حالت شب
  • Tuesday, 23 April 2024
پوشش بالای ۹۸ درصدی غربالگری تیرویید نوزادان در اصفهان

پوشش بالای ۹۸ درصدی غربالگری تیرویید نوزادان در اصفهان

 به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا مهدی فارسی اظهار کرد: آزمایش پاشنه پای نوزادان در سه تا پنج روز پس از تولد با هدف شناسایی موارد ابتلا به کم کاری تیرویید نوزادی (هیپوتیروییدی) انجام می‌شود و اگر نوزادی مبتلا باشد به مدت سه سال تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفته و به پزشک متخصص ارجاع می‌شود.

وی با بیان اینکه مراکز بهداشت منتخب در همه شهرستان‌های استان اصفهان، غربالگری تیرویید نوزادی را انجام می‌دهند، اظهار داشت: اصفهان دارای رتبه های برتر در کشور در این زمینه است.

فارسی با اشاره به اینکه غربالگری کم کاری تیرویید نوزادی از سال ۸۴ تاکنون با نمونه گیری از خون پاشنه پای نوزادان در مراکز بهداشت کشور فعال شده است، اضافه کرد: در این مدت حدود سه هزار و ۵۰۰ کودک مبتلا به کم کاری تیرویید در استان اصفهان شناسایی شدند و تحت مراقبت های درمانی قرار گرفتند و در زمان حاضر زندگی سالم و طبیعی دارند و هیچ بیمار مبتلا به "کرتینیسم" (عقب‌ماندگی ذهنی ناشی از کم‌کاری تیرویید نوزادی) نداریم.

به گفته وی از سال ۸۴ تاکنون روند ابتلای نوزادان به کم‌کاری تیرویید مقداری افزایشی بوده که این موضوع و دلایل آن در حال بررسی است.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت غده تیرویید، گفت: تیرویید یکی از مهمترین غده‌های بدن انسان است، زیرا اصلی ترین فعالیت‌های بدن مانند رشد، تکامل جسم و عصب، سوخت و ساز و حفظ دمای بدن را هدایت می کند و هرگونه اختلال در ترشحات هورمون های این غده بر روی زندگی فرد اثر منفی می گذارد.

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر اصفهان با اشاره به افزایش مبتلایان به اختلالات تیرویید در دنیا، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع ۲۵ مِی مصادف با چهارم خرداد به "روز جهانی تیرویید" نامگذاری شده است.

فارسی ادامه داد: در کشورمان نیز از چهارم تا دهم خرداد به هفته اطلاع رسانی درباره تیرویید با هدف اطلاع رسانی و آموزش مردم نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه آمار متقنی از تعداد مبتلایان به این بیماری در استان وجود ندارد، گفت: لازم است که مردم با علائم ابتلا به اختلالات تیرویید آشنا شوند تا به موقع به پزشک مراجعه کنند.

وی از جمله علائم کم کاری تیرویید را ضعف، بی حالی، خستگی، افزایش وزن، کاهش ضربان قلب، ریزش مو، خشکی پوست و مو، اختلالات قاعدگی در زنان، یبوست و عدم تحمل هوای سرد برشمرد و افزود: بیقراری، کاهش وزن، مضطرب بودن، اختلال در تمرکز، افزایش ضربان قلب، اختلال در سیکل قاعدگی زنان و حساسیت نسبت به گرما نیز از نشانه های پرکاری تیرویید است.

این پزشک، تداوم اضطراب را یکی از عوامل آغازگر بیماری های غیر واگیر از جمله اختلالات تیرویید دانست و اظهار داشت: اُفت تحصیلی در بین دانش آموزان نیز می تواند یکی از علائم ابتلا به اختلالات تیرویید باشد.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه سالم، تحرک و دوری از اضطراب در پیشگیری از ابتلا به اختلالات تیروییدی، افزود: لازم است زنان قبل از بارداری از سلامت تیرویید خود مطمئن شوند زیرا هرگونه اختلال تیروییدی روی جنین تاثیر می گذارد.

کم‌کاری تیرویید بدو تولد شامل کم کاری تیرویید مادرزادی است که سطح هورمون های تیرویید را کاهش می‌دهد و به عقب ماندگی ذهنی و جسمی منجر می شود. تشخیص این بیماری در غربالگری نوزادان و کنترل و درمان آن با داروها از ایجاد مشکلات جلوگیری می‌کند و نوزاد به طور طبیعی رشد خواهد کرد.

دیدگاه / پاسخ