حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
کمبود ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس در اصفهان

کمبود ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس در اصفهان

 به گزارش باخبرباش به نقل از باشگاه خبرنگاران :مجید عموچی گفت: با توجه به اینکه شهر اصفهان به ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد؛ با کمبود و تأخیر اتوبوس در برخی خطوط مواجه هستیم.

او گفت: از طریق تماس‌های ۱۳۷ لیست خطوط پُر شکایت به سبب تأخیر اتوبوس‌ها را در دست داریم که با توجه به قول‌هایی که از مجموعه شورای شهر شهرداری اصفهان و پیمانکار بازسازی دریافت کردیم، انتظار می‌رود که در سه ماهه اول سال آینده، زمان انتظار در ایستگاه‌های اتوبوس کاهش یابد.

به گفته رئیس اداره حمل و نقل همگانی شهرداری اصفهان با توجه به اینکه عمر هر اتوبوس به طور متوسط ۱۰ سال است باید هر سال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از رده خارج و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شود؛ اما به علت قیمت بالای اتوبوس از سال ۱۳۹۷ تا کنون مجموعاً ۱۲۵ اتوبوس خریداری شده است که در حال حاضر حدود ۶۵۰ اتوبوس در شهر اصفهان موجود است و با کمبود راننده نیز روبرو هستیم.

عموچی گفت: اتوبوس‌های موجود نیز به سن فرسودگی رسیده است که بخشی از آن‌ها به سبب نبود قطعات، منابع مالی لازم و فرسودگی زیاد از رده خارج شدند؛ برای مثال در خط ۲۸ حدود ۱۵ اتوبوس فعال بوده است؛ اما اکنون ۷ دستگاه در این خط مشغول هستند که به همین دلیل زمان انتظار برای شهروندان بیشتر شده است.

او گفت: براساس سامانه AVL و رصد‌هایی که انجام شده حتی گاهاً به دلیل نبود خط ویژه در برخی مکان‌ها سرعت اتوبوس به ۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در ترافیک گرفتار می‌شود.

این در حالی است که سال ۱۴۰۱ برای بهبودی وضعیت حمل و نقل عمومی بودجه ای در نظر گرفته نشده است و فقط یک درصد ارزش‌افزوده، به سهم دهداری‌ها و شهرداری‌ها اضافه شده و دولت معتقد است این یک درصد افزایش سهم برای بهبود وضعیت حمل و نقل کافی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است: سال‌های قبل که هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس ۱۰۰ میلیون تومان بود، دولت ۸۷.۵ درصد هزینه خرید اتوبوس را پرداخت می‌کرد، اما این کمک به مرور کاهش یافت و اکنون که قیمت اتوبوس به حدود ۶ میلیارد تومان رسیده، کمک دولت هم حذف شده است.

به گفته محمد نورصالحی: این امر سبب می‌شود شهرداری‌ها فشارمضاعفی بر مردم وارد کنند یا اینکه از خرید اتوبوس صرف نظر کنیم که نتیجه آن تشدید آلودگی هوا خواهد شد.

ساکنان خیابان درخشان در شهر اصفهان از تأخیر ۴۰ دقیقه‌ای در ایستگاه اتوبوس گلایه‌مند هستند همچنین تأخیر طولانی‌مدت در برخی خطوط دیگر همانند خط ۴۰، ۲۸ و شهیدکشوری باعث گلایه شهروندان شده است.

دیدگاه / پاسخ