حالت شب
  • Thursday, 05 June 2025
وعده‌های دولت وفاق در آستانه عمل طی ملاقات مردمی استاندار اصفهان

وعده‌های دولت وفاق در آستانه عمل طی ملاقات مردمی استاندار اصفهان

نخستین ملاقات مردمی استاندار اصفهان در سال ۱۴۰۴ با مراجعه‌کنندگان زیادی همراه بود؛ از گلایه‌های داغ مراجعه‌کنندگان بابت معطل ماندن مطالبات چندین ساله تا وعده‌های استاندار برای حل معضلات و مشکلات که تنها یک دیدار فاصله بود.

به گزارش ایرنا، در آستانه فصل تازه‌ای از تعاملات مردمی، سالن جلسات استانداری اصفهان شامگاه یکشنبه شاهد حضور پرشور و صمیمی شهروندانی بود که با چهره‌هایی امیدوار و دل‌هایی پر از دغدغه، قدم به حریمی گذاشتند که وعده‌گاه شنیدن بی‌واسطه دردها و آرزوهایشان بود. اولین ملاقات مردمی استاندار اصفهان در سال جدید نه فقط یک رویداد اداری، که نمادی زنده از "دولت در صحنه" بود؛ دولتی که شعار وفاق و همراهی با مردم را بر پرچم خود به تصویر کشیده است.

هوای سالن، آمیخته‌ از انتظار و اضطراب است. انتظار مراجعه‌کنندگان از جوان دانش‌آموخته‌ای با پرونده اشتغال زیر بغل تا زنی میانسال با شکوائیه‌ای درباره یک مطالبه چند ساله، همگی حکایت از مسائلی داشت که در سکوت کوچه‌ها و خانه‌های اصفهان می‌جوشید. استاندار و معاونانش، پشت میزهایی ساده، نه در جایگاه مقامات که در قامت شنوندگانی دلسوز نشسته بودند. هر نوبت که نامی خوانده می‌شد قدم‌ها با شتابی آمیخته با احترام به سوی میزها روانه می‌گشت.

مسائل مطرح شده، آینه تمام‌نمای چالش‌های کلان و خُرد اصفهان بود؛ ازمعیشت و اشتغال و گلایه‌های تند از گرانی سرسام‌آور، دشواری ایجاد کسب‌ و کارهای نوین و معضل کشاورزان که همچون خوره به جان آنها افتاده است تا مسکن و زمین از اعتراضات پیگیر به پیچیدگی‌های دریافت مجوزهای ساخت، قیمت‌های نجومی زمین، و سرنوشت مبهم پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن ملی برخی از دستگاه‌های اجرایی جمله مسائلی بود که جملگی مراجعه‌کنندگان را کنار هم نشانده بود.

فریادهای بلند درباره "حقابه زاینده‌رود"، توسط یکی از کشاورزان و نگرانی‌های لرزان از آینده‌ای بی‌آب در استانی که روزگاری مظهر جریان زندگی بود از دیگر نمودهای این دوره از ملاقات‌های مردمی استاندار اصفهان در سال جدید بود.

در این میان، استاندار با چهره‌ای متمرکز و برگه‌ای پر از یادداشت، نه تنها شنونده‌ای فعال بود که گاه با پرسش‌هایی دقیق، ریشه مشکلات را جستجو می کرد. وعده‌های کلی جای خود را به دستورات فوری به معاونان حاضر می‌داد: "این پرونده را تا فردا پیگیری کنید"، "با اداره مربوطه تماس بگیرید و پاسخ شفاف به مردم بدهید". این رویکرد عملی، نوید تحولی در مدیریت بود؛ تحولی که دولت وفاق بر پایه‌ی مردم‌داری و پاسخگویی بنا نهاده است.

 

ارتباط با دولت وفاق

این ملاقات، تجلی عینی شعار "دولت در خدمت مردم" بود. تاکید استاندار بر اینکه "گوش شنوای دولت پزشکیان، در اصفهان فعال است" و اشاره‌های مکرر به سیاست‌های کلان دولت در مهار تورم، سرمایه‌گذاری برای تولید و حل مسائل زیست‌محیطی، نشان می‌داد این جلسات فقط مناسکی تشریفاتی نیست، بلکه حلقه‌ای حیاتی در زنجیره اجرای برنامه‌های دولت چهاردهم است و حضور پررنگ معاونان استاندار نیز تأکیدی بر نگاه یکپارچه و هماهنگ بدنه دولت در استان اصفهان محسوب می شود.

با وجود سنگینی مشکلات، رگه‌هایی از امید در سخنان مردم موج می‌زد؛ امیدی که از دسترسی بی‌واسطه به بالاترین مقام اجرایی استان و صداقت در تعامل سرچشمه می‌گرفت.

یکی از مراجعه‌کنندگان که از ساکنان مناطق حاشیه‌ای شهر اصفهان بود،نسبت به تحمیل هزینه‌های سنگین ناشی از مجاورت با این کلان‌شهر بزرگ و پرجمعیت گلایه‌مند و خواستار رسیدگی فوری شد.

وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینان، مظلوم واقعی این کلان‌شهر هستند، تأکید کرد: رشد و توسعه اصفهان، آسیب‌های محیطی، اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای را به مناطق مجاور تحمیل کرده است؛ آسیب‌هایی که ساکنان این مناطق به‌تنهایی قادر به تحمل آن نیستند و آنان با توجه به فشارهای ناشی از تراکم جمعیت، آلودگی‌های زیست‌محیطی، فرسودگی زیرساخت‌های محلی و افزایش هزینه‌های زندگی قادر به زندگی نیستند.

 

پیگیری ویژه مسئولان از "هیچ پرونده‌ای زمین نمی‌ماند"

استاندار اصفهان در حاشیه این دیدار مردمی گفت: در راستای سیاست‌های پاسخگویی سریع به شهروندان، جلسات روزانه رسیدگی به درخواست‌های مردمی در استانداری و سطح استان با حضور مستقیم مسئولان ارشد برگزار می‌شود.

مهدی جمالی‌نژاد افزود: امروز شهروندان با مراجعه حضوری، مهم‌ترین دغدغه‌های خود را مطرح کردند که اغلب در همان جلسه به صورت فوری بررسی و حل شدند.

استاندار اصفهان گفت: یکی از مصادیق برجسته، رسیدگی هم‌زمان و کارشناسی به پرونده تکراری یک شهروند گلپایگانی بود که با دعوت اضطراری و حضور مدیران مربوطه، در کم‌تر از چند ساعت به نتیجه مطلوب رسید.

مقام عالی دولت در استان اصفهان تاکید کرد: هیچ موردی حتی اگر بارها تکرار شده باشد، نباید زمین بماند و دستور ما بررسی تمام مطالبات در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

وی هم چنین به سازوکارهای نظارتی اشاره کرد و افزود: پیگیری مستمر از طریق سامانه ۱۱۱ و سایر کانال‌ها انجام می‌شود، اما برای اطمینان از اجرا، جلسات حضوری را تعاملی برگزار می‌کنیم.

وی گفت: شعار محوری این جلسات "شنیدن همه صداها و حل مشکلات پیش از زمین‌ماندن" است و مردم می‌توانند برای ثبت درخواست‌های فوری به سامانه ۱۱۱ و برای پیگیری‌های ویژه به دفاتر مسئولان مراجعه کنند.

پاسخگویی به ۸۰ درخواست مردمی در نخستین ملاقات استاندار و معاونین در سال ۱۴۰۴

مدیرکل دفتر بازرسی استانداری اصفهان در حاشیه ملاقات مردمی گفت: در راستای تحقق شعار خدمت‌رسانی سریع و حل مشکلات مردم، استانداری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف، پاسخگویی به درخواست‌های مردمی را با جدیت پیگیری می‌کند.

مهدی سلیمانی افزود: بر اساس گزارش دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور ارتباطات استانداری، روال اداری رسیدگی به درخواست‌ها به این صورت است که مراجعه‌کنندگان به "میز خدمت استانداری" مراجعه و مشخصات خود را ثبت می‌کنند و سپس درخواست‌ها در برگه‌های مربوطه درج و بر اساس اولویت و موضوع، بین معاونان استاندار توزیع می‌شود.

وی گفت: درخواست‌های نیازمند تصمیم شخص استاندار، به صورت مستقیم به وی ارجاع شده و ملاقات‌های چهره‌به‌چهره برگزار می‌ شود که معاونان استاندار نیز در جلسات مستمر، به صورت تخصصی به بررسی موارد ارجاعی می‌پردازند.

مدیرکل دفتر بازرسی استانداری اصفهان بیان کرد: در ماه گذشته قریب به ۸۰ درخواست ثبت‌شده در میز خدمت استانداری، طی فرآیندی منظم بین معاونان توزیع و پیگیری شد و بخشی از این درخواست‌ها با دستور مستقیم استاندار و طی ملاقات حضوری با وی بررسی شد.

وی در مورد کانال‌های متنوع ارتباطی گفت: استانداری برای تسهیل دسترسی مردم، از ظرفیت‌های متعددی استفاده می‌کند که ملاقات‌های مردمی در سفرهای شهرستانی با هماهنگی فرمانداری‌ها و سامانه ۱۱۱ ارتباط تلفنی زنده و مستقیم مردم با مدیران استانی و دستگاه‌های اجرایی بخشی از آن است.

سلیمانی همچنین جلسات حضوری دوره‌ای با حضور استاندار، معاونین و مدیران دستگاه‌ها در دفتر بازرسی استانداری را از دیگر راه‌های ارتباطی عنوان کرد.

وی افزود:این سازوکارها نشان می‌دهد استانداری با اولویت‌دهی به گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم و پیگیری مستمر درخواست‌ها، در صدد رفع موانع و بهبود کیفیت خدمت‌رسانی است.

دیدگاه / پاسخ