بود که یک برنامه برد برد را دنبال کرد و در آینده نام این شرکت هواپیمایی را هم در پرواز های مستقیم هم غیر مستقیم به اصفهان بیشتر خواهید شنید ، این ایرلاین برای حضور توراپراتورها با صدور بلیط های تخفیف دار و گاها رایگان همراه ما بود تا مهمانان به راحتی در گردهمایی حضور داشته باشند.
ایزدی با تاکید بر اولین بودن این گردهمایی از نوع خود در ایران و جهان گفت : ما اینبار میزبان توراپراتورهای بزرگ دنیا بودیم و این برنامه ریزان و مجریان مقصدهای گردشگری اولین بار است که در یک گردهمایی شخصا حضور دارند و هدف ما این بوده افرادی را میزبانی کنیم که نقش کلیدی تری در طراحی و اجرای تورهای گردشگری دارند .
رئیس کمیسیون گردشگری فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به تنوع بازدیدها گفت : در کنار بازدید از اماکن تاریخی مشهور ، میهمانان از منطقه گردشگری هیجانی کویر ورزنه و ظرفیت های گردشگری هیجانی اطراف اصفهان نظیر سافاری ، کاروانسرای اقامتی ، شهرک سلامت و چند هتل دیدن کردند و به دلیل محدودیت زمان تمرکز بر روی مرکز اصفهان بیشتر بود.
وی ادامه داد : در بین مهمانان کسانی بودند که در تورهای معمول خود فقط یک شب اقامت در اصفهان را پیش بینی کرده بودند و با دیدن این همه ظرفیت مصمم شدند که حداقل 4 شب اقامت در نصف جهان برای مسافران خود قرار دهند.
رئیس کمیسیون گردشگری فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اصفهان نگین گردشگری ایران است و ما با حضور این توراپراتورها قصد داشتیم امنیت ، همزیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف و ظرفیت های کمتر شناخته شده اصفهان را نمایش درآوریم و فراتر از ارزش رسانه ای و سفید نمایی واقعیت ایران یک فعالیت اقتصادی را دنبال و تلاش کردیم میهمانان از نزدیک با برخی فعالان صنعت فرش،زعفران ،صنایع دستی و ... ارتباط برقرار کردند .
وی از اتاق بازرگانی بعنوان متولی اصلی این برنامه نام برد و گفت : اگر همکاری سایر ارگانهای دولتی و بخصوص وزارت امور خارجه نبود نمی توانستیم این گردهمایی را برگزار کنیم و البته نقش اسپانسرها هم بسیار پر رنگ بود و هر چند در خصوص شرایط اسپانسری برنامه قبلا اطلاع رسانی کرده بودیم ، گروه محدودی از دوستان را همراه خود داشتیم که آجیل زربار ، گز سکه و شرکت رویال سفر و ترکیش ایرلاین برخی از این اسپانسرها بودند و متاسفانه بسیاری از فعالان اقتصادی هم اکتون با ما تماس می گیرند که فرصت از دست رفته است و کسانی که میخواهند از این ظرفیت بهره برداری کنند باید در برنامه سال های آتی زودتر اقدام کنند. اسپانسرها نقش مهمی در افزایش کیفیت برنامه خواهند داشت و اولین دوره قطعا سختی های بسیاری دارد و فعالان حوزه گردشگری باید وارد میدان شوند و اگر حامیان مالی بیشتر و پرقدرت داشته باشیم می توان برنامه های بلند مدت را اجرا کنیم .
در کمیسیون گردشگری این دوره اتاق بازرگانی از ابتدا این شعار ما بود کین درد مشترک هرگز جدا جدادرمان نمی شود و در همه حوزه ها ائم از اقتصادی ، اجتماعی،سیاسی نیاز به وفاق و همدلی همگان داریم و رسانه ها در اطلاع رسانی و معرفی این فعالیت ها نقش مهمی دارند و این موضوع در گردهمایی هم مورد توجه قرار گرفته و فعالان رسانه ای خارجی همراه توراپراتورها لحظه به لحظه اخبار را ثبت و به کشورهای خود مخابره می کنند و در طرف مقابل رسانه های داخلی با پوشش خبری زوایای مختلف این رویداد نگاه مسئولین داخلی و فعالان اقتصادی را به سمت محوریت اصلی برنامه جلب می نمایند.
مژگان ایزدی گفت : پیشنهاد بازدید از شهرک تفریحی زاینده رود چادگان و سایر نقاط دیدنی استان هم در این برنامه بارها مطرح شد اما متاسفانه به دلیل محدودیت زمان حضور میهمانان و اسپانسرهای محدود امکان اجرای آن وجود نداشت و برای دوره های آینده باید بخش خصوصی وارد میدان شود و این برنامه را با قدرت ادامه دهد تا نتایج ملموس آن در سطح استان اصفهان مشاهده کنیم .
شروعی بزرگ بر ورود به بازاریابی مقصد
رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در زمانی که ترس از ورود به ایران در دنیا تبلیغ می شود ،این حرکت بسیار ارزنده و بزرگ است و کار بزرگی در سطح کشور انجام شده است.
علیرضا مساح ادامه داد: شهرداری اصفهان یکی از متولیان و حامیان برگزاری این رویداد بود و 3 تعهد کلی را بعهده گرفت ، اولین بخش آن همکاری همه جانبه در تولید محتوا و پوشش رسانه ای رویداد ، دومین مورد استفاده از ظرفیت های تبلیغاتی سطح شهر و تبلیغات این گردهمایی و مرحله سوم مشارکت در جابجایی و ترانسفر میهمانان بود که با تمام توان در خدمت برگزار کنندگان بودیم .
وی از اهمیت موضوع بازاریابی مقصد در مارکتینگ گردشگری امروز یاد کرد و ادامه داد: در حوزه گردشگری ما این موضوع نوظهور است و این گردهمایی یک شروع قدرتمند برای استمرار و برنامه ریزی رویدادهایی به این سبک توسط مسئولین و فعالان گردشگری است که میتواند موتور محرک اقتصاد گردشگری خارجی باشد.
مساح به همت و وفاق کلیه ارگانها و دستگاه های داخلی اشاره کرد و گفت : هدف از برگزاری اولین گردهمایی توراپراتورهای دنیا در اصفهان رونق اقتصاد گردشگری و مبارزه با تبلیغات سو رسانه های بیگانه با موضوع ایران هراسی است و شهرداری اصفهان بعنوان یکی از تسهیل گران در کنار اتاق بازرگانی اصفهان قرار گرفته است .
صد جهان در اصفهان نصف جهان ، تمرینی در کلاس جهانی
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهاندر خصوص این برنامه گفت : دنیای امروز بسیار متکثر است و رقابت حرف اول را میزند و علم بازاریابی به کمک کسب و کارها آمده تا با شکل گیری و قدرت بخشی به ارتباطات به رونق و افزایش درآمد فعالان اقتصادی کمک کند و در صنعت گردشگری که چهار چوب اصلی آن ارتباطات است این موضوع بسیار اهمیت دارد و باید بگوییم نوپا است چرا که صنعت گردشگری ایران جوان است و کمتر از 30 سال سابقه دارد و یکی از زمینه هایی که مغفول مانده ضعف در حوزه بازاریابی است و امروز در بین فعالان جهانی این صنعت یافتن کشورهای هدف یا مقصد جذاب بسیار اهمیت دارد و گستره رقابت جهانی در این حوزه بسیار وسیع و فعال شده است .
وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری ایران گفت : بخش بسیار زیادی از تاریخ ایران در اصفهان و فلات مرکزی قرار گرفته و اصفهان با 10 هزار سال تاریخ مکتوب ، هفت هزار سال تاریخ تمدن ، 22000 اثر تاریخی و بیش از یک سوم صنایع دستی یک ظرفیت خارق العاده برای مقصد سفر جهانی است و ما باید در بازارهای هدف کار کنیم تا بیش از این از رقبا عقب نمانیم .
شهرام امیری افزود: محور اصلی توسعه استان در نگاه فعلی مدیریت کلان اصفهان بر موضوع توریسیم و رونق گردشگری بنا شده و و باید از این فرصت بیشترین استفاده را داشته باشیم ، حالا که بخش خصوصی وارد میدان شده و برنامه ای به این بزرگی تدارک دیده زمان هم افزایی و همراهی است ، در همین برنامه شاهد هستیم که توراپراتورهای دعوت شده به این گردهمایی که آژانس های بزرگی را در کشورهای خود مدیریت می کنند به وضوح از تفاوت دیدگاه موجود در رسانه های خارجی و آنچه از نزدیک مشاهده کردند صحبت می کنند و قطعا این تغییر دیدگاه برای پررنگ شدن اصفهان در بازار بین المللی گردشگری و ورود گردشگران خارجی به کشور و مخصوصا اصفهان موثر است .
وی گردهمایی توراپراتورهای جهان در اصفهان را یک تمرین موفق از همکاری بخش خصوصی و دولتی دانست و گفت : این حرکت به تغییر نگاه و فرهنگ سازی خواهد انجامید و جایی که توسعه صنعت و کشاورزی به شرایط سختی رسیده و هر چه بیشتر بر آنها تمرکز کردیم مسائل و مشکلات اصفهان بیشتر شده است می توانیم با پر رنگ تر و فعال کردن ظرفیت های صنعت گردشگری ، هم از لحاظ فرهنگی هم از لحاظ اقتصادی و حتی اجتماعی اصفهان را ارتقا دهیم .
امیری به اهمیت ایجاد زیرساخت ها در تکمیل مسیر گردشگری اشاره کرد و گفت : توسعه و اصلاح زیر ساخت ها مقدم بر ورود گردشگران است و خوشبختانه در سطح استان اتفاق های خوبی در حال شکل گیری است و در نمایشگاه گردشگری توانستیم با صندوق توسعه تفاهم نامه ای به امضا برسانیم که مسیر را برای حضور فعالان و سرمایه گذاران در حوزه گردشگری هموار خواهد کرد ، هم اکنون 148 طرح گردشگری با ارزش بیش از 40 همت در سطح کل استان در حال پیاده سازی است و 390 فرصت گردشگری هم از ابتدای سال شناسایی شده که 109 مورد از آنها به بهره برداری رسید و سرعت خوبی در این مسیر شاهد هستیم و چهار هتل 5 ستاره دیگر هم در اصفهان در حال ساخت است که به زودی یکی از آنها افتتاح خواهد شد .
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان در پایان گفت : طرح جامع گردشگری اصفهان در دهه 80 طراحی شد اما سال 89 بود که تکمیل شد و به دلیل گذشت زمان ایراداتی داشت که مجدد بازنگری و هم اکنون آماده ارائه شده و نظرات کارشناسی در تدوین آن احصا گریده و به زودی به شورای برنامه ریزی استان ارائه و در صورت تصویب کمتر از 7 سال زمان داریم تا این طرح را اجرایی کنیم .
دیدگاه / پاسخ
موارد مرتبط
محبوبترین مطالب
مجموعه ها
خبرنامه
با عضویت در خبرنامه از جدیدترین اخبار روز مطلع شوید!