حالت شب
  • Wednesday, 01 May 2024
معاون اداره‌ کل منابع طبیعی استان افزایش طرح‌های کنترل سیلاب در مناطق بیابانی اصفهان ضروری است

معاون اداره‌ کل منابع طبیعی استان افزایش طرح‌های کنترل سیلاب در مناطق بیابانی اصفهان ضروری است

 به گزارش باخبرباش ابوطالب امینی افزود:  شرایط مناطق خشک و نیمه خشک به‌گونه‌ای است که سیلاب‌هایی با مدت زمان کم و با شدت بالا شکل می‌گیرد و به دنبال آن تخریب مناطق پیرامونی مانند روستاها یا اراضی کشاورزی را به همراه خواهد داشت و استان اصفهان نیز چنین ویژگی را دارد و تجارب و سوابق گذشته نشان می‌دهد که سیلاب‌های متعددی در مناطق بیابانی سبب آسیب و ضرر فراوان شده است. 

وی تصریح کرد: کنترل و مهار اصولی سیلاب‌ها از یک سو و استفاده از این منابع آبی برای تغذیه آب‌های زیرزمینی و سفره‌های زیرسطحی از طرف دیگر از جمله موارد با اهمیت در مناطقی مانند استان اصفهان است. 

معاون آبخیزداری اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اضافه کرد: حتی این سیلاب‌ها زمانی رخ می‌دهد که در مناطق پر بارش یک میلی متر بارندگی گزارش نشده است اما در یک منطقه بیابانی شاهد سیلاب هستیم. 

امینی با اشاره به ورود رسوب به مخازن سدها به عنوان یکی از چالش‌های اساسی در منابع آبی اظهارداشت: سالانه ۲۵۰ میلیون تُن خاک وارد دریاچه سدها در کشور می‌شود که کاهش حجم این مخازن را در پی دارد. 

وی افزود: در استان‌هایی مانند اصفهان ظرفیتی برای ایجاد سد وجود ندارد بنابراین باید طرح‌های آبخیزداری را برای کاهش ورود رسوب به سدهای موجود افزایش داد.

معاون آبخیزداری اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: سازه‌های آبخیزداری برای ذخیره منابع آبی استفاده نمی‌شود و این اقدام در حوزه کار این نهاد نیست ولی کاهش سرعت و کنترل سیلاب از جمله فعالیت‌های اداره کل به شمار می‌رود.

آبخیزداری(Watershed Management) علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند بصورت مکانیکی یا بیولوژیکی مانند احداث انواع سیل‌بَند سنگی و سنگی مَلاتی و  پخش سیلاب باشد.

 نگاهی به وضعیت عرصه های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن  را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی است.

دیدگاه / پاسخ