حالت شب
  • Thursday, 18 April 2024
مقاوم سازی خانه‌های روستایی در اصفهان نیازمند مساعدت شبکه بانکی است

مقاوم سازی خانه‌های روستایی در اصفهان نیازمند مساعدت شبکه بانکی است

به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا مهدی صدر اظهار کرد: سالانه ۲۰۰ هزار باب خانه در کشور مقاوم‌سازی می‌شود و سهم استان اصفهان ۱۰ هزار واحد مسکونی تعیین‌شده است درحالی‌که  بودجه مصوب به آن اختصاص نیافته و وعده ۲۰۰ میلیون تومانی برای بازسازی و مقاوم‌سازی هر منزل مسکونی محقق نشده است. 

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن روستایی استان اصفهان به سهمیه هشت هزار و ۵۰۰ فقره وام مقاوم سازی منازل روستایی از تیرماه سال گذشته تاکنون در این خطه اشاره کرد و گفت:  هفت هزار نفر را برای وام ۱۰۰ میلیون تومانی با کارمزد پنج درصد به بانک‌ها معرفی‌ و چهار هزار و۲۰۰ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده اند. 

صدر خاطرنشان کرد: درحالی‌که بانک‌های عامل در اصفهان زیر بار سفته زنجیره‌ای برای پرداخت تسهیلات نمی‌روند که در استان‌های دیگر چون کرمانشاه، لرستان و هرمزگان با تن دادن بانک‌ها به سفته زنجیره‌ای،شاهد خانه‌دار شدن طبقات محروم هستیم. 

به گفته وی، بانک‌ها دلیل مقاومت برای پرداخت تسهیلات برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه را تورم‌زا بودن آن اعلام کرده‌اند. 

صدر افزود: گفته شده است که " مابه‌التفاوت سود پنج درصد با سود معمول ۱۸ درصد تسهیلات بانکی نقدینگی برای بانک به بار می‌آورد" ،  اگرچه این سخن درست است اما باید به این نکته توجه داشت که این تورم که بانک‌ها از آن نام می‌برند در فاصله ۲۰ ساله است و فاصله۱۳ درصدی دو نرخ تسهیلات در ۲ دهه بر بانک‌ها تحمیل می‌شود. 

 معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن روستایی استان اصفهان همچنین  از ۴۰۰ ناظر فنی برای اجرای طرح مسکن ملی در اصفهان  خبر داد و افزود: طرح‌های انبوه‌سازی که در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستاها توسط بنیاد مسکن اجرایی شده است از مقاومت بالایی برخوردار است. 

استان افزون‌ بر پنج میلیون نفری اصفهان دارای  ۱۱۰ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستا و آبادی با جمعیت نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر است.

نزدیک به ۹۰۰ روستای استان اصفهان نیز بیش از ۲۰ خانوار دارد.

دیدگاه / پاسخ