حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
متروپل درسی بزرگ برای بنا های فرسوده شهر اصفهان

بعد از حادثه متروپل ۳۲۸ ساختمان ناایمن در شهر شناسایی شد که هرکدام اشکالات ایمنی مشخصی همچون سازه، آتش نشانی، سیم کشی برق و ... دارند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت:

متروپل درسی بزرگ برای بنا های فرسوده شهر اصفهان

وحید مهدویان معاون شهرسازی و معماری شهردار‌ اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه،اظهار کرد: شناسایی ساختمان های آسیب پذیر عمومی و بلند مرتبه از سال ۹۵ در دستور کار شهرداری اصفهان قرار داشته که تا کنون ۳۲۸ ساختمان نا ایمن در ابعاد مختلف مانند سازه ای، آتش نشانی و برق شناسایی شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان درباره ساختمان نقش جهان گفت: فراخوان مشاور برای بازبینی کاربردی و نمای بیرونی این ساختمان با هدف ایجاد فضای شهری فعال انجام شد واز نظر مشاوران و کارشناسان خبره ای مانند استاد فرشچیان در این زمینه استفاده شده است و امیدواریم تا مهر امسال به طرح نهایی در این زمینه برسیم.
وحید مهدویان با اشاره به اینکه بدنه سازی چهارباغ مصنوعی بود، کارایی نداشت و باید متوقف شود، افزود: در صدد هستیم تا هر ساختمان در این محور بر اساس روایت خود، بازسازی شود تا چهارباغ، بدنه تاریخی خود را حفظ کند.
مهدویان تصریح کرد: بعد از حادثه متروپل ۳۲۸ ساختمان ناایمن در شهر شناسایی شد که هرکدام اشکالات ایمنی مشخصی همچون سازه، آتش نشانی، سیم کشی برق و ... دارند. در ستاد مدیریت بحران در مورد این ساختمان‌ها بحث و تصمیم‌گیری شد که، ۱۰۰ ساختمان با درصد بالای ناایمنی در اولویت قرار گیرند.
وی با بیان اینکه پایه هوشمندسازی در گام اول اصلاح فرایندها بود، توضیح داد: تا زمانی که فرایندها اصلاح نمی‌شد، ورود به هوشمندسازی شکسته خورده بود، بر این اساس اولین اقدام اصلاح کلیه فرایندها در حوزه معماری و شهرسازی با نگاه هوشمندسازی بود. بسیاری از فرایندها باید حذف یا مراحل آن کاملا تغییر می‌کرد. این فرایندها باز مهندسی شد و علاوه بر ابلاغ به مناطق، برای اجرای سامانه هوشمندسازی ملاک عمل قرار گرفت.
به گفته وی، از اول امسال که سامانه هوشمند توسعه شهری راه‌اندازی شد و مردم بدون واسطه توانستند به شهرداری مراجعه کنند، ۹۸۸ درخواست پروانه ساختمانی ثبت شد که رشد ۲۳۷ درصدی نسبت به قبل داشت و نشان می‌دهد اگر موانع را از جلوی پای مردم برداریم، کارها تسهیل می‌شود.
معاون شهردار اصفهان اضافه کرد: در این دوره مدیریت شهری سعی کردیم به جز حوزه شهرسازی در حوزه‌های دیگر خدماتی ارائه کنیم و به غیر از رسیدگی به مسائل روز به آینده نیز فکر کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه قبل از سال ۱۳۹۳ ساختار اجرایی و پاسخگویی به شهروندان به صورت دستی انجام می‌شد، افزود: الکترونیکی شدن اطلاعات و فرایندهای شهرسازی سال ۹۳ آغاز شد و ۴۷۳ هزار پلاک در این فرایند به صورت الکترونیکی آرشیو شد.
وی با اشاره به رفع مشکل جاده جلوان، گفت: ساماندهی و رفع مشکل جاده جلوان نیز یکی دیگر از این موارد است که در دستور کار قرار گرفت و جهاد کشاورزی تاییدیه خود را اعلام کرد که اکنون در دستور کار شورای برنامه ریزی استان است.
معاون شهردار اصفهان با اشاره به خرید و فروش زمین‌های قولنامه‌ای در بعضی مناطق شهری به‌ویژه در منطقه ۱۴ که دارای اراضی بافت فرسوده است، خاطر نشان کرد : برای رفع این مشکل از قانون حفظ بازآفرینی شهری استفاده کردیم که بر این اساس اداره ثبت موظف است برای زمین‌های قولنامه‌ای سند صادر کند.

دیدگاه / پاسخ