حالت شب
  • Wednesday, 01 May 2024
مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی استان کرونا دومین عامل مرگ و میر مردان اصفهان است

مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی استان کرونا دومین عامل مرگ و میر مردان اصفهان است

مرجان مشکوتی افزود: در سال ۹۸ مهمترین عوامل مرگ و میر مردان در استان اصفهان به ترتیب شامل بیماری های قلبی عروقی، انواع سرطان و حوادث بود اما در سال ۹۹ و پس از شیوع فراگیر ویروس کرونا، جایگاه این عوامل تغییر کرد و کووید-۱۹ نیز به آنها اضافه شد.

وی اظهار داشت: بررسی آمار مرگ و میر مردان در سال ۹۹ نشان می دهد که مهمترین عوامل فوت به ترتیب شامل بیماری های قلبی عروقی، ابتلا به کووید-۱۹، انواع سرطان ها و حوادث بود و بدین ترتیب کرونا به جایگاه دوم عوامل مرگ و میر مردان رسید.

مشکوتی با اشاره به اینکه کشورمان هنوز با همه گیری بیماری کووید-۱۹ درگیر است، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که بطور کلی ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن در میان مردان بیشتر از زنان است که دلایل متعددی برای آن وجود دارد.

این پزشک با اشاره به اینکه عواملی مانند سن و جنس در ابتلا به کرونا تاثیر دارد، اضافه کرد: هرچه سن افراد بالاتر باشد، میزان و شدت ابتلا به کووید-۱۹ نیز افزایش می یابد و از طرفی دلایل بیولوژیکی، ژنتیکی و اقتصادی نیز برای ابتلا به کرونا وجود دارد که مردان نسبت به زنان بیشتر با آنها مواجه هستند.

وی ادامه داد: از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز ممکن است این باور نادرست در بین برخی از افراد وجود داشته باشد که مردان نسبت زنان در برابر بیماری قوی تر هستند و بهمین دلیل پروتکل های بهداشتی را کمتر رعایت کنند.

مشکوتی با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری های زمینه ای نیز خطرپذیری ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: بیماری هایی مانند قلبی عروقی در میان مردان بیشتر از زنان است و از طرفی مسائلی مانند مراجعه کمتر به مراکز بهداشتی و درمانی، تغذیه ناسالم، تحرک ناکافی و استعمال دخانیات نیز می تواند خطرپذیری مردان در ابتلا به کووید-۱۹ را بیشتر کند.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع، مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-۱۹ قرار دارند، گفت: کنترل همه گیری کرونا و رسیدن به واکسیناسیون حداکثری اهمیت بسیاری در این زمینه دارد به‌همین دلیل امسال شعار هفته سلامت مردان با تاکید بر این موضوع انتخاب شد.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در این هفته از اول تا هفتم اسفند، مسائل دیگری مانند سلامت روان، باروری و سواد سلامت مردان نیز مورد تاکید است، افزود: مردان نسبت به زنان کمتر به مسائل سلامت خود توجه کرده و کمتر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند که ممکن است ریشه فرهنگی یا اقتصادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بطور کلی نسبت مرگ و میر در مردان نسبت به زنان بیشتر و طول عمر مردان کمتر است، ادامه داد: مردان نسبت به زنان بیشتر با عوامل خطرپذیر و مرگ و میر  مانند رفتارهای پر خطر، استعمال دخانیات، خشونت، مسائل شغلی، مواجهه خطرناک با مواد شیمیایی، سوانح و حوادث مواجه می شوند.

مشکوتی با اشاره به اینکه سکته قلبی و مغزی برای مردان نسبت به زنان، بیشتر اتفاق می افتد، تاکید کرد: بیماری های غیر واگیر و انواع سرطان ها از عوامل اصلی افزایش مرگ و میر در میان مردان است به‌همین دلیل اصلاح شیوه زندگی در میان آنها ضروری است.

وی سرطان های شایع در میان مردان استان اصفهان را به ترتیب پروستات، پوست و روده بزرگ عنوان کرد و گفت: متاسفانه فقط ۷.۴ درصد مردان میانسال ۳۰ تا ۵۹ سال این استان تحت پوشش و مراقبت کامل سلامت قرار دارند که لازم است اطلاع رسانی و فرهنگسازی بیشتری برای رفع آن انجام شود.

وی با بیان اینکه اگر مراقبت سلامت کامل نباشد مسائلی مانند خطرسنجی بیماری های قلبی عروقی، دیابت و فشار خون نیز بطور کامل انجام نمی شود، خاطرنشان کرد: اگر این مراقبت ها به موقع انجام شود از بسیاری از بیماری ها و عوامل مرگ و میر زودهنگام جلوگیری می کند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت برای مردان در همه مراکز جامع سلامت و پایگاه های بهداشتی استان، اظهار داشت: غربالگری سرطان ها و سلامت روان برای مردان ۳۰ تا ۵۹ سال انجام می شود.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان اصفهان تاکنون بیش از ۴۷۰ هزار نفر بطور قطعی به کووید-۱۹ مبتلا شدند که بیش از ۱۱ هزار نفر از بین آنها جان باختند.

اول تا هفتم اسفند با هدف حساس سازی جامعه، آموزش و فرهنگ سازی به هفته ملی سلامت مردان نامگذاری شده است.

شعار این هفته در سال جاری "مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری(کرونا)، محافظت جمعی " است.

گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که سرطان های معده با ۱۷.۷۴، پوست با ۱۷.۴۹، پروستات با ۱۶.۹۳، روده بزرگ با ۱۴.۱۳ و مثانه با ۱۲.۵۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر شایع‌ترین بیماری ها در میان مردان ایرانی است.

دیدگاه / پاسخ