حالت شب
  • Thursday, 28 March 2024
گره یا ندول تيـروئيـد و نکاتی که باید در مورد آن بدانيم

گره یا ندول تيـروئيـد و نکاتی که باید در مورد آن بدانيم

به گزارش خبرنگار باخبرباش، گره های تیروئید شایع هستند. این ضایعات معمولا کوچک و بدون درد است. اغلب افراد از وجود گره در تیروئید خود بی اطلاع هستند و در اکثر موارد به طور اتفاقی توسط پزشک، به هنگام معاینه بیمارکشف می شوند.

این ضایعات نوعی برجستگی است که اکثرا از خود بافت تیروئید منشا می گیرد.

معمولا ارتباطی با پرکاری یا کم کاری غده تیروئید ندارد. یعنی در اکثر موارد

غده تیروئید دارای عملکرد طبیعی است.

حدود 95 درصد گره های تیروئید خوش خیم هستند و اکثرا نیاز به عمل جراحی ندارند. 5 درصد از گره ها می توانند بدخیم باشند که باید به موقع تشخیص داده شده و به نحو مناسب درمان شوند.

گره تیروئید چگونه بررسی می شود؟

در ابتدا پزشک اقدام به گرفتن شرح حال و انجام معاینه بالینی غده تیروئید میکند. پس از معاینه بالینی پزشک برای مشخص شدن ماهیت گره اقدام به یک یا چند مورد از آزمایش های زیر می نماید:

الف: سونوگرافی:

گره های های تیروئید خصوصیات سونوگرافیک متعددی دارند که خوش خیم ویا بدخیم بودن آنها را محتمل می سازد. الستوگرافی با دستگاه سونوگرافی با ارزیابی سفتی بافت، احتمال وجود بدخیمی را تا درصد باالیی به درستی پیش بینی می کند.

 در صورت شک به بدخیم بودن گره، اقدام بعدی نمونه برداری است.

ب: نمونه برداری با سوزن باریک:

این کار که اصطالحا به آن FNA می گویند بطور سرپایی و بدون نیاز به بیهو شی و حتی بی حسی موضعی انجام می شود، بدون خطر بوده و درد و ناراحتی اندکی ایجاد می کند. این اقدام می تواند با راهنمایی سونوگرافی و یا بدون آن انجام شود.

نمونه برداری در حین انجام سونوگرافی ارجح است چون ناکافی بودن نمونه تخلیه شده و نیاز به انجام مجدد نمونه برداری کمتر اتفاق می افتد.

در این روش در حین مشاهده گره تیرویید با سونوگرافی با فرو بردن یک سوزن نازک متصل به سرنگ در گره، تعدادی از سلول های داخل آن برداشته شده و بر روی الم گسترش داده می شود و سپس پزشک متخصص آسیب شناسی اقدام به مطالعه آسیب شناسی آنها می کند.

ج: اسکن تیروئید:

از اسکن تیروئید در تشخیص گره های تیروئید امروزه کمتر استفاده می شود.

اسکن تیروئید بدون خطر است و مقدار تشعشع بسیار کمی به بیمار می رساند با این وجود در مورد خانم های باردار یا شیرده نباید اسکن تیروئید انجام شود

د: سایر آزمایش ها:

انجام آزمایش خون جهت بررسی عملکرد تیروئید در اولین مراجعه ضروری است و ممکن است در طول درمان نیز تکرار شود.

باید توجه داشت که بیش از سه چهارم گره های تیروئید نیاز به عمل جراحی ندارند و معاینات دوره ای بهترین راه پیگیری آنها است.

مرکز جامع تشخیص درمانی رسا واقع در شهرک سالمت اصفهان مجهز به جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاههای سونوگرافی در زمینه انواع تصویربرداری و نمونه برداری است و با استفاده از جدید ترین متدها در تشخیص بدخیمی گره های تیرویید، توانسته است نتایج خوب و ممتازی را در این زمینه به دست بیاورد.

شما می توانید جهت انجام خدمات رادیولوژی و سونوگرافی به آقای دکتر پویا

اکبری پزشک متخصص رادیولوژی مرکز جامع تشخیص درمانی رسا واقع در اتوبان آقابابایی بعد از روگذر حکیم شفایی خیابان سپهر شهرک سالمت طبقه B2 مراجعه فرمایید.

دیدگاه / پاسخ