حالت شب
  • Friday, 08 August 2025
گسترش آموزش‌های مهارتی هنری با همکاری جهاد دانشگاهی و دانشگاه هنر اصفهان

گسترش آموزش‌های مهارتی هنری با همکاری جهاد دانشگاهی و دانشگاه هنر اصفهان

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های مشترک این دانشگاه و جهاد دانشگاهی، بر لزوم تقویت آموزش‌های مهارتی، توسعه نوآوری در هنر و حمایت از کارآفرینی فرهنگی تأکید کرد.

علیرضا خواجه‌احمدعطاری در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت چهل‌وپنجمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی درباره همکاری‌های جهاد دانشگاهی و دانشگاه هنر اصفهان اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نقش مؤثری در توسعه آموزش‌های مهارتی و کاربردی ایفا کرده است. این نهاد با تمرکز بر پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه، توانسته دوره‌هایی را طراحی کند که نیاز بازار کار را پوشش می‌دهند، به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند گرافیک، طراحی صنعتی، صنایع دستی و هنرهای دیجیتال. رویکرد جهاد دانشگاهی در ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت و مبتنی بر مهارت، یک مکمل جدی برای آموزش‌های آکادمیک کلاسیک است.

وی افزود: در حال حاضر، تفاهم‌نامه جهاد دانشگاهی با دانشگاه هنر اصفهان مرجعی برای همکاری میان دو نهاد و امکانی برای دانشجویان، شهروندان و کلیه علاقه‌مندانی است که بخواهند در حوزه هنر و صنعت مرتبط با آن آموزش ببینند.

رئیس دانشگاه هنر اصفهان درباره نقش جهاد دانشگاهی در ارتقای صنایع دستی، هنرهای سنتی و طراحی معاصر در اصفهان ادامه داد: جهاد دانشگاهی می‌تواند با شناسایی ظرفیت‌های بومی، به توسعه محصولات هنری اصیل و بازارپسند کمک کند. این حمایت می‌تواند در قالب راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های تخصصی هنر، برگزاری رویدادهای نوآورانه مانند رقابت‌های طراحی و ایده‌پردازی یا حتی ایجاد پلتفرم‌های دیجیتال برای فروش آثار هنری و صنایع دستی باشد، همچنین ایجاد پیوند میان استادکاران سنتی و نسل جوان طراحان معاصر، می‌تواند موجب هم‌افزایی قابل‌توجهی شود. در این زمینه، دانشگاه هنر اصفهان آمادگی دارد تا ظرفیت‌های موجود خود را در همکاری با جهاد دانشگاهی به کار گیرد.

خواجه‌احمدعطاری درباره امکان راه‌اندازی مراکز نوآوری و استارتاپ‌های هنری نیز اظهار کرد: ظرفیت‌های قابل‌توجهی در این حوزه وجود دارد. دانشگاه هنر از یک‌سو دانش نظری و خلاقیت هنری را در اختیار دارد و جهاد دانشگاهی نیز از سوی دیگر، توانایی اجرایی، شبکه‌سازی و پشتیبانی فناورانه را ارائه می‌دهد. این ترکیب می‌تواند زمینه‌ساز راه‌اندازی مرکز نوآوری هنر، شتاب‌دهنده استارتاپ‌های خلاق و آزمایشگاه طراحی تجربه شود. ایجاد ساختاری مشترک برای کارآفرینی در حوزه‌هایی همچون مد، انیمیشن، بازی‌سازی یا هنر دیجیتال بسیار نویدبخش خواهد بود و در این راستا، مرکز رشد دانشگاه می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال‌های گذشته همکاری مشخصی میان دانشگاه هنر و جهاد دانشگاهی شکل گرفته است، گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که در سال گذشته بین دو نهاد منعقد شد، همکاری‌هایی در قالب کارگاه‌های آموزشی، کلاس‌های آزاد هنری، نشر کتاب، برگزاری نمایشگاه‌ها و ارائه دوره‌های مهارتی مطرح شد که امیدوارم امسال بتوانیم به بخش بیشتری از اهداف مشترک دست یابیم. البته این تعامل می‌تواند بسیار ساختارمندتر و هدفمندتر از گذشته دنبال شود. برنامه‌های آینده نیز می‌تواند شامل تأسیس مرکز آموزش هنرهای معاصر یا همکاری در پروژه‌های میان‌رشته‌ای تحقیقاتی باشد.

رئیس دانشگاه هنر اصفهان درباره عملکرد جهاد دانشگاهی در پاسخ‌گویی به نیازهای فرهنگی و هنری جامعه ادامه داد: تا حدی موفق بوده است، به‌ویژه در زمینه آموزش عمومی و آشناسازی جامعه با مفاهیم هنری. با این حال، برای پاسخگویی کامل‌تر به نیازهای فرهنگی و هنری، باید دوره‌ها از نظر کیفی و محتوایی تقویت شوند، از اساتید مجرب بهره‌ گرفته و آموزش‌ها به‌صورت پروژه‌محور طراحی شود، همچنین توسعه آموزش‌های دیجیتال و آنلاین می‌تواند موجب دسترسی بیشتر اقشار مختلف جامعه به محتوای هنری شود. در عین حال، نکته مهمی که باید مدنظر قرار گیرد، ضرورت تسهیل در راه‌اندازی کلاس‌های هنری، به‌ویژه در حوزه موسیقی است. در حال حاضر این امکان فراهم نیست و لازمه آن، وجود اهداف مشترک و پذیرش موسیقی به‌عنوان رشته‌ای است که می‌تواند در راستای اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش ایفا کند. نکته دیگر این است که ساختار جهاد دانشگاهی در راه‌اندازی رشته‌های جدید مستلزم کسب تکلیف از دستگاه مرکزی در تهران است که این روند را با کندی مواجه می‌کند. با این حال، مطمئن هستم با درایت مسئولان و توکل به خداوند متعال، این مسئله نیز قابل حل خواهد بود.

خواجه‌احمدعطاری پیشنهادهایی برای گسترش فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در زمینه هنر، طراحی و میراث فرهنگی مطرح کرد و گفت: به باور من، ایجاد مراکز تخصصی نوآوری در زمینه هنرهای تجسمی، هنرهای سنتی و فناوری‌های نوین هنری از اولویت‌های مهم است، همچنین توسعه دوره‌های آموزشی با مشارکت‌های بین‌المللی، از جمله برگزاری ورکشاپ‌های مشترک با طراحان خارجی، می‌تواند به غنای محتوای آموزشی کمک کند. راه‌اندازی پلتفرم‌های آنلاین برای فروش و نمایش آثار هنرمندان جوان، حمایت از کارآفرینی فرهنگی از طریق اعطای گرنت یا فراهم آوردن فضای کاری اشتراکی برای هنرمندان نوپا، و همچنین اجرای طرح‌های پژوهشی با هدف احیای هنرهای در حال فراموشی، از جمله راهکارهای مؤثر در این زمینه است. علاوه بر آن، توجه به فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی و ایجاد کلاس‌های آموزشی مرتبط با آن در حوزه‌های هنری، ضرورتی انکارناپذیر است.

وی اضافه کرد: آنچه که امروز بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد، پیشبرد اهداف دانشگاهی در راستای فناوری و تولیدات هنری روز در قالب آموزش‌های نوین است؛ مسئله‌ای که خوشبختانه هر دو نهاد دانشگاه و جهاد دانشگاهی در آن اشتراک نظر دارند.

دیدگاه / پاسخ