حالت شب
  • Tuesday, 19 March 2024
نسل جدید بافندگان فرش ضعیف هستند خودتحریمی در فرش دستباف

نسل جدید بافندگان فرش ضعیف هستند خودتحریمی در فرش دستباف

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان گفت: برای توسعه و بازاریابی فرش ابتدا باید خودتحریمی‌ها را از این محصول حذف کنیم تا بتوانیم امکان صادرات فرش را مهیا کنیم.

 به گزارش باخبرباش به نقل ایسنا: درباره اینکه برای توسعه و بهبود فرش دستباف چه اقداماتی ضرورت دارد، اظهار کرد: متأسفانه فرش همانند بسیاری از محصولات ایران مورد تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و گرایش فرش دستباف از صادرات خارج شد و دچار مشکلات عمده‌ای برای فروش این محصول در دنیا شدیم، اما امروز نه تنها آمریکا ما را تحریم کرده، بلکه قوانین بازدارنده داخلی همچون پیمان ارزی، تعهدات ارزی برای حوزه فرش و صنایع دستی موجب خودتحریمی شده است، همچنین در بازگشت این محصول به کشور مقصد، فرش‌های برگشتی نیز مشمول قوانینی می‌شوند.

وی با بیان اینکه بافندگان فرش مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و به لحاظ بیمه و تأمین اجتماعی دچار مشکل هستند، افزود: متأسفانه چون تصور می‌شود بافندگی فرش، شغل پایینی است، این امر موجب شده تا میزان تقاضای جدید برای بافندگی کاهش یابد و عملاً تولید فرش با کمبود بافنده روبرو شده است، چراکه کار فرهنگی در این زمینه صورت نگرفته است.

به عقیده دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، بافتن فرش و هنر ایجاد فرش‌های خاص چیزی است که از دست بافندگان برتر برمی‌آید که متاسفانه بافندگان فرش در دوران جدید در حال از بین رفتن هستند و بسیاری از آنها یا دیگر فعالیت ندارند یا در رده‌های سنی بالا قرار دارند و جایگزینی برای آنها نیست.

وی تأکید کرد: برای توسعه و بازاریابی فرش ابتدا باید خودتحریمی‌ها را از این محصول حذف کنیم تا بتوانیم امکان صادرات فرش را مهیا کنیم، همچنین موانع صادراتی فرش را حذف کنیم، چراکه رقبای ما در دنیا سهم ما را از بازار خواهند گرفت و دنیا صبر نمی‌کند که ما مشکلات قوانینی خود را رفع کنیم و رقبا به سرعت جای ما را در بازارهای جهانی فرش می‌گیرند و در این شرایط ما سهم اندکی از فروش خواهیم داشت.

امینی تصریح کرد: شاید بتوان با رفع خودتحریمی‌ها کمک به افزایش صادرات و بازاریابی بیشتر کنیم و دولت در این زمینه نقش کلیدی بر عهده دارد و می‌تواند با برداشتن موانع خودتحریمی در این زمینه تسهیلگر باشد.

به عقیده دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، ای کاش قوانین به‌صورت یکپارچه نبود، چراکه برخی شهرها مزیت‌های نسبی ندارند؛ مثلاً مزیت نسبی استان اصفهان با داشتن حدود ۲۰۰ رسته صنایع دستی و چندین سطح طبقه‌بندی و گرایش‌های تخصصی فرش، حوزه صنایع‌دستی و فرش است، بنابراین یک عامل خارجی که ما را مشمول صادرات سخت‌تر می‌کند برای شهرهایی که مزیت‌های نسبی آنها این محصولات است، این مشکلات در اقتصاد آنها بیشتر نمود پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: خودتحریمی و بروکراسی سخت اداری موجب شده تا دچار مشکلات صادراتی در حوزه فرش شویم، بنابراین نقش دولت حذف موانع صادراتی برای ارزآوری این صنایع به داخل است، همچنین برای استان‌هایی که مزیت‌های نسبی آنها این صنایع است باید با نگاه استانی به آنها، برمبنای این توانایی‌ها اقدام شود.

به گفته امینی، امروز نسل جدید فرش در حوزه بافندگان ضعیف است، چون تصور می‌شود این حرفه، شغل پایینی است. بنابراین بافندگان جدید به این حوزه گرایش پیدا نمی‌کنند و این یکی از معضلات صنعت فرش است.

وی تأکید کرد: نسل جدید به دنبال طرح‌های نوین است، بنابراین این طرح‌ها باید جای طرح‌های قدیمی فرش را بگیرد و هر چقدر نسل جدید در قالب حرکت‌های استارتاپی در حوزه فرش ورود پیدا کنند و خلاقیت و نوآوری به سمت فرش‌های قوی‌تر و بهتر و مورد سلیقه بازارهای جهانی خواهد رفت و به طور قطع این فرش‌ها راحت‌تر در دنیا طالب پیدا می‌کند. در این شرایط اقتصاد فرش دستباف در کشور تکان خواهد خورد.

دیدگاه / پاسخ