حالت شب
  • Tuesday, 19 March 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع لبنی استان اصفهان: قیمت لبنیات تا پایان سال کاهشی نخواهد بود

مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع لبنی استان اصفهان: قیمت لبنیات تا پایان سال کاهشی نخواهد بود

   به گزارش باخبرباش به نقل از ایسنا سیاوش جمشیدی درباره قیمت جدید برخی محصولات لبنی و کاهش ۱۰ درصدی چند قلم محصول لبنی یارانه ای، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت مصوب و رسمی لبنیات به غیر از سه قلم محصول لبنی که قرار بود شنبه هفته گذشته ۱۰ درصد کاهش یابد، اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود ۱۵ درصد قیمت سه قلم محصول لبنی شامل پنیر یو اف، شیر پاکتی و ماست دبه ای دو کیلوگرمی کاهش یابد، توضیح داد: قرار بود دامداران ۵ درصد، صنایع ۵ درصد و و ۵ درصد عاملین خرده فروش تخفیف دهند که دامداران زیر بار این تصمیم نرفتند و در نهایت تصمیم بر کاهش ۱۰ درصد این سه قلم محصول لبنی شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع لبنی استان اصفهان ادامه داد: باید توجه داشت راهکارهایی این چنینی مقطعی و کوتاه مدت است و نمی تواند تاثیر خود را در جامعه نشان دهد و به طور قطع کاهش های این چنینی تبعاتی به همراه خواهد داشت.

وی توضیح داد: یکی از تبعات، این است که صنایع لبنی کوچک تک محصول که تنوع محصول ندارند، اگر ۵ درصد سود خود را حذف کنند، متضرر می شوند، از سوی دیگر صنایع بزرگ با تنوع محصول بالا و تولید محصولات لبنی فانتزی، از این تصمیم مستثنی هستند و سودی حاصل می کنند، در این شرایط صنایع کوچک از دور رقابت خارج می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت محصولات لبنی فانتزی همچون خامه، کره، پنیر پیتزا، بستنی و ... در بازار کنترل شده نیست، گفت: در شرایطی که قیمت لبنیات در چند ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته، کاهش ۱۰ درصدی سه قلم محصول لبنی چشمگیر نخواهد بود و اثربخشی در جامعه ندارد.

به گفته جمشیدی، در حال حاضر برای مصرف کننده قیمت شیر پاکتی ۹۰۰ گرمی با ۱.۵ درصد چربی ۷۴۰۰ تومان، ماست دبه ای ۲.۵ کیلوگرمی ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان و پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی ۲۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد هزینه های صنایع لبنی مربوط به شیر خام است، گفت: قیمت شیرخام از ۴۵۰۰ تومان در سال گذشته امروز به ۶۶۰۰ تومان افزایش یافته است، در این شرایط کارخانجات لبنی شیر را گران می خرند، از سوی دیگر باید ۵ درصد از سود خود کم کنند که این تصمیم دولت همخوانی با این شرایط اقتصادی موجود ندارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع لبنی استان اصفهان با تاکید بر اینکه تصمیماتی که برای کاهش قیمت لبنیات گرفته می شود نه تنها نباید مقطعی نباشد، بلکه باید تمام جوانب را در نظر بگیرد، تصریح کرد: دولت یا باید یارانه را به اقشار و دهک های پایین جامعه بدهد و با آزاد گذاشتن قیمت ها، محصولات لبنی را براساس عرضه و تقاضا در بازار عرضه کند.

وی با پیش بینی بازار لبنیات تا پایان امسال، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، تحریم ها و ... به نظر نمی رسد قیمت لبنیات تا پایان سال کاهشی باشد و شاید با برخی سیاست ها مقطعی حداقل بتوانیم نسبت به تثبیت قیمت ها عمل کنیم.

جمشیدی تصریح کرد: با توجه به پیش بینی افزایش نرخ نهاده ها در پی نوسانات نرخ ارز، پیش بینی کاهش قیمت لبنیات نمی شود و به طور قطع دولت باید یارانه را به دهک های پایین جامعه و یا تولیدکنندگان اصلی تخصیص دهد.

وی تاکید کرد: در صورت اختصاص یارانه به دهک های پایین جامعه و هماهنگی بین بخشی دامداران، صنایع لبنی و توزیع کنندگان محصولات لبنی، این سیاست ها در درازمدت می تواند اثربخشی بیشتری در جامعه داشته باشد.

دیدگاه / پاسخ