حالت شب
  • Sunday, 28 April 2024
یک اتاق سهم هر خانواده  شد

خانه های 300 میلیونی ، یک میلیارد تومان شده است

بهای سنگین گران شدن مسکن

یک اتاق سهم هر خانواده شد

 بدنبال گران شدن مسکن و افزایش چندین برابری در سالهای گذشته و بالا رفتن تورم و ضعیف شدن قدرت خرید مردم و عدم حمایت دولت، امروز یک اتاق سهم هر خانواده اصفهانی شده است.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، عاطفه قلع ریز، بالغ بر 100 هزار خانه خالی در اصفهان درحالی خاک می خورد که نزدیک به 40 درصد مردم اصفهان خانه به دوش هستند.

در اصفهان قیمت پایه خانه 15 تا 25 ساله از یک میلیارد تومان به بالا عرف بازار در مناطق درجه 2 و 3 اصفهان شده است.

خانواده هایی که از عهده تورم بر نمی آیند یا حاشیه نشین شوند یا اینکه سبک دیرین اوایل انقلاب را انتخاب کنند و 5 تا 6 خانواده غریبه در یک منزل ساکن شوند.

امروزه به علت افزایش رهن و اجاره ها سهم زندگی هر خانواده رهن یک اتاق شده است.

رشد برج هایی از خانه های کوچک مقیاس در مرکز شهر اگر چه راهکاری برای دهک های پایین جامعه و خانه دار شدن افراد متوسط رو به پایین بود اما متاسفانه متراژهای کوچک هم جوابگوی خانه به دوش ها نشد و قیمت های گزاف مساکن آمار خانه به دوش ها را در اصفهان افزایش داده است .

با توجه به اینکه میزان رفاه زندگی مردم در هر شهری نشان توسعه یافتگی آن شهر و جامعه است، اجاره نشینی نزدیک به نیمی از مردم اصفهان در سالهای اخیر و رشد حاشیه نشینی در کلان شهر اصفهان آژیر عدم توسعه یافتگی شهری را در اصفهان به صدا درآورده است.

خانه های 300 میلیونی ، یک میلیارد تومان شده است

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن با اشاره به اینکه امروزه خانه های که 300 میلیون تومان ارزش داشته است، به قیمت یک میلیارد تومان به فروش می رسد، ادامه داد: قیمت مسکن متاثر از قیمت ارز، طلا، دستمزد کارگر و قیمت زمین، مصالح ، هزینه های مهندسی و شهرداری است  اما علی رغم افزایش 40 درصد دستمزد کارگر، قیمت مسکن همچنان ثابت است اما اگر بازار طلا و ارز تغییر یابد قطعا اثر مستقیمی بر قیمت مسکن خواهد داشت.

مهدی جعفر پیشه با اظهار اینکه قبول ندارم که خانه ای روی دست سرمایه گذار مانده باشد زیرا که سرمایه گذاران مسکن تمام خانه ها را پیش فروش کرده و بر اساس نیاز مردم اقدام به ساخت خانه می کنند، ادامه داد: در دولت روحانی ساخت و ساز مسکن صورت نگرفت و بیشترین میزان ساخت و سازها در دولت احمدی نژاد بود به همین خاطر در دولت اخیر بیشترین میزان تقاضا صورت گرفت و همین مسئله قیمت مسکن را افزایش داد.

وی با بیان اینکه امروزه پایین ترین قیمت یک خانه یک میلیارد تومان است و وام های مسکن روی 100 میلیون تومان است ،افزود: عدم حمایت دولت از مردم و کاهش قدرت خرید مردم ، بازار رهن و اجاره ها را تقویت کرده است و باعث شده مردم به جای  اجاره یک منزل یک اتاق را رهن کنند.

اصفهان به خاطر سوء مدیریت در سالهای گذشته از توسعه یافتگی خارج و یک قدم عقب گرد کرده است و اگر نتواند بازار مسکن را سامان ببخشد قطعا با رشد حاشیه نشینی مواجه خواهیم شد.

دیدگاه / پاسخ