حالت شب
  • Friday, 26 April 2024
واگذاری اراضی دانشگاه صنعتی اصفهان و ضربه‌ای بزرگ به آینده این دانشگاه!

واگذاری اراضی دانشگاه صنعتی اصفهان و ضربه‌ای بزرگ به آینده این دانشگاه!

 

 

به گزارش باخبرباش به نقل از ایسنا/اصفهان - به تازگی، در اقدامی غیرقانونی بخشی از زمین‌های دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شده‌است، این در حالی‌ است که در افق ۱۴۱۹، این اراضی که متعلق به منطقه تجارتِ فناوری و نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان می‌شود، به‌عنوان مرجع برتر تجارت فناوری و نوآوری کشور ترسیم شده است.

مدتی پیش، دانشگاه صنعتی اصفهان بیانیه‌ای را در خصوص اقدام غیرقانونی تصاحب بخشی از زمین‌های این دانشگاه و تخصیص آن به وزارت راه و شهرسازی منتشر کرد. این اراضی متعلق به منطقه تجارتِ فناوری و نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان(TTD) است و پیش بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک فعالیت‌های دانش بنیان منطقه TTD به‌عنوان مهم‌ترین پهنه در کریدور علم و فناوری اصفهان شناخته شود. همچنین، در افق ۱۴۱۹، منطقه TTD به‌عنوان مرجع برتر تجارت فناوری و نوآوری کشور ترسیم شده است

واگذاری اراضی دانشگاه صنعتی اصفهان و ضربه‌ای بزرگ به آینده این دانشگاه!

در خصوص اهمیت ویژه منطقه تجارتِ فناوری و نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان(Technovation Trade District)، مجدالدین نجفی، عضو هیئت علمی و معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: میان منطقه تجارتِ فناوری و نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تفاوت است. این منطقه، یک منطقه تجارتِ فناوری است، در حالی که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، شرکت‌های نوآور و فناور استقرار پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه حوزه تجارتِ فناوری، بورس تکنولوژی است، ادامه داد: منطقه تجارتِ فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، منطقه‌ای است که افراد مختلفی مانند اساتید، دانشجویان، سرمایه‌گذارها، ایده‌‍پردازان و تیم‌هایی که در حوزه پژوهشی شکل گرفته‌اند، می‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و درباره ایده‌های نوین با یکدیگر به مذاکره بپردازند.  

این عضو هیئت علمی افزود: در واقع، این افراد در حوزه بورس تکنولوژی، ایده‌ها و دانش و اطلاعات خود را در زمینه‌های علم و فناوری عرضه می‌کنند و پس از آن، این عرضه می‌تواند به یک استارتاپ تبدیل شود و در شهرک علمی و تحقیقاتی مستقر شود. به عبارتی، تجارت و بورس فناوری، از جمله اقدامات مهمی است که در این منطقه انجام می‌شود.

انگیزه ایجاد منطقه تجارت فناوری و نوآوری در دانشگاه صنعتی اصفهان 

معاون دانشگاه صنعتی اصفهان، به نبود مرکز تجارتِ فناوری متمرکز در شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر استان اصفهان به‌عنوان بزرگترین استان صنعتی کشور، علیرغم وجود صنایع و فعالیت‌های متنوع اقتصادی و نیز با وجود مراکز و پایگاه‌های علمی تراز اول کشور مانند دانشگاه‌ها، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، پارک‌ها و پژوهشکده علمی، متاسفانه در بخش تجاری سازی و عرضه محصولات فناورانه، بازاریابی و جذب سرمایه گذار چندان قوی نبوده است.

وی یادآور شد: از این‌رو، عدم وجود مرکز تجارتِ فناوری متمرکز در این شهر به شدت احساس می‌شود و ایجاد و تقویت مکانی در جهت رفع این نقطه ضعف، از جمله نیازهای شهر اصفهان محسوب می‌شود.

TTD، مرجع برتر تجارتِ فناوری و نوآوری برتر کشور در سال ۱۴۱۹

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه چشم انداز ویژه‌ای برای منطقه تجارتِ فناوری و نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان ترسیم شده است، ادامه داد: در افق ۱۴۱۹، منطقه TTD به‌عنوان مرجع برتر تجارتِ فناوری و نوآوری کشور ترسیم شده است. شرکت‌های سرمایه‌گذار اعم از شرکت‌های سرمایه‌گذار با ریسک بالا، شرکت‌های بهره بردار و شرکت‌های تولید کننده اعم از شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های حقوقی-مالی و شرکت‌های بازاریابی، اجزاء منطقه تجارت فناوری و نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: البته در در این منطقه امکان حضور هرگونه شرکت، موسسه و سازمانی که در راستای تعالی و رشد کشور گام بردارد، وجود دارد.  

منطقه TTD، یک منطقه تجاری یا غیر تجاری؟

نجفی با تاکید بر اینکه این منطقه، یک منطقه تجاری نیست و متفاوت از شهرک است، ادامه داد: تجارتِ فناوری با انجام تجارت متفاوت است و از این‌رو، منطقه تجارتِ فناوری، به منطقه‌ای که در آن تجارت و امور تجاری انجام می‌شود، اطلاق نمی‌شود. این منطقه شبیه به سیلیکون‌ولی در کالیفرنیا است که تعداد زیادی از ایده‌ها، سرمایه‌گذاران و اساتید همه در آن جمع هستند و اساس کار آن این است که به‌عنوان بورسِ تکنولوژی شناخته می‌شود.

اهداف مورد نظر در منطقه TTD 

وی با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های مهم TTD حمایت از توسعه اقتصادی است، به اهدافی که در این منطقه دنبال می‌شود اشاره کرد و گفت: مقیاس عملکرد این منطقه در سطح بین‌المللی است. به این معنا که با ایجاد شبکه بین‌المللی فناوری در حوزه تجارت، کالا و خدمات فناوری را در مقیاس بین‌المللی عرضه کند.

نجفی درباره سرمایه انسانی این منطقه، بیان کرد: سرمایه انسانی مورد استفاده در این منطقه، نیروهای متخصص، دانشمندان، مهندسان و بخشی اعظمی از نیروهای ماهر جامعه هستند که برای جذب آن‌ها نیاز مبرم به وجود محیط جذاب شهری است.

معاون دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به اهداف و چشم‌انداز این منطقه اشاره کرد و گفت: رشد و توسعه اقتصادی، تجاری سازی و انتقال فناوری، رقابت پذیری جهانی، رشد و توسعه نوآوری، بهبود ساختار اجتماعی، توسعه بستر بازاریابی و تجارت، از جمله اهدافی است که در این منطقه دنبال می‌شود.

دیدگاه / پاسخ