حالت شب
  • Saturday, 27 July 2024
غروب زودهنگام

غروب زودهنگام

عمر حضور سعید محمد در دولت بیشتر از عمر سیاسی او نبود. یک سال در قامت رییس مناطق آزاد و حدودا یک سال در قامت نامزد انتخابات ۱۴۰۰. بر عکس ظهور ناگهانی او‌ در سیاست ایران که ذیل ادبیات جوان گرایی در سیاست و با پرچم گام دوم صورت گرفت اما غروب او در سیاست تقریبا قابل پیش بینی بود؛ چرا که به اندازه ای که گمان می کرد در دولت جدید جدی گرفته نشد و گرچه سودای وزارتخانه در سر داشت اما به مناطق آزاد رفت و چندی بعد پس از به حاشیه رفتن یاران نزدیکش پیش بینی می شد که بخت او در آسمان سیاست افول کند. آن شروع طوفانی و این غروب زودهنگام، شاید با این جمله قابل توصیف باشد؛ « دیر آمد و زود رفت». از عزم ریاست جمهوری تا رفتن از مناطق آزاد سعید محمد پس از اعلام استعفا از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم بود که به عنوان یک چهره سیاسی شناخته شد و حواشی زیادی را از سر گذراند تا بتواند به مدارج بالاتر در قدرت برسد اما به نظر می رسد نه تنها تلاش های او برای رسیدن به پاستور بی نتیجه مانده و حالا روز گذشته خبر برکناری اش از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی ناکامی های او را تکمیل کرد.

روزگذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی، نصرالله ابراهیمی را به سمت سرپرستی شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب کرد و ابراهیمی جایگزین سعید محمد شد. پس از موافقت رئیس‌جمهور با درخواست وزیر اقتصاد مبنی بر تغییر دبیر شورایعالی مناطق، روزگذشته سیداحسان خاندوزی طی حکمی «نصرالله ابراهیمی» را به سمت سرپرست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب کرد. در سوابق اجرایی ابراهیمی، مسئولیت‌هایی همچون معاون توسعه مدیریت و منابع دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، مدیرکل پشتیبانی قوه قضائیه، معاون استاندار تهران، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران و مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار مشاهده می‌شود. براساس این گزارش وی دارای مدرک تحصیلی دکترای تخصصی مدیریت راهبردی از دانشگاه دفاع ملی است. سعید محمد، پیش از این عهده‌دار مسئولیت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی بود. مهرماه سال گذشته بود سعید محمد از سوی وزیر اقتصاد به سمت دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب شده بود. وی همچنین با حکم رئیس‌جمهور نیز به سمت مشاور رئیس‌جمهوری در امور مناطق آزاد تجاری-صنعتی منصوب شده بود. کاندیدای ناشناخته سعید محمد سردار ۵۳ ساله نخستین کسی بود که به شکل رسمی، نامزدی خود را در انتخابات خرداد 1400 اعلام کرد هرچند که او برای بسیاری از افراد، آن‌طور که باید و شاید، شناخته شده نبود اما معروفیت یک شبه او اینگونه از سوی حامیانش به جامعه القا شد که او حامیان قدرتمندی دارد. اما اعلام محدودیت سنی،مدرک تحصیلی و سوابق مدیریتی آن هم در دقیقه ۹۰ از طرف شورای نگهبان، یک شوک به او و آذری جهرمی بود که فضای سیاسی را تحت تاثیر قرار داد.

رسانه ها و محافل سیاسی، مصوبه شورای نگهبان را ردصلاحیت پیش از موعد دو کاندیدا سعیدمحمد دانستند چرا که او فاقد ۴سال سابقه مدیریتی بود. دومین شوک به سعید محمد مصاحبه سردار جوانی مشاور سیاسی سپاه بود که به موضوع کاندیداتوری آقای سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری ضربه وارد کرد. محمدعلی پورمختار، درباره موضع رسمی سپاه را درباره انتخابات ریاست جمهوری گفت که آقای جوانی اعلام کرد «سپاه از کسی حمایت نمی کند»، این درباره آقای سعید محمد و سایر نامزدها صدق می کند. اما سعید محمد خود را تایید صلاحیت شده می دانست و اعتقاد داشت با شورای نگهبان رایزنی در این زمینه خواهد کرد. او گفته بود: « معتقدم شورای نگهبان می تواند من را تایید کند، البته همانطور که می‌دانید آرا در شورا مستقل است. هر کس باید خودش به اقناع فکری برسد و در این خصوص سعی کردیم جلساتی را با اعضای شورای نگهبان خصوصاً فقها داشته باشیم.‌» اما در نهایت صلاحیت او از سوی شورای نگهبان احراز نشد و محمد پس از دیداری دو ساعته با ابراهیم رئیسی اعلام کرد که «در ایام تبلیغات انتخاباتی ستادهای پیشین او با حفظ ساختار، به عنوان جدید ستادهای جوان حامی ابراهیم رئیسی» فعالیت خواهند کرد. با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی، ابتدا در گمانه زنی ها نام او به عنوان استاندار ویژه برای استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان مطرح شد. سپس گفته شد که ممکن است به عنوان وزیر راه شهرسازی دولت سیزدهم برای رای اعتماد به مجلس معرفی شود ، این خبری بود که محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس درآن زمان گفته بود. اما پس از گذشت بیش از یک ماه از استقرار تیم دولت سیزدهم و گمانه زنی ها و بحث های مختلف برای حضور سعید محمد در تیم دولت رئیسی ، گفته شد که او توانسته نظر رئیس دولت را برای عهده داری مسئولیت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور جلب نماید اما این موضوع به دلیل ابهامات دراعلام تایید صلاحیت از سازمان های ذیصلاح، ابلاغ آن به تعویق افتاده بود. در نهایت اول مهرماه سال گذشته با حکم وزیر اقتصاد او سمت دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب شد اما حال بعد از یکسال از این سمت خود برکنار شد. حال باید دید این مدیر جوان در آینده چه سرنوشت سیاسی برای خود رقم خواهد زد.
 

دیدگاه / پاسخ