حالت شب
  • Wednesday, 08 October 2025
هفته فرهنگی شهرستان‌ها در اصفهان برگزار می‌شود

هفته فرهنگی شهرستان‌ها در اصفهان برگزار می‌شود

دستیار ویژه استاندار اصفهان در گردشگری و بین‌الملل گفت: هر هفته، یکی از شهرستان‌های استان در باغ‌موزه جهانی چهل‌ستون، خود را معرفی می‌کند.

مسعود نیک‌آیین، دستیار ویژه استاندار اصفهان در گردشگری و بین الملل و مدیرکل تشریفات استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: از مردادماه، کارگروه برنامه‌ریزی رویدادهای گردشگری استان با حضور اداره‌کل میراث فرهنگی، اداره‌کل امور شهری، امور روستایی و امور اجتماعی در استانداری تشکیل شد. هدف ما از ابتدا، اجرا بود نه وعده؛ کاری را شروع می‌کنیم، سپس اطلاع‌رسانی می‌کنیم.وی افزود: رویکرد ما توسعه گردشگری داخلی است. چرا که رونق این حوزه، به‌طور مستقیم منجر به رونق کسب‌وکار، ترویج صنایع‌دستی، جلوگیری از رکود و حتی معکوس‌سازی مهاجرت می‌شود. به همین منظور، بخشنامه‌ای به فرمانداران، شهرداران و دهیاران ارسال کردیم تا برنامه‌ریزی برگزاری جشنواره‌ها، فستیوال‌ها و رویدادهای آیینی، فرهنگی و هنری را با محوریت گردشگری انجام دهند.نیک‌آیین گفت: اهداف اصلی ما از اجرای این طرح تلطیف فضای روانی جامعه، امیدآفرینی، معرفی جاذبه‌ها و آیین‌های بومی، توسعه اقتصاد محلی، ایجاد معیشت پایدار و ترویج گردشگری رویدادمحور بود. همچنین در پی تغییر رویکرد از گردشگری دیداری به گردشگری تجربه‌محور و تقویت گردشگری کشاورزی و روستایی در استان هستیم.دستیار ویژه استاندار اصفهان در گردشگری و بین‌الملل ادامه داد: در شهریورماه، پویش اصفهان‌رو با حضور فعالان صنفی، اتحادیه‌های گردشگری، صنایع‌دستی، آژانس‌داران و راهنمایان گردشگری آغاز شد. این پویش، هم‌زمان با اوج سفرهای تابستانی، نقش کاتالیزور را ایفا کرد و با استقبال خوبی مواجه شد.
 
وی گفت: بلافاصله پس از آن، جشنواره سوغات با همکاری اتحادیه گز، شیرینی، پولک، نبات و صنایع‌دستی برگزار شد که به دلیل استقبال مردم تا ۲۹ مهر تمدید شد. اختتامیه این جشنواره نیز در مجموعه سیتی‌سنتر اصفهان برگزار خواهد شد.نیک‌آیین بیان کرد: برای گام بعدی، طرحی نوین را در استانداری اصفهان طراحی کردیم. برگزاری هفته فرهنگی، هنری و گردشگری شهرستان‌های استان در شهر اصفهان. با همکاری میراث فرهنگی، ۴۴ غرفه در ورودی باغ‌موزه جهانی چهل‌ستون تجهیز شد. از همه فرمانداری‌ها خواستیم تا با برنامه‌ریزی قبلی، یک هفته کامل را به معرفی جاذبه‌ها، محصولات، آیین‌ها و ظرفیت‌های شهرستان خود اختصاص دهند.دستیار ویژه استاندار اصفهان در گردشگری و بین‌الملل گفت: برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که هر هفته، یک شهرستان در یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی جهان، خود را معرفی می‌کند. این نخستین بار است که هفته‌هایی مانند هفته سمیرم یا هفته نجف‌آباد در اصفهان برگزار می‌شود.وی خاطرنشان کرد: اهداف این طرح توزیع متوازن گردشگران در استان، معرفی نیمه‌پنهان ظرفیت‌های گردشگری، ایجاد بازار فروش مستقیم برای صنایع‌دستی، تقویت هویت فرهنگی، جذب سرمایه‌گذار و بازتعریف برند گردشگری اصفهان به‌عنوان گنجینه تنوع فرهنگی ایران است.نیک‌آیین تصریح کرد: با اجرای این طرح، ما تمرکز را از صرفاً بازدید از نقاط مشهور مانند نقش‌جهان یا سی‌وسه‌پل برمی‌داریم. می‌خواهیم گردشگر وقتی به اصفهان آمد، با جاذبه‌های دیگر شهرستان‌ها نیز آشنا شود؛ از آثار تاریخی تا غذاها، آیین‌ها و روستاهای هدف گردشگری.
 
دستیار ویژه استاندار اصفهان در گردشگری و بین الملل گفت: این طرح نه‌فقط به معرفی جاذبه‌های کمتر دیده‌شده کمک می‌کند، بلکه طول مدت اقامت گردشگر را نیز افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، هنرمندان شهرستانی می‌توانند مستقیماً با مخاطبان ارتباط بگیرند و بدون واسطه، آثار خود را عرضه کنند. وی تاکید کرد: از مهم‌ترین اهداف ما، جذب سرمایه‌گذار در مناطق کمتر توسعه‌یافته است. زمانی که یک سرمایه‌گذار در غرفه‌های باغ‌موزه ستون با ظرفیت‌های شهرستانی آشنا شود، ممکن است تصمیم به احداث یک اقامتگاه، هتل یا مجموعه گردشگری در همان شهرستان بگیرد. این یعنی پیوند گردشگری با توسعه اقتصادی.نیک‌آیین افزود: این طرح علاوه بر مزایای فرهنگی و اقتصادی، منجر به افزایش نشاط اجتماعی و توسعه دیپلماسی شهری نیز خواهد شد. حضور مهمانان داخلی و خارجی، رسانه‌ای شدن رویدادها، ارتباط با شهرهای خواهرخوانده و نمایش توانمندی‌های محلی، ابعاد وسیعی از پیشرفت را برای استان رقم خواهد زد.دستیار ویژه استاندار اصفهان در گردشگری و بین الملل گفت: با اجرای این رویدادها، فرزندان و نسل جدید نیز با جاذبه‌ها و ریشه‌های فرهنگی استان خود آشنا می‌شوند. یکی از اهداف جدی ما، حمایت از حفظ اصالت‌های محلی، تشویق به بازگشت به ریشه‌ها و حتی شکل‌گیری مهاجرت معکوس از شهر به روستا است. وی بیان کرد: برگزاری این هفته‌ها صرفاً گردشگری نیست؛ این یک استراتژی جامع است برای بازاریابی، بازارسازی و بازارداری گردشگری. به‌جای اینکه گردشگر تنها نقش‌جهان را ببیند، او را با ابیانه، نطنز، فریدن، نایین و دیگر نقاط استان آشنا می‌کنیم.
 
نیک‌آیین اضافه کرد: گردشگری، دروازه ورود به همه عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، حتی تکنولوژی‌محور است. ما به‌دنبال آنیم که از ظرفیت فناوری‌های نو و هوش مصنوعی نیز در معرفی ظرفیت‌های گردشگری استفاده کنیم.

دیدگاه / پاسخ