حالت شب
  • Wednesday, 24 April 2024
فرونشست زمین در مناطق پر جمعیت اصفهان به صدا درآمد

فرونشست زمین در مناطق پر جمعیت اصفهان به صدا درآمد

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان گفت: اصفهان تنها کلان شهری است که فروشست زمین آن به منطقه شهری نفوذ کرده و منطقه شمال و شرق اصفهان در معرض خطر جدی این فرونشست قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، رضا اسلامی در نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان در خطر جدی فرونشست زمین قرار گرفته است، اظهار داشت: اگرچه در گذشته اصفهان از لحاظ خطر زلزله امن بود، هم اکنون ۲۲ گسل شناسایی شده است که از پیامدهای کم آبی و خشکی زاینده‌رود است.

وی افزود: با ظهور پدیده فرونشست، سفره های زیرزمینی در شهر اصفهان تخریب شده و این در حالی  است عدم امکان ذخیره طبیعی آب در آبخوان وجود ندارد.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان به برخی از عوارض فرونشست زمین اشاره و تصریح کرد: تبدیل آب شیرین به شور،تعییر شکل شبکه آبراهه ها به دلیل تغییر شیب رودخانه ها،کانال ها و ابراهه ها،خسارت به سازه های شهری و روستایی،خرابی و پوشش جاده ها،خسارت جدی و جبران ناشدنی به بخش صنعتی و کشاورزی بخشی از این خسارت ها است.

اسلامی گفت: فرودگاه شهید بهشتی،رینگ شرق(حلقه ترافیکی)،پالایشگاه اصفهان، ورزشگاه نقش جهان، منطقه حبیب آباد، محمودآباد، کاوه  و مناطق خانه اصفهان و امام خمینی(ره) که بیشترین تمرکز جمعیت را دارند دچار فرونشت زمین هستند.

وی از نصب ۲۷ دستگاه "جی پی اس" جهت بررسی فرو نشست زمین خبر داد و افزود: ما هر ماه کل مناطق شهر اصفهان را از طریق همین دستگاه ها میزان فرونشست و نتایج را قرائت دوره ای و بررسی می کنیم.

اسلامی به راهکار های پیشگیری از سرعت فرونشست زمین اشاره و تاکید کرد: برای جلوگیری  ازسرعت فرونشست زمین از سراب تا پساب باید به احیاء دائمی و بازگشت جریان مجدد زاینده رود پرداخت.

وی بیان داشت: ما نباید جریان دائمی و شهریت را از اصفهان بگیریم و زاینده رود را عقیم کنیم اما می توانیم جلوی چاه های غیر مجاز را گرفته و از طریق صدا و سیما برای مردم فرهنگسازی کنیم.

خشکی زاینده رود مشکلات اقتصادی عدیده ای فراهم کرده است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خشکی زاینده رود امروز علاوه بر مشکلات زیست محیطی، مشکلات اقتصادی عدیده‌ای ایجاد کرده است، همچنین امروز برای تامین آب شرب شهروندان اصفهان دچار بحران است و متاسفانه این برچسب برخورداری بر اصفهان سنگینی می‌کند.

محمد نورصالحی اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد سفرهای استانی رئیس جمهور مردمی به استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده ایم که شاهد اقدام ایشان برای رفع مشکلات در این استان‌ها بوده ایم.

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری اعلام کردند که براساس مشکلات استان‌ها ترتیب سفرهای استانی در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: اینجانب به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تقدیر و تشکر از این حرکت جهادی از ایشان دعوت می کنیم در اولین فرصت به اصفهان سفر کنند و از نزدیک با حجم مشکلات این استان و شهر که با تقدیم 23 هزار شهید به این کشور خدمت کرده است، این مهد هنر، فرهنگ و صنعت کشور امروز حال خوبی ندارد در پی خشکسالی های متعدد درگیر بی آبی و خشکی زاینده رود هستیم که به دنبال آن فرونشست زمین و آلودگی بیش از پیش سلامت شهروندان را تهدید می کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خشکی زاینده رود امروز علاوه بر مشکلات زیست محیطی، مشکلات اقتصادی عدیده‌ای ایجاد کرده است، همچنین امروز برای تامین آب شرب شهروندان اصفهان دچار بحران است و متاسفانه این برچسب برخورداری بر اصفهان سنگینی می‌کند، این درحالی است که رهبر انقلاب از اصفهان با عنوان شهر دین، ولایت، کار، ابتکار و فرهنگ و هنر و ایثار و شهادت نام برده‌اند.

نورصالحی به موضوع شهرهای خواهرخوانده اصفهان اشاره کرد و افزود: دیپلماسی شهری به عنوان ابزاری قدرتمند امروزه در اختیار شهرها قرار دارد که یکی از زیر شاخه‌های مهم این دیپلماسی  ایجاد رابطه خواهر خواندگی است که اصفهان به عنوان یکی از 10 شهر تاریخی جهان با شهرهای تاریخی کشورهای دنیا تاکنون ارتباطات خواهر خواندگی برقرار کرده که عدد شهرهای خواهر خوانده‌ها به 15 شهر می‌رسد.

وی تصریح کرد: از روز 15 شهریور ماه دو نمایشگاه عکس در قالب شهروند دیپلمات در شهر سن پترزبورگ برقرار شده است، یکی با عنوان "اصفهان شکوه معماری" و دیگری "اصفهان مهد زندگی مسالمت آمیز ادیان" که 60 اثر از عکاسان اصفهانی برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمده است.

نور صالحی افزود: طبق برخی از برآوردها مشخص شد که 32 درصد از عملیات ساختمانی خط دو اجرایی شده است و همچنین 12 درصد از بخش تاسیسات مکانیکی، ناوگان و .... نیز پیشرفت داشته است و به نرخ امروز برای تکمیل خط دو مترو به 30 هزار میلیارد تومان بودجه احتیاج داریم.

دیدگاه / پاسخ