حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
وضعیت قرمز بحران‌های اجتماعی در ایران

وضعیت قرمز بحران‌های اجتماعی در ایران

 به گزارش باخبرباش به نقل از همشهری : ایران پیرتر شده، روند آمار طلاق‌ها از ازدواج‌ها سبقت گرفته، تمایل به بچه‌دار شدن کاهش یافته و جامعه از مشکلات روانی و افسردگی رنج می‌برد. این برآیند آمارهای رسمی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران در فاصله سال‌های ۹۶ تا بهار ۱۴۰۰ است و حالا باید دید آیا چهره ایران در ۴ سال آینده تغییر خواهد کرد و جامعه شاداب‌تر و جوان‌تر خواهد شد؟

درحالی‌که شهرهای ایران با مشکلات زیاد مواجه شده، رشد شهرنشینی همچنان ادامه دارد و نسبت جمعیت شهرنشین از ۷۴.۴ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۷۵.۸ درصد در بهار امسال افزایش یافته است.
 
کاهش فرزندآوری در ایران
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد؛ تعداد ولادت‌های ثبت شده از یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۹۱۳نفر در سال ۹۶ به یک‌ میلیون‌ و ۱۱۴ هزار و ۱۲۸ نفر در سال ۹۹ رسیده یعنی ۳۷۳ هزار و ۷۸۵ بچه کمتر متولد شده است. این روند کاهشی فرزندآوری هم در مناطق شهری و هم مناطق روستایی تکرار شده و در بهار امسال هم ۲۶۹ هزار و ۷۴۸ نفر متولد شده‌اند که در مقایسه با زمستان سال گذشته ۱۲ هزار و ۷۴۴ نفر افزایش و نسبت به بهار سال قبل ۱۰ هزار و ۸۱۶ نفر کاهش داشته است. از سوی دیگر تعداد فوتی‌های ایران روند افزایشی داشته و از ۳۷۳هزار و ۷۳۱ نفر در سال ۹۶ به ۳۹۵ هزار و ۲۳۱ نفر در سال ۹۸ رسیده و در تابستان سال گذشته ۱۳۰ هزار و ۸۷۹ نفر فوت کرده‌اند.
 
نبض ازدواج و طلاق
شاخص مهم دیگری که تغییر در زندگی ایرانیان را به تصویر می‌کشد، نسبت طلاق به ازدواج است که در بازه زمانی ۱۳۹۶ تا پایان بهار ۱۴۰۰ به ۳۱.۵ درصد رسیده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد در بهار امسال ۱۵۸ هزار و ۹۹۲ ازدواج در ایران به ثبت رسیده در حالی‌که در همین مدت ۴۱ هزار و ۷۵۷ طلاق رخ داده که رشد ازدواج در بهار امسال نسبت به زمستان پارسال ۱۷ درصد و رشد طلاق هم منفی ۱۹.۸ درصد بوده و تعداد ازدواج‌ها در بهار ۱۴۰۰ نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۲۳.۶ درصد و طلاق ۱۶.۴ درصد رشد کرده است.

افزون بر این میانگین سن در نخستین ازدواج در مناطق شهری همواره بالاتر از مناطق روستایی بوده و در بهار گذشته در کل ایران میانگین سن، در نخستین ازدواج، بین مردان ۲۷.۶ سال و بین زنان ۲۳.۲ سال بوده است. مرکز آمار ایران می‌گوید: در بهار امسال ۶ پسر زیر ۱۵ سال و ۹ هزار و ۷۵۳ دختر بین ۱۰تا ۱۴ سال ازدواج کرده‌اند و در همین مدت ۱۷۲ مورد طلاق دختران در بازه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله به ثبت رسیده است. در همین مدت ۱۴۷ مرد در بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال طلاق خود را به ثبت رسانده‌اند و ۳ هزار و ۴۴ زن هم رسما به ازدواج خود پایان داده‌اند.

بررسی روند آماری ثبت ازدواج در فاصله سال ۱۳۹۶  تا پایان بهار امسال نشان می‌دهد در این مدت ۹ دختر زیر ۱۰ سال و ۱۳۳ هزار و ۴۶۷ دختر بین ۱۰ تا ۱۴ سال ازدواج کرده‌اند. در همین بازه زمانی ۳۷۴۱ طلاق در بین دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله به ثبت رسیده است.

سازمان ثبت احوال ایران اعلام کرده در بهار گذشته ۲۷۴۹ زوج در سال نخست ازدواج خود تصمیم به جدایی گرفته‌اند و ۱۱ هزار و ۱۱۸ طلاق پس از زندگی مشترک یک تا ۵ سال، ۹ هزار و ۸۴۷ طلاق پس از ۵ تا ۱۰ سال زندگی و ۷ هزار و ۲۶۰ طلاق هم پس از ۱۰ سال و ۱۵ سال زندگی رخ داده است. همچنین ۴ هزار و ۶۹۳ زوج پس از ۱۵ تا ۲۰ سال، ۳ هزار و ۸۱۲ زوج پس از ۲۰ تا   ۲۵ سال و ۱۳۴۹ زوج پس از ۲۵ تا ۲۹ سال و ۱۹۲۹ زوج هم پس از ۲۹ سال تصمیم گرفته‌اند به زندگی کردن زیر یک سقف پایان دهند و از هم جدا شوند.
 
وضعیت اعتیاد در ایران
طبق این گزارش رسمی، تعداد مراکز درمان اعتیاد در حالی از ۲۳۰۴ مرکز در سال ۹۶ به ۲۲۸۶ مرکز در سال ۹۹ کاهش یافته که خدمت‌گیرندگان این مراکز از ۴۸۶هزار و ۴۶۰ نفر به ۵۳۰ هزار و ۳۷۵ نفر افزایش یافته و از سوی دیگر تعداد دستگیرشدگان مرتبط با انواع موادمخدر از ۴۱۳ هزار و ۸۴ نفر در سال ۹۶ به ۴۱۷ هزار و ۴۵۴ نفر در سال ۹۸ رسیده است. افزون بر این تعداد افراد پذیرش شده در مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب اعتیاد به موادمخدر و روانگردان در بخش دولتی از ۸۹ هزار و ۳۲۹نفر در سال ۹۶ به ۱۲۳ هزار و ۱۶۹ نفر در سال ۹۸ و در بخش غیردولتی هم از یک‌ میلیون‌ و ۲۷۹ هزار و ۷۹۱ نفر در سال ۹۶ به یک میلیون و ۲۳۰ هزار و ۳۳۱ نفر در سال ۹۸ رسیده است.

جهش مرگ‌های غیرطبیعی
مرکز آمار ایران می‌گوید؛ در بهار امسال ۱۰ هزار و  ۳۳۸ نفر به‌دلیل غیرطبیعی جان خود را از دست داده‌اند که ۴۱۲۹نفر به‌دلیل تصادفات رانندگی، ۱۹۷ نفر ناشی از سلاح سرد، ۲۹۵ نفر به‌دلیل غرق شدن، ۵۵۸ نفر در اثر سوختگی، ۱۸۸ نفر به‌علت برق‌گرفتگی و ۵۶۰ نفر هم در نتیجه سقوط از بلندی مرده‌اند. از سوی دیگر ۱۹ مرگ در بخش ریلی و قطار، ۳۵۰ نفر به‌دلیل مسمومیت با سم، ۱۵۰ نفر ناشی از مسمومیت دارویی، ۱۳۳ نفر به‌دلیل مسموم شدن با منوکسید کربن، ۲۲۹درصد در اثر سوء مصرف موادمخدر، ۴۹ نفر به‌دلیل مواد روانگردان، ۵۱۵ درصد با مصرف داروی مخدر و ۳ هزار نفر هم به دلایل دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث کار در بهار امسال ۴۷۰ نفر بوده که نسبت به زمستان سال گذشته ۵۹ مورد کاهش و نسبت به بهار سال گذشته ۷۴ مورد افزایش دارد و در سال ۹۹ هم  ۱۸۱۷ نفر به‌دلیل حوادث کار جان ‌باخته‌اند. افزون بر این که در بهار امسال ۱۵۵۹ نفر به‌دلیل وضعیت شغلی‌شان آسیب دیده‌اند که ۱۶۵ نفر آنها فوت کرده‌اند. در همین مدت ۱۶۲ هزار و ۵۱۵ نزاع جسمانی در کشور به ثبت رسیده که نسبت به فصل زمستان سال گذشته ۳۳ درصد بیشتر است و ۱۶ هزار و ۱۷۲ مورد افزایش را نشان می‌دهد.
 
دعوا و درگیری از خیابان تا خانه
بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۹۶ تا پایان بهار ۱۴۰۰ معادل ۲ میلیون‌ و ۴۷۲ هزار و ۸۰۴ نفر به‌دلیل درگیری جسمی و ۳ هزار و۲۱۳  نفر هم به‌دلیل درگیری روانی در سازمان پزشکی قانونی مورد معاینه قرار گرفته‌اند که سهم مردان از درگیری فیزیکی ۶۷ درصد و سهم زنان ۳۳درصد و از نزاع روانی هم سهم زنان و مردان برابر بوده است.

روایت دیگر سازمان پزشکی قانونی به درگیری و آزار در خانواده‌ها اشاره دارد به‌گونه‌ای که در بهار امسال ۶۹۹ مرد اعلام کرده‌اند که مورد اذیت و آزار جسمی زنان خود قرار گرفته‌اند و تعداد زنانی که نسبت به آزار جسمی شوهران خود به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند بیش از ۲۰ هزار نفر بوده است. بنابر همین گزارش ۱۶۲ هزار و ۵۵ مرد و ۳۳۵ هزار و ۳۹۹ زن به‌دلیل همسرآزاری در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا بهار۱۴۰۰  شکایت خود را ثبت کرده و به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که ادعایشان را ثابت کنند.

دیدگاه / پاسخ