حالت شب
  • Thursday, 25 April 2024
مصرف بنزین در استان اصفهان ۱۷.۶ درصد افزایش یافت

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان گفت میانگین مصرف روزانه بنزین در سال گذشته در این استان به هفت میلیون و یکصد هزار لیتر رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷۶ درصد افزایش یافته است

در سال ۱۴۰۱

مصرف بنزین در استان اصفهان ۱۷.۶ درصد افزایش یافت

  به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا عبدالله گیتی‌منش، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: میانگین مصرف روزانه بنزین در سطح کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۱۳.۳ درصد افزایش یافت و رشد مصرف این سوخت در اصفهان، بیشتر از کشور بوده است.

وی با بیان‌اینکه مصرف روزانه گازوییل (نفت گاز) در استان اصفهان در سال گذشته ۱۰ میلیون لیتر بود که نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۱۳.۳ درصد افزایش نشان می دهد، اظهار داشت: این میزان مصرف شامل گازوییل توزیع شده بین نیروگاه‌ها هم هست.

وی خاطرنشان کرد: میانگین مصرف روزانه گازوییل در کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ معادل ۹ درصد افزایش یافته بنابراین رشد مصرف این سوخت در اصفهان نیز از میانگین کشوری بالاتر است.

گیتی‌منش با اشاره به اینکه میانگین مصرف نفت سفید در استان در سال گذشته روزانه ۳۸ هزار لیتر بود، اضافه کرد: این سوخت بیشتر در مناطقی که هنوز به شبکه گاز طبیعی دسترسی ندارند، مصرف می شود که میزان آن پارسال نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود هفت درصد کاهش یافته است.

وی، میزان کاهش مصرف نفت سفید در سطح کشور در سال گذشته را سه درصد اعلام و تصریح کرد: میزان مصرف نفت سفید در کشور، سال به سال با توجه به توسعه گازرسانی کمتر می شود.

افزایش ۲۵۰ درصد مصرف سوخت مازوت در اصفهان

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان از افزایش ۲۵۰ درصدی مصرف سوخت نفت کوره(مازوت) در این استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: دلیل این افزایش قطع شدن گاز نیروگاه شهید منتظری و کارخانه‌های تولید سیمان و توزیع مازوت بین آنها در ماه‌های سرد سال بود.

وی، میانگین مصرف روزانه مازوت در سال گذشته در استان اصفهان را ۲ میلیون لیتر اعلام کرد.

گیتی‌منش همچنین از کاهش ۱۱ درصدی مصرف گاز مایع(ال پی جی) در استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ خبر داد و اظهار داشت: میانگین مصرف روزانه آن در سال قبل ۳۱۴ تُن بود.

افزایش ۳.۷ درصدی مصرف "سی ان جی"

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان با اشاره به افزایش ۳.۷ درصدی مصرف "سی ان جی" در استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، گفت: میانگین مصرف روزانه این سوخت در سال قبل حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب بود.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان ۱۶۴ جایگاه سوخت سی ان جی دارد که در زمان حاضر ۱۵۷ جایگاه آن فعال است.

گیتی‌منش به بارگیری و توزیع روزانه ۲۰ میلیون لیتر انواع فراورده نفتی از انبار نفت شهید منتظری اصفهان اشاره و اضافه کرد: فراورده‌های نفتی مورد نیاز چند استان دیگر توسط اصفهان تامین و روزانه بین یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار دستگاه نفتکش از محل این انبار برای توزیع فراورده‌ها تردد دارد.

وی ادامه داد: از انبار نفت شهر ابریشم نیز روزانه حدود ۲.۳ میلیون لیتر نفت کوره پالایشگاه از طریق خطوط ریلی به جنوب کشور منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین هزینه شرکت پخش فراورده های نفتی مربوط به بخش حمل و نقل و پس از آن حق‌العمل جایگاه‌های عرضه سوخت است، اظهار داشت: در بسیاری از موارد نمی توان از حمل و نقل ریلی برای توزیع فراورده‌های نفتی استفاده کرد.

کاهش ۵۰ درصدی کارت های سوخت جایگاه‌ها

گیتی‌منش در این نشست به بند "ه" تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اشاره و اضافه کرد: بر این اساس شرکت ملی پخش فراورده های نفتی موظف به مدیریت بهتر مصرف سوخت و بهبود نظام توزیع فراورده‌های نفتی بمنظور کاهش قاچاق سوخت و جلوگیری از برخی سوء استفاده‌هاست بطوریکه تا پایان نیمه نخست امسال ۹۰ درصد از خودروهای بنزین سوز و ۹۵ درصد از خودروهای گازوییل سوز فقط باید از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.

وی با بیان‌اینکه در زمان حاضر در کشور و استان اصفهان حدود ۵۰ درصد از مصرف بنزین، سهمیه‌ای و ۵۰ درصد آزاد است، تصریح کرد: دولت در تلاش است تا استفاده مردم از استفاده از کارت سوخت شخصی افزایش یابد به همین دلیل کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها محدود شده است.

وی ادامه داد: اگر پیش از این برای هر نازل یک کارت سوخت آزاد موجود بود اکنون به ازای هر سکو یک کارت فعال است به عبارتی حدود ۵۰ درصد از کارت ها در این مرحله جمع آوری می شود.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان با تاکید بر اینکه در زمان حاضر برنامه‌ای برای کاهش سهمیه سوخت یا افزایش قیمت آن وجود ندارد، افزود: در زمان حاضر میزان تولید و مصرف بنزین در کشور سر به سر است اما اگر مصرف بنزین به همین منوال افزایش یابد ممکن است ناچار شویم بخشی از آن را از طریق واردات تامین کنیم.

وی با اشاره به توزیع روزانه حدود یکصد هزار لیتر بنزین سوپر در اصفهان خاطرنشان کرد: تفاوت چندانی از نظر کیفیت بین بنزین یورو ۵ و سوپر وجود ندارد زیرا عدد اُکتان در بنزین سوپر ۹۵ و در بنزین "یورو ۵" معادل ۹۲ است و مردم نباید دغدغه ای در این زمینه داشته باشند.

تفاوت بنزین سوپر و معمولی فقط در عدد اکتان است، عدد اکتان بنزین معمولی ۸۷ و بنزین سوپر ۹۵ است.

به گفته وی، در زمان حاضر بیش از ۸۰ درصد از بنزین توزیع شده در استان اصفهان دارای استاندارد "یورو ۵" است.

گیتی‌منش درباره طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع توضیح داد: با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۲ شرکت ملی پخش فراورده های نفتی مکلف به ساماندهی توزیع گاز مایع بعنوان یک فراورده با ارزش شده است به همین دلیل مصرف کنندگان واقعی آن باید از طریق سامانه مشخص و ساماندهی شوند.

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست که قیمت این فراورده تغییر یابد، افزود: در زمان حاضر قیمت هر کپسول ۱۱ کیلویی ۲۲ هزار تومان است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان از دوگانه سوزشدن رایگان ۲۳ هزار دستگاه خودرو در استان خبر داد و گفت: بیشتر این خودروها وانت بار هستند.

به گفته وی، پیش بینی می شد که استقبال بیشتر برای طرح دوگانه‌سوز کردن رایگان خودروها صورت بگیرد اما بنظر می آید که باید طرح های تشویقی دیگری در این زمینه اجرا شود.

گیتی‌منش همچنین از کشف ۵۸۵ هزار لیتر گازوییل قاچاق، ۱۱۹ هزار لیتر نفت کوره قاچاق و ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر بنزین قاچاق در سال گذشته در این استان با همکاری نیروی انتظامی خبر داد.

استان اصفهان از ۳۵۷ جایگاه عرضه سوخت بنزین و نفت گاز و ۱۶۴ جایگاه سی ان جی برخوردار است. 

دیدگاه / پاسخ