حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
نمایشگاه پوسترهای اهدایی اریک برون فنلاندی در موزهٔ گرافیک ایران به نمایش درآمد

نمایشگاه پوسترهای اهدایی اریک برون فنلاندی در موزهٔ گرافیک ایران به نمایش درآمد

  این نمایشگاه ۶ خرداد ماه  با حضور کیو نوروانتو سفیر فنلاند و همسرشان تیا نوروانتو و اعضای هیئت‌مدیرهٔ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران افتتاح شد.

مجید بلوچ رئیس کمیتهٔ موزه، فاطمه کرکه‌آبادی رئیس هیئت‌مدیره، محسن سلیمانی نایب‌رئیس، مهردخت دارابی دبیر انجمن، دکتر دیوسالار معاونت هنری سازمان زیباسازی شهر تهران، فریبا سلیمانی روزبهانی و سعید عسگری مسئولان موزهٔ گرافیک و ابراهیم اسکندری مشاور فرهنگی انجمن و سفارت، در مراسم افتتاحیهٔ این نمایشگاه حضور داشتند. دبیری این نمایشگاه را امید خضراجعفری از اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران برعهده دارد.

اریک برون

 پروفسور «اریک برون» (Erik Bruun) متولد ۷ آوریل ۱۹۲۶ در روسیه بوده که در سال‌های جنگ شوروی و فنلاند، به‌ناچار همراه خانواده اش به شهر هلسینکی فنلاند مهاجرت می‌کند. اریک دانش‌آموختهٔ مدرسهٔ مرکزی طراحی صنعتی هلسینکی است. عمده‌آثار وی شامل طراحی پوستر، کارت پستال و تمبر است؛ اما آثار بی‌شمار و متنوع دیگری نیز خلق کرده که یکی از قابل‌توجه‌ترین آن‌ها طراحی پشت آخرین سِری از اسکناس‌های چاپ‌شدهٔ فنلاند در ۱۹۸۶ است. طبیعت فنلاند یکی از موضوع‌های اصلی آثار وی به شمار می رود و عقاب دریایی، فُک، خرس و دیگر پرندگان با جزئیات و غنای فراوان در پوسترهای اریک برون به‌تصویر درآمده‌اند. برون 95 ساله هم‌اکنون در استودیوی شخصی‌اش به کار طراحی مشغول می باشد و چندی پیش مجموعه‌ای از پوسترهای خود را به موزهٔ گرافیک ایران اهدا نمود که این روزها به‌صورت نمایشگاه در بازدید عموم قرار گرفته است.

فک اثر اریک برون

غاز سیاه اثر اریک برون

نمایشگاه آثار اریک برون

 

 سفیر فنلاند در آیین افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره با منحصر به فرد بودن آثار برو ن اظهار داشت : گرافیک زبانی جهانی است که مرزی نمی‌شناسد و برون معروف‌ترین طراح گرافیک فنلاند به شمار می رود  .

کیو نوروانتو نوشته اختتصاصی اریک برون را در این مراسم بازخوانی کرد :"بسیار خوشوقتم که فنلاند را به‌واسطهٔ هنر گرافیک به کشور باستانی و بافرهنگ ایران معرفی می‌کنم و باعث‌ تأسف است که در ایران حضور ندارم تا این اتفاق زیبا را شخصاً تجربه کنم"

 فاطمه کرکه‌آبادی رئیس با تقدیر از سفارت فنلاند برای اهدای این مجموعهٔ باارزش به گنجینهٔ موزه گرافیک گفت : خوشحالیم که باوجود شرایط خاص دوران کرونا توانستیم این نمایشگاه را برگزار کنیم.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران ابراز امیدواری کرد که این اتفاق سرآغازی برای همکاری‌های بیشتر با سایر کشورها و گسترش روابط فرهنگی و هنری بین ایران و دیگر کشورها باشد.

 این نمایشگاه تا ۲۰ خردادماه از یک شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر  و‌ به‌مدت دو‌هفته در موزهٔ گرافیک واقع در تهران، بزرگراه باقری، بلوار استقلال، خیابان شهیدان قزوینی شمالی (توحید شمالی)، پارک پلیس، عمارت ارباب هرمز میزبان علاقمندان خواهد بود .

افتتاحیه نمایشگاه آثار اریک برون

 

 

 

نمایشگاه پوسترهای اهدایی اریک برون فنلاندی در موزهٔ گرافیک ایران به نمایش درآمد

دیدگاه / پاسخ