حالت شب
  • Sunday, 28 April 2024
طرح ویژه نظارت استاندارد اصفهان بر هتل‌ها در نوروز اجرا می‌شود

طرح ویژه نظارت استاندارد اصفهان بر هتل‌ها در نوروز اجرا می‌شود

 به گزارش باخبرباش/  محمود فرمانی افزود: اداره کل استاندارد استان اصفهان برای نخستین بار به اجرای طرح نظارتی بر اماکن اقامتی و خدماتی یعنی هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، زائرسراها و رستوران‌ها در روزهای پایانی امسال و تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه این نظارت بر اساس مسوولیت اجتماعی و ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد انجام می شود، اظهار داشت: بر اساس این طرح، کارشناسان اداره کل استاندارد استان اصفهان از مراکز اقامتی، خدماتی و رستوران ها بطور تصادفی بازرسی و مواردی مانند کیفیت ارائه خدمات، بهداشت و ایمنی را بررسی می کنند.

بر اساس ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سـازمان ملی استاندارد موظـف است نسـبت بــه ارزیابی انطباق کالاهای سـاخت داخل، وارداتـی و نیــز خدماتـی کــه از لحاظ ایمنی، بهداشـت و سلامت عمومی حائز اهمیت است بــا همکاری نهادهای ارزیابی انطباق تأیید صلاحیـت شـده، اقدام و نتایـج حاصل را جهت اطلاع عموم و مراجع ذیربـط اعلام کند.

فرمانی با اشاره به اینکه این طرح از ۱۵ اسفند جاری آغاز شد و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه دارد، تصریح کرد: نتایج این بازرسی ها پس از پایان اجرای طرح به مسوولان استان، استانداری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اتاق اصناف گزارش خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، اجازه انطباق استاندارد را در مواردی که استاندارد ملی برای آنها تدوین شده است و در مسائلی مرتبط با بهداشت، ایمنی و انرژی داریم، اضافه کرد: ما در زمینه هتل ها، رستوران ها و خدمات فروشگاهی دارای استاندارد ملی تدوین شده هستیم و می توانیم نسبت به رعایت آنها نظارت و بازرسی داشته باشیم.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با تاکید بر اینکه این کار با هدف ارائه خدمات با کیفیت به گردشگران و شهروندان انجام می شود، خاطرنشان کرد: مکاتبه های لازم در این زمینه با استانداری و اداره کل میراث فرهنگی اصفهان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از هتل ها در کشور دارای پروانه استاندارد تشویقی هستند، تاکید کرد: همه آنها و مراکز اقامتی ملزم به رعایت موارد استاندارد در ارائه خدمات خود هستند.

فرمانی با تاکید بر اینکه اداره کل استاندارد استان اصفهان طرح تشدید نظارت بر بازار و فروشگاه های بزرگ را نیز از ۱۵ اسفند جاری آغاز کرده است و تا ۱۵ فروردین آینده ادامه دارد، گفت: این اداره کل همیشه بر بازار و تولید و عرضه انواع کالا نظارت دارد اما در یک ماه مذکور این کار تشدید می شود.

وی با بیان اینکه امسال نیز این کار در قالب طرح "عیدانه" در کنار نظارت بر اماکن اقامتی و خدماتی انجام می شود، ادامه داد: در نظارت بر بازار علاوه بر کنترل عرضه کالاها با نشان استاندارد، نمونه برداری از سطح بازار انجام می شود.

به گفته وی، برخی از کالاهایی که نشان استاندارد دارند اما سطح کیفی آنها کمتر از استاندارد است، احتمال دارد که از استان های دیگر وارد اصفهان شد که در صورت شناسایی، گزارش آنها به استان مربوطه ارسال خواهد شد.

فرمانی به اجرای طرح ویژه "پیش بسته‌بندی" نیز اشاره و اضافه کرد: در این طرح و در قالب نظارت بر بازار و فروشگاه ها، جرم و حجم بسته بندی کالاهای پر مصرف مانند حبوبات با آنچه که روی بسته درج شده است، مطابقت داده می شود.

استان اصفهان با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.

اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بومگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد.

دیدگاه / پاسخ