حالت شب
  • Tuesday, 19 March 2024
هشدار یک پزشک از خود درمانی نادرست بیماران کرونایی

هشدار یک پزشک از خود درمانی نادرست بیماران کرونایی


  به گزارش باخبرباش،احمد مهری اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی، با اشاره به افزایش موارد بدحال ‌و فوتی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل ماهیت ویروس کرونا و مراجعه دیر هنگام به مراکز درمانی و بیمارستان آمار موارد بد حال و حتی فوتی طی چند روز گذشته در پیک پنجم بیماری افزایش پیدا کرده است. مطالعات نشان داده است دارویی که بیماران کرونایی مصرف می کنند به دلیل عدم درمان قطعی کرونا شاید اثر بخشی مستقیمی نداشته باشد اما از وخامت حال و پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و بعد از مدت زمان معینی این بیماری برطرف خواهد شد.

او ادامه داد: اکثر بیماران بدحالی که فوت میکنند یا به پزشک دیر مراجعه کردند یا درمان های خانگی را بدون مراقبت و مراجعه زودهنگام ادامه دادند. بیماران کرونایی باید درمان زودهنگام با مراجعه به اولین پزشک یا مراکز درمانی آغاز کنند و برای پیشگیری از وخامت حال با فوت تاسی از بیماری کرونا باید خود مراقبتی تحت نظر پزشک را هرچه سریع تر شروع کنند.

این اپیدمیولوژیست بیان کرد: متاسفانه برخی از بیماران وقتی که با وخامت حال به بیمارستان مراجعه می کنند قبل از این کار به پیش پزشک نرفته و وضعیت جسمانی شان مساعد نبوده و این موضوع سبب می شود تا در برخی از موارد این بیماران بر اثر کرونا فوت کنند.

مهری تاکید کرد: هنگامی که نظام سلامت با افزایش حجم مبتلایان مواجه شده این موضوع دو مشکل اساسی را برای نظام سلامت و حتی بیماران ایجاد خواهد کرد. به دلیل افزایش مراجعه کنندگان توان کادر سلامت کاهش پیدا می کند و میزان کیفیت مراقبت ها از بیماران کرونا کم خواهد شد وحتی در مواردی بیماران به دلیل کاهش مراقبت ها فوت خواهند کرد.

اوافزود: بیماران بعد از مراجعه اولیه به پزشک و دریافت درمان مرحله اول اگر دچار تنگی نفس شدید، سرفه های شدید، سرگیجه، تهوع، درد قفسه سینه و تب طولانی مدت شد باید تحت نظر پزشک اکسیژنش سنجیده شود، سی آی اسکن ریه گرفته و اگر نیاز بود در بیمارستان بستری شود و تحت درمان اکسیژن تراپی قرار بگیرد.

او بیان کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات امروز بیماران کرونایی خود درمانی نادرست و استفاده غلط از داروهای مختلف بیماری کرونا است که گاها زیر نظر پزشک نیست. امروزه باید اطلاع رسانی در خصوص بیماری کرونا به بهترین نحو ممکن انجام شود و معتقدم که مراکز سرپایی درمان بیماری کرونا باید در کشور افزایش پیدا کند و نظام سلامت از تولید بیماری در کف جامعه پیشگیری کند تا از افزایش مراجعه کنندگان به بیمارستان ها و بیماران بد حال جلوگیری شود.

او گفت: هنگامی که آمار بستری و مراجعه کنندگان کاهش پیدا کند یک تا دو هفته بعد میزان مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا در کشور کم خواهد شد. هنوز به پیک نرسیدیم و شاید روزهای بعد فوت و بستری تشدید شود.

دیدگاه / پاسخ