حالت شب
  • Friday, 19 April 2024
ضایعات آهنی چیست

ضایعات آهنی چیست

ضایعات آهنی به مجموعه‌ای از آهن‌های غیر قابل مصرف و پسماندهایی که از انواع فلز آهنی شکل می‌گیرد گفته می‌شود. در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌های بسیار خوبی که در اکثر صنایع شکل گرفته است، ترجیح داده می‌شود تا برای تولید انواع محصولات آهنی، از آهن‌های درجه یک استفاده شود و کمتر دیده شده است که از پسماندهای آهنی و فلزی بکارگیری شود. البته ناگفته نماند که در بعضی از مواقع استفاده از ضایعات آهنی نیز به چشم آمده است که به صورت ذوب برخی از ضایعات آهنی و سپس تهیه دوباره قطعه‎‌های مورد نیاز بوده است.

https://www.tejarat-gram.ir/price/casting/zayeaat

منابع ضایعات آهنی

به طور کلی ضایعات موادی هستند که برای مصرف دوباره جمع آوری می‌شوند و به ندرت پیش می‌آید که دور ریخته شوند. در واقع بسیاری از ضایعات آهنی برای تولید دیگر محصولات بکارگیری می‌شوند. در کنار آن برش‌های آهنی نیز هستند که بسیار کوچک بوده و از آنها به هیچ عنوان برای کاربردهای دیگر نمی‌توان استفاده کرد که به آنها زائدات گفته می‌شود.

در هر حال می‌توان ضایعات آهنی را به صورت خریداری شده و برگشتی خط تولیدها در نظر گرفت که بهترین نوع آن نیز قراضه‌ها هستند که معمولاً بعد از تولید انواع محصولات فولادی یا بعضی از روش‌های نوردسازی حاصل می‌شوند. گفتنی است که این‌گونه قراضه‌ها را می‌توان با استفاده از دستگاه‌های برش سر و شکل داد و مجدداً از آنها استفاده کرد.

درجات ضایعات آهنی

ضایعات آهنی به چندین دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

ضایعات آهنی درجه یک

در این دسته از ضایعات آهنی می‌توان محصولاتی مانند لوله‌های سیاه صنعتی، انواع قوطی‌ها، شاسی اتومبیل‌های سنگین، انواع ورق‌های روغنی، پروفیل‌های بدون زنگ‌زدگی، بدنه‌ی آبگرمکن، انواع چرخ دنده و مواردی از این دست را نام برد.

ضایعات آهنی درجه دو

لوله بار سبک، ورق‌های گالوانیزه، تسمه‌ و میلگرهای کلاف شده، انواع توری، تنه موتور سیکلت و دوچرخه، آهن‌های پنجره، آهن‌های در و سیم جوش در دسته ضایعات آهنی درجه دو قرار دارند.

ضایعات آهنی ویژه

این دسته از ضایعات آهنی از مهمترین ضایعاتی است که می‌توان به آنها اشاره کرد. در این دسته می‌توان به مواردی مانند قالب‌های بتنی، سر تیرآهن، کناره ورق‌های ضخیم، تکه ماودانی، رینگ اتومبیل موتور یخچال پله شده، لوله سیاه زخیم، انواع تسمه‌های آهنی ضخیم، تکه نبشی، پرسی میلگرد و انواع میلگرد چهار پهلوی کوتاه قد اشاره کرد.

ضایعات آهنی سوپر ویژه

این دسته از ضایعات آهنی نیز دارای اهمیت هستند که از جمله می‌توان به نبشی و ناودانی، خرده میلگرد، لوله‌های ضخیم، تیرآهن و غیره اشاره کرد. البته ناگفته نماند که ضایعات آهنی را می‌توان در دیگر دسته نیز بررسی کرد که به دلیل اهمیت کمتر آنها فقط به نام آنها خواهیم پرداخت که عبارتند از: ورق روغنی، ضایعات آهن سنگین یک ضایعات آهن سنگین دو، ضایعات آهن سبک یک، ضایعات آهن سبک دو، ضایعات بررسی بدنه، ضایعات بررسی خودرو، ضایعات آهن گالونیزه، ضایعات آهن آلیاژی، ضایعات حلب و ضایعات سوفاره آهن.

کاربردهای ضایعات آهنی

همانطور که مشخص است حتی از ضایعات آهنی نیز می‌توان در موارد خاص استفاده کرد. در ادامه به چند مورد از کاربردهای ضایعات آهنی اشاره خواهیم کرد:

  • محصولات فلزی جدید: این‌گونه محصولات باید از مقاومت و استحکام مناسبی برخوردار باشند. به طور کلی ضایعات آهنی در طول یک فرآیند، بوسیله‌ی قوس الکتریکی، به برخی فلزاتی مبدل می‌شوند که دارای استحکام بالایی خواهند بود که از جمله می‌توان به فولاد ضدخش اشاره کرد. این گروه از محصولات فلزی به چندین دسته تقسیم می‌شوند که در موارد لزوم مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
  • تولید محصولات خانگی: از برخی از ضایعات آهنی نیز برای تهیه و تولید محصولات خانگی مانند نیمکت، صندلی و یا میز استفاده می‌شود. البته ممکن است که در بعضی موارد دیگر نیز از این ضایعات بکارگیری شود.
  • کاربردهای هنری: دیده شده است که از برخی ضایعات آهنی برای مجسمه‌سازی نیز استفاده شده است.
  • کاربردهای صنعتی: ضایعات آهنی در مواردی مانند پل‌سازی، تولید خودرو یا هواپیما نیز در نظر گرفته خواهد شد.

قیمت ضایعات آهنی

برای آنکه از قیمت‌های ضایعات آهنی مطلع شوید، ابتدا باید در نظر بگیرید که از هر ضایعات آهنی نمی‌توان استفاده کرد و فقط مواردی قابل استفاده هستند که کیفیت و اندازه‌ی مناسبی دارند. به طور کلی برای آنکه از قیمت‌های ضایعات آهنی اطلاع پیدا کنید باید به مراکز مجاز مراجعه کنید. گفتنی است که ضایعات آهنی برای کاربرد در هر صنعتی از یک قیمت خاص برخوردار خواهد بود.

دیدگاه / پاسخ