حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
گرانی‌ نان و ماکارونی در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

گرانی‌ نان و ماکارونی در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

همزمان با آزادسازی و افزایش قیمت گندم و آرد برای مصارف صنعتی که کالا‌هایی نظیر ماکارونی، نان فانتزی و صنعتی، بیسکوییت و ...، را شامل می‌شود، باعث افزایش بیش از ۱۷۳ درصدی انواع ماکارونی، افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی انواع نان فانتزی و رشد بیش از ۵۰ درصدی انواع بیسکوییت شده است.

به گزارش باخبرباش در چنین شرایطی وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت یارانه جدید به مردم بابت افزایش قیمت آرد خبر داد که بیشتر از مقدار افزایش هزینه‌ها خواهد بود. از سویی جواد ساداتی‌نژاد با تاکید بر این که قیمت نان در نانوایی‌ها هیچ تغییری نکرده است، گفت: نان صنف و صنعت آزاد شده است و برای جبران آن طی روز‌های آینده دولت با واریز مبلغی در قالب یارانه، این افزایش قیمت را هم جبران خواهد کرد که بیشتر از هزینه ناشی از این گرانی خواهد بود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به افزایش شدید قیمت مواد غذایی در سطح جهان گفت: ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غلات جهان در منطقه اوکراین و روسیه تولید می‌شود که به علت جنگ اوکراین، قیمت مواد غذایی در جهان بین ۳۴ تا ۶۰ درصد افزایش یافته و موجب جیره‌بندی در کشور‌های اروپایی شده است.

وی با تاکید بر این که شرایط جدیدی برای امنیت غذایی جهان ایجاد شده و دولت ایران هم برای حفظ پایداری امنیت غذایی کشورمان به علت قاچاق گسترده محصولات تولیدی با آرد، تصمیم به آزادسازی آرد برای مصارف صنعتی گرفته است.

وزیر جهادکشاورزی از کسری شدید گندم در یکی از کشور‌های همسایه در حدود ۳ میلیون تن خبر داد که این کشور قصد دارد با قاچاق از ایران، این گندم را تامین کند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی در ایران ۳۸هزار تومان است، گفت: در آن سوی مرز‌ها تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد، جلوگیری فیزیکی از قاچاق آن میسر نیست.وی افزود: طبق قانون بودجه که دولت باید نظام توزیع یارانه‌ها را تغیر دهد و دولت قصد دارد یارانه را مستقیم به مردم بدهد.

 گرانی‌های اخیر حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.
مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه بخشی عمده‌ای از گرانی‌های اخیر به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است؛ اظهارداشت: هرچند در اخبار مشاهده می‌کنید که دولت اعلام کرده به یکباره نمی‌خواهد ارز ترجیحی را حذف کند، اما در عمل استارت این کار زده شده، به نوعی افزایش قیمت گندم به بیش از ۱۱ هزار تومان و به تبع آن افزایش قیمت آرد برای کارخانجات ماکارونی، بیسکویت و..، همگی نشان دهنده این است که حذف ارز ترجیحی برای کالایی مثل گندم آغاز شده است.

وی افزود: به نوعی در سایر کالا‌ها و خدمات نیز شاهد افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال تاکنون بوده‌ایم، به طوری که این مجوز‌ها توسط دولت صادر شده است، در این رابطه بعضی از اقتصاددانان از آزادسازی قیمت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت می‌کنند، به اعتقاد بنده این اقتصاد خوانده‌ها هیچ درکی از وضعیت امروز اقتصادی کشور و همچنین نظام ناکارآمد سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در کشور ندارند و تا زمانی که این افراد مدام بر آتش آزادسازی قیمتی می‌دمند، وضعیت اقتصادی به هیچ عنوان درست نخواهد شد.

افقه گفت: در حالی که وضعیت برجام به هیچ عنوان مشخص نیست و احتمال شکست در مذاکرات بسیار بیشتر از احیای توافق هسته‌ای است، دولت در چنین شرایطی اقدام به افزایش قیمت‌ها در تمامی حوزه‌ها کرده و به نوعی یک سیگنال گرانی را در تمامی بازار‌ها را صادر کرده، طبیعتاً در چنین شرایطی که تحریم‌ها فشار مضاعفی بر مردم وارد کرده، این افزایش قیمت‌ها وگرانی در بازار کالا‌های اساسی وضعیت معیشتی مردم را روز به روز بدتر از گذشته خواهد کرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: این مطلبی که دولت عنوان می‌کند، مبنی بر اینکه با اصلاح نظام یارانه‌ای و پرداخت پول به صورت مستقیم به مردم، جبران هزینه‌ها را خواهد کرد، به هیچ عنوان عملی نیست، زیرا تجربه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در سال ۸۸ و پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی که بیش از ۱۳سال از آن می‌گذرد، به خوبی شکست این سیاست را نشان داده، حال معلوم نیست بر چه اساسی دولت سیزدهم دوباره این تجربه شکست خورده را می‌خواهد، تکرار کند.

وی ادامه داد: افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت برخی از کالا‌ها تنها در یک ماه گذشته نشان دهنده آن است که حتی یارانه ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومانی برای هر ایرانی نیز جبران این افزایش قیمت‌ها را نخواهد کرد، در چنین شرایطی اگر برجام احیا نشود، ما با تورم بسیار بیشتری روبرو خواهیم شد، بنابراین تنها امیدواری این است که با احیای برجام و رفع تحریم‌ها و همچنین ورود منابع ارزی کشور، قدری از سرعت رشد تورم کاسته شود تا بازار‌های های مختلف آرام بگیرند، در غیر این صورت نمی‌توان اوضاع خوبی را پیش‌بینی کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: طی دهه‌های گذشته با وجود درآمد‌های نفتی، ناکارآمدی دولت‌های مختلف به نوعی پوشش داده شد و کاستی‌هایی که وجود دارد به نوعی پنهان بودند، اما از سال ۹۷ که ترامپ از برجام خارج و تحریم‌ها به صورت فزاینده‌ای تشدید شد، درآمد‌های نفتی با افت روبرو شد و همین موضوع ناکارآمدی دولت را در عرصه اقتصادی عیان کرد، در چنین شرایطی افزایش قیمت‌ها طی ۴ سال اخیر نشان‌دهنده معیوب بودن سیستم حکمرانی اقتصادی در کشور بوده، که هیچ تلاشی نیز برای اصلاح این وضعیت انجام نمی‌شود.

دیدگاه / پاسخ