حالت شب
  • Friday, 19 April 2024
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اصفهان مدل‌های سنتی آموزش پاسخگوی نیاز جامعه تولیدی نیست

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اصفهان مدل‌های سنتی آموزش پاسخگوی نیاز جامعه تولیدی نیست

آرش اخوان طبسی،یکی از راهکارهای پیشگیری از بحران تامین نیروی انسانی ماهر را تغییر مدل‌های سنتی آموزش دانست و افزود: ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و کارآموختگان با بکارگیری روش‌های نوین و علمی باید در دستور کار مراکز آموزشی استان قرار بگیرد، در غیر این صورت، جامعه با بحران‌ جدی در تأمین نیروی انسانی ماهر بویژه در بخش صنعت مواجه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پیاده‌سازی نظام آموزش دوگانه گامی مهم در مسیر آموزش‌های مهارتی است که با جدیت در سازمان فنی و حرفه‌ای دنبال می‌شود.

به گفته وی، مدل آموزش دوگانه، سفارش محور است و ارتباط بسیار قوی و تنگاتنگی بین سیستم آموزش و بازار کار برقرار می‌کند که این امر موجب بالا بردن اثرپذیری این آموزش‌ها در بازار کار می‌شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای اصفهان افزود: افرادی که با این شیوه آموزش می‌بینند، آماده بکارند و تعدادی از آنها حتی در هنگام گذراندن آموزش نیز جذب بازار کار می‌شوند.

وی تصریح کرد: در ۲ ساله اخیر ارائه آموزش‌های دوگانه با کیفیت بسیار خوبی اجرا و اثربخشی آنها در سطح جامعه با ضمانت صددرصد اشتغال هنرجو، مطلوب ارزیابی شده است.

اخوان طبسی افزود: روال کار به این شکل است که ابتدا شغل مورد نظر شناسایی و سپس به روش سفارش‌محور، دوسوم آموزش در داخل بنگاهی که قرار است فرد در آن بکار گُمارده شود، ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: در مجموع ۳۰ درصد آموزش در محیط کارگاه و مابقی در محیط واقعی کار ارائه می‌شود.

به گفته این مسوول، تمام تلاش سازمان فنی و حرفه‌ای بر ایجاد فرهنگ اشتغالزایی و تداوم اشتغال پایدار است که با روش‌های نوین در کنار تغییر آموزش‌های سنتی صِرف، تا حدود زیادی به مقصود خود دست یافته است.

اصفهان ۵۴ مرکز فنی و حرفه‌ای دولتی و حدود یک هزار و ۲۵۰ آموزشگاه آزاد فعال بخش خصوصی دارد.

دیدگاه / پاسخ