حالت شب
  • Tuesday, 23 April 2024
کودکان کم‌خواب میان‌وعده‌های ناسالم بیشتری می‌خورند

کودکان کم‌خواب میان‌وعده‌های ناسالم بیشتری می‌خورند

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که کم‌خواب هستند، معمولاً روز بعد تمایل به دریافت کالری بیشتری دارند.

 گروهی از محققان به‌منظور بررسی ارتباط بین کیفیت خواب کودکان و مصرف میان‌وعده‌های ناسالم، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۰۵ کودک بین هشت تا ۱۲ سال را مورد ارزیابی قرار دادند؛ حدود ۶۱ درصد افراد شرکت‌کننده در مطالعه وزن طبیعی داشتند درحالی‌که بقیه اضافه وزن داشتند یا چاق بودند.

شرکت‌کنندگان به مدت یک هفته یک ساعت زودتر به رختخواب رفتند، یک هفته خواب معمولی داشتند سپس یک هفته یک ساعت دیرتر به رختخواب رفتند. همه افراد دارای دستگاه بسته‌بندی شده به مچشان برای ردیابی رفتار در شبانه‌روز، از جمله هر دقیقه سپری شده در خواب، زمان کم تحرکی، فعالیت بدنی سبک و فعالیت بدنی متوسط تا شدید بودند. هفته‌ای دو بار نیز از آن‌ها سوال می‌شد که در ۲۴ ساعت گذشته چه غذا و نوشیدنی مصرف کرده‌اند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کودکان خسته و کم‌خواب به‌طورمتوسط ۷۴ کالری اضافی در روز و ۹۶ کالری بیشتر در وعده‌های غذایی مصرف می‌کنند. زمانی که کودکان کم می‌خوابند، به طور کلی روزانه ۷۴ کالری اضافی دریافت می‌کنند که عمدتاً ناشی از مصرف غذاهای غیراصلی مانند چیپس و شکلات است که به میزان قابل‌توجهی خطر چاقی را افزایش می‌دهد. محققان معتقدند که لازم است مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا مشخص شود آیا خواب مداخله خوبی برای بهبود رژیم غذایی و وزن در طول زمان است یا خیر؟

دیدگاه / پاسخ