حالت شب
  • Wednesday, 01 May 2024
پاسخ به یک میلیون تماس با مرکز اورژانس اصفهان طی یک سال گذشته

پاسخ به یک میلیون تماس با مرکز اورژانس اصفهان طی یک سال گذشته

به مناسبت 26 شهریورماه، روز اورژانس و فوریت های پزشکی، نشست خبری اصحاب رسانه با مسئولین مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی اصفهان، چهارشنبه 23 شهریورماه، در دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

در این نشست دکتر فرهاد حیدری رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان اصفهان، درابتدای سخنان خود، پرسنل اورژانس را سربازان خط مقدم جبهه سلامت عنوان نمود و از تمامی کارکنان اورژانس 115 که در تمامی ایام و در هر ساعت از شبانه روز در راستای نجات جان امدادخواهان در تلاش هستند تشکر و قدردانی کرد.

وی سپس با اشاره به 161 پایگاه اورژانس در سطح استان اصفهان و حجم بالای ماموریت ها در طی یک سال گذشته گفت: از ابتدای شهریورماه سال گذشته تا ابتدای شهریورماه سال جاری بیش از 311 هزار ماموریت توسط اورژانس پیش بیمارستانی صورت پذیرفت که بیش از 155 هزار ماموریت آن مربوط به شهرستان اصفهان بوده و این ماموریت ها نتیجه حدود یک میلیون تماس با مرکز اورژانس بوده است.

دکتر حیدری متوسط تماس روزانه با مرکز اورژانس را حدود 2500 تا 3000 تماس عنوان کرد و ادامه داد: برای تعدادی از این تماس ها با توجه به شرایط موجود، آمبولانس اعزام گردید و در برخی از آنها نیز از پشت تلفن مشاوره و راهنمایی صورت گرفته است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان، 25 درصد ماموریت ها را مربوط به حوادث ترافیکی و تصادفات عنوان نمود و ادامه داد: مابقی ماموریت ها مربوط به مشکلات قلبی ریوی، مغز و اعصاب و ... بوده که باعث اعزام آمبولانس به محل امدادخواهی گردیده است.

وی همچنین به 160 مورد احیای قلبی ریوی موفق طی یک سال گذشته اشاره نمود و افزود: اهمیت حضور پرسنل اورژانس در موارد احیای قلبی ریوی بسیار بارز است، زیرا که احیای موفق قلبی ریوی باعث CPR موفق در بیمارستان ها می شود.

دکتر حیدری از دیگر اقدامات شاخص اورژانس 115 را کمک به زایمان مادران باردار عنوان و تصریح نمود: طی یک سال گذشته 36 مورد کمک به زایمان مادرانی که فرصت اعزام به بیمارستان نداشتند، در محل امدادخواهی و یا آمبولانس صورت گرفت که باعث نجات جان مادر و نوزاد گردیده است.

وی استفاده از ظرفیت اورژانس هوایی را ارائه خدمات بهتر و بیشتر به امدادخواهان عنوان نمود و گفت: طی پنج ماه گذشته 27 ماموریت اورژانس هوایی صورت گرفت که توسط آن 40 مصدوم به بیمارستان ها منتقل گردیدند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث اصفهان در ادامه، ضمن تشکر از خیرین سلامت که در ساخت و بازسازی پایگاه ها و همچنین بازسازی آمبولانس ها کمک نموده اند، تاکید نمود: در صدد هستیم از ظرفیت خیرین برای کمک به این مجموعه به خصوص در شهرستان اصفهان بیشتر استفاده کنیم.

دکتر حیدری وجود موتورلانس و اتوبوس آمبولانس را در ناوگان اورژانس را حائز اهمیت خواند و افزود: در خصوص ارتقای کیفیت خدمات، در صدد هستیم بین 5 تا 7 موتورلانس برای شهر اصفهان فراهم نموده و برای هرکدام از شهرستان های نجف آباد، خمینی شهر و شاهین شهر نیز یک موتورلانس در نظر بگیریم؛ همچنین موفق شدیم یک دستگاه اتوبوس آمبولانس دیگر نیز برای پوشش دهی به حوادثی که مصدومان زیادی دارد فراهم کنیم.

وی پوشش مناسبت های مختلف را از دیگر اقدامات اورژانس پیش بیمارستانی عنوان نمود و گفت:  اورژانس پیش بیمارستانی در مناسبت های مختلف آماده ارائه خدمات هستند، برای مثال برای مراسم اربعین سال جاری، 10 آمبولانس در مرزهای شلمچه، چزابه و خسروی در حال امدادرسانی هستند؛ همچنین یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و همچنین تعمیرگاه سیار نیز اعزام شده اند.

دکتر حیدری همچنین تغییر محل برخی از پایگاه ها برای پوشش بهتر خدمات و همچنین کاهش تعداد کانکس ها و انتقال به پایگاه های ساختمانی را از دیگر اقدامات مؤثر مرکز اورژانس در راستای ارتقای خدمات به امدادخواهان بیان نمود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث اصفهان در قسمتی دیگر از سخنان خود موضوع فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم را در پیشبرد امدادرسانی بسیار حائز اهمیت خواند و افزود: پاسخ صحیح به سؤالات کارشناس اورژانس در هنگام تماس در خصوص وضعیت بیمار یا حادثه دیده و دادن آدرس درست و کامل از سوی فرد تماس گیرنده به مرکز اورژانس 115، باز کردن مسیر خودروهای امدادی به خصوص برای آمبولانس ها، تجمع نکردن در اتوبان ها و ترک محل تصادف، برای امدادرسانی به موقع به فرد بیمار یا حادثه دیده بسیار کمک کننده خواهد بود و مردم بایستی این نکات مهم را در نظر داشته باشند.

 وی همچنین وجود مکان یاب برای اورژانس پیش بیمارستانی در زمان تماس امدادخواهان را ضروری خواند و افزود: مشکل اصلی همکاران در به تاخیر رسیدن به محل امدادخواهی، پیدا نمودن مکان امدادخواهی است که با رایزنی های صورت گرفته با سازمانهای مختلف و دستگاه های ذیربط سعی در برطرف نمودن این مشکل هستیم، چرا که با این اقدام زمان برای گرفتن آدرس ذخیره شده و آمبولانس سریعتر به محل مورد نظر خواهد رسید.

دکتر حیدری همچنین به کمبود تعداد پایگاه های اورژانس در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر 161 پایگاه در استان اصفهان وجود دارد که طبق برنامه ششم توسعه باستی برای رسیدن به حد استاندارد 37 پایگاه دیگر در سطح شهر و استان اصفهان دایر کنیم.

وی همچنین به فرسوده بودن ناوگان آمبولانس استان اصفهان اشاره و از واردات 1000 تا 1500 آمبولانس به کشور خبر داد و گفت: در استان اصفهان حدود 210 آمبولانس فعال و رزرو وجود دارد و چند سالی است که آمبولانس صفر وارد ناوگان آمبولانس استان نشده و خیلی از آنها بیش از 15 سال عمر دارند، خوشبختانه بین 1000 تا 1500 آمبولانس جدید وارد کشور می گردد که متناسب با ظرفیت هر استان، این آمبولانس ها تقسیم و به ناوگان آمبولانس هر استان اضافه می شوند.

دیدگاه / پاسخ