حالت شب
  • Wednesday, 17 April 2024
گِره ترافیکی جنوب کلانشهر اصفهان با کدام دست باز می‌شود

گِره ترافیکی جنوب کلانشهر اصفهان با کدام دست باز می‌شود

 اصفهان با ۲ میلیون نفر جمعیت سومین کلان‌شهر پرجمعیت کشور بشمار می‌آید و در سالیان اخیر به دلایل مختلفی ازجمله افزایش جمعیت و مهاجرت توسعه بسیاری یافته و از طرفی با مشکلات عدیده‌ای مانند ترافیک سنگین در برخی معابر و خیابان‌ها، تبدیل‌شدن برخی بزرگراه‌ها به نقاط حادثه‌خیز و آکنده شدن خیابان‌ها از خودروهای شخصی مواجه شده است.

یکی از نقاطی که در سال‌های اخیر در این کلان‌شهر به‌طورجدی با ترافیک و مشکلات عبور و مرور خودروهای سبک و سنگین مواجه است، اتوبان شهید وحید دستجردی به سمت سپاهان شهر (جزو منطقه پنج شهرداری اصفهان)، مجموعه خرید بزرگ "سیتی سنتر"، کمربندی شرق، پل راه‌آهن، شهر بهارستان و در امتداد مسیر بزرگراه خلیج‌فارس و محور اصفهان - شهرضا - شیراز است که تنها شریان ورودی و خروجی جنوب کلان‌شهر اصفهان بشمار می‌آید و روزانه صدها هزار سفر در این مسیر انجام می‌شود.

این بزرگراه از طرفی محل عبور و مرور خودروهایی است که از مسیر شمال و شرق کشور قصد تردد به سمت بزرگراه خلیج‌فارس (حدفاصل پل راه‌آهن تا پلیس‌راه اصفهان - شهرضا - مبارکه ) و جنوب رادارند و از این لحاظ موقعیت راهبردی و مهمی دارد و از طرف دیگر به‌واسطه استقرار یک مرکز خرید بزرگ (سیتی سنتر) با حجم زیادی از سفرها به‌ویژه در روزهای تعطیل مواجه است و این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در چند سال اخیر، طرح قطار شهری اصفهان - بهارستان در مسیر این بزرگراه در حال اجراست که مسائل خاص خود را به همراه دارد.

همچنین عوامل مختلفی مانند تردد خودروهای سنگین، تکمیل نشدن کمربندی‌های شرق و غرب اصفهان و  پیش‌بینی نشدن مسیر جایگزین و موازی در جنوب اصفهان به حادثه‌های زیادی در چند سال اخیر در این محور منجر شده است به‌طوری‌که به گفته برخی از مسوولان و کارشناسان، این بزرگراه‌ در مواقعی مانند بارندگی یا تعطیلات، تبدیل به نقطه حادثه‌خیز می‌شود.

به دلیل اجرای طرح قطار شهری اصفهان - بهارستان که مسیر ریلی و یکی از ایستگاه‌های آن در جوار سیتی‌سنتر و سپاهان‌شهر قرار دارد، از حدود یک سال گذشته یکی از ۲ مسیر اصلی دسترسی به سپاهان شهر (ورودی شاهد) یعنی تقاطع غیر هم‌سطح "سپاهان" به‌منظور تکمیل طرح مترو در این محدوده، مسدود شده است و درواقع خودروهایی که از سپاهان شهر قصد خروج به سمت اتوبان شهید دستجردی رادارند این روزها فقط از یک خروجی (غدیر) و پُل دوم سپاهان شهر می‌توانند استفاده کنند که این مسیر با راه ورود و خروج مرکز خرید یکی است.

از طرف دیگر به دلیل مسدود شدن پل سپاهان، مسیر خروج از کمربندی شرق اصفهان برای خودروهایی که قصد ورود به اتوبان شهید دستجردی به سمت شمال و صُفه رادارند بسته‌شده است و خودروهایی که از این کمربندی می‌آیند که تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها خودروهای سنگین و باربری هستند ناچارند برای برگشت به سمت شمال اصفهان از روی پل ورودی دوم سپاهان شهر (غدیر) و همان مسیر ورود و خروج سیتی سنتر عبور کنند که وقتی همه این موارد را کنار هم قرار دهیم با کلاف پیچیده‌ای از تردد خودروها در این محدوده مواجه می‌شویم که در روزهایی که سانحه تصادف یا مراجعه زیاد خودروها به سیتی سنتر اتفاق می‌افتد ترافیک بسیار سنگین و درهم‌تنیده‌ای در این منطقه به وجود می‌آید.

در کنار همه این موارد باید مسدود شدن تقاطع غیر هم‌سطح و پل "شهید خلبان الفت نظری" را نیز که مقابل پایگاه هوانیروز "شهید وطن پور" و بین پایانه صفِه و سپاهان شهر و سیتی سنتر است در نظر گرفت زیرا این پل هم به دلیل عملیات اجرایی قطار شهری بهارستان در چند ماه گذشته مسدود شده است درحالی‌که می‌توانست در مواقعی مانند تصادفات یا ایجاد ترافیک سنگین در بزرگراه شهید دستجردی یا مقابل سیتی سنتر و سپاهان شهر به‌عنوان سوپاپ اطمینان برای هدایت بخشی از تردد خودروها و دور زدن آن‌ها عمل کند.

شاید بتوان گفت یکی از بدترین روزهای ترافیکی کلان‌شهر اصفهان، پنجم آذر امسال در همین محور اتفاق افتاد بطوریکه به دلیل حراج مرکز خرید بزرگی که در این محدوده مستقر است، تعداد زیادی از مردم به این مجموعه مراجعه کردند و همین امر به پُر شدن پارکینگ‌ها، پارک کردن خودروها در حاشیه بزرگراه و همه خیابان‌های اطراف، ایجاد ترافیک سنگین به‌ویژه در مبادی ورودی سیتی سنتر، سپاهان شهر و همچنین اتوبان شهید دستجردی به سمت پل راه‌آهن، بزرگراه خلیج‌فارس و ورودی کمربندی شرق، منجر شد و هزاران خودروی سبک و سنگین ساعت‌ها در این چاله ترافیکی، گرفتار شدند هرچند اصفهان در حوادث دیگری مانند ناآرامی‌های آبان ۹۸ نیز شاهد چنین صحنه‌هایی در همین بزرگراه بود.

همه این موارد به ایجاد نارضایتی در بین شهروندان اصفهانی و مسافران منجر شده است بطوریکه در بسیاری از کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی هر از چند گاهی شاهد انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از ترافیک و تصادف و ابراز گله‌مندی و انتقاد مردم از وجود ترافیک سنگین و مسدود شدن راه‌ها در این بزرگراه هستیم.

مدیر کل امور اجرایی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره دلایل پیدایش این معضل در منطقه مذکور گفت: این موضوع به یک مشکل اساسی تبدیل شده است و ما نیز به شدت پیگیر آن هستیم.

حمید آقایی با تاکید بر اینکه طرح قطار شهری اصفهان - بهارستان باید هرچه سریعتر اجرا شود، افزود: این طرح که توسط شرکت عمران بهارستان اجرا می شود و کاری به شهرداری اصفهان ندارد، با کُندی پیش می رود.

مسدود بودن پل سپاهان از ۲ ماه به یک سال کشیده شد

وی با بیان اینکه شرکت عمران بهارستان، مجوزهای مربوط به عملیات اجرایی در بزرگراه شهید دستجردی و مسدود شدن پل سپاهان (ورودی و خروجی اول یا شمالی سپاهان شهر) را از شهرداری اصفهان اخذ کرد و مقرر بود کارهای این پل و بحث های سازه ای آن در ۲ ماه انجام شود، افزود: اکنون حدود یک سال از شروع این کار می گذرد اما هنوز خروجی سپاهان شهر به سمت شمال بزرگراه شهید دستجردی به ما تحویل نشده است.

آقایی با اشاره به اینکه برای رفع این موضوع مکاتبه های زیادی با شرکت عمران بهارستان انجام و در جلسه های استانداری و فرمانداری اصفهان بر آن تاکید شد، تصریح کرد: تا کنون اقدام های انجام شده به نتیجه نرسیده و مشکل همچنان پابرجاست.

وی با بیان اینکه مسوولان مربوطه در جلسه ها عنوان کردند که با مشکلات اجرایی خاصی برای پیشبرد طرح قطار شهری اصفهان - بهارستان مواجه هستند، اضافه کرد: حتی با دادستان اصفهان نیز در این زمینه مکاتبه کردیم اما فعلا دست ما بسته است و کاری نمی توانیم انجام دهیم.

ورودی و خروجی سیتی‌سنتر باید مجزا شود

مدیر کل امور اجرایی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه باید ورودی و خروجی مجزایی برای مجموعه سیتی سنتر در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: امید است با راه اندازی فروشگاه بزرگ (هایپر) جدید در منطقه هفت شهرداری اصفهان، تعداد افرادی که از شمال اصفهان به سیتی سنتر می آیند کاهش یابد که این موضوع روی ترافیک بزرگراه شهید دستجردی تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از قطار شهری اصفهان - بهارستان نیز میزان تردد خودرو به سمت سپاهان شهر و بهارستان کاهش خواهد یافت، تاکید کرد: در زمان حاضر اولویت این است که عملیات اجرایی طرح قطار شهری در محدوده پل شمالی سپاهان شهر هرچه زودتر به اتمام رسد تا این مسیر بازگشایی شود.

همچنین رییس پلیس راهور شهرستان اصفهان در پاسخ به خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه پلیس راهور جلسه هایی با مدیران سیتی سنتر و طرح قطار شهری بهارستان برای رفع مشکل ترافیک جنوب اصفهان داشته است، گفت: در این جلسه ها از جمله شورای ترافیک شهرستان اصفهان و مکاتبه های صورت گرفته بر توسعه پارکینگ های سیتی سنتر و اتمام هرچه سریعتر عملیات اجرایی پروژه قطار شهری بهارستان در این محدوده تاکید شده است.

سرهنگ علی مولوی با بیان اینکه به دنبال اجرای اقدامات کوتاه مدت بمنظور تسهیل در عبور و مرور و رفع معضل ترافیکی در جنوب کلانشهر اصفهان هستیم، افزود: روزهایی که ترافیک در این مسیر بویژه در ورودی سیتی سنتر افزایش می یابد نیروهای پلیس راهور در محل استقرار می یابند و به کنترل تردد خودروها می پردازند.

وی به مکاتبه با فرمانداری اصفهان برای تعریض کنار گذری که از بزرگراه شهید دستجردی به کمربندی شرق اصفهان متصل می شود، اشاره کرد و گفت: این کار در حال پیگیری است تا علاوه بر تسهیل در عبور خودروها اگر خودروی سنگینی در این بخش، خراب یا متوقف شد مانع تردد سایر خودروها و باعث پس زدن بار ترافیکی به بزرگراه نشود.

مولوی به پیشنهادی که پلیس راهور به مدیریت سیتی سنتر داده است، اشاره و اضافه کرد: این مجموعه می تواند یک ورودی از سمت پل راهداران و جنوب برای فروشگاه ایجاد کند تا افرادی که از سمت جنوب به سیتی سنتر می آیند از همانجا وارد شوند و نیازی به دور زدن از روی پل های سپاهان شهر و ورود از سمت شمال نباشد.

مشکل اصلی در محور جنوبی اصفهان، فقدان راه جایگزین است

رییس پلیس راهور شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه اگر پروژه قطار شهری بهارستان به اتمام رسد و ورودی مجزای سیتی سنتر از سمت جنوب ایجاد شود بخش بزرگی از مشکلات ترافیکی بزرگراه شهید دستجردی حل خواهد شد، تصریح کرد: مشکل اصلی در محور جنوبی کلانشهر اصفهان این است که راه موازی و جایگزین برای آن وجود ندارد.

وی توضیح داد: حتی اگر بر فرض، مجموعه سیتی سنتری وجود نداشت در صورتیکه بحران یا تصادفی در آن محور اتفاق بیفتد، مسیر بطور کلی بسته می شود درحالیکه باید یک راه موازی و جایگزین برای آن وجود داشته باشد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

مولوی ادامه داد: این موضوع از نظر پدافند غیر عامل اهمیت بسیاری دارد زیرا اگر حادثه ای در این مسیر که بخش مهمی از کریدور شمالی - جنوبی کشور است، اتفاق بیفتد و محور کاملا مسدود شود آنگاه تکلیف مردم چه خواهد شد.

مولوی همچنین بر ضرورت تکمیل حلقه چهارم ترافیکی اصفهان بمنظور جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به داخل این کلانشهر تاکید و خاطرنشان کرد: به دنبال این موضوع هستیم که رینگ موازی و جایگزین حفاظتی برای این محور از جنوب سپاهان شهر به سمت شهر ابریشم (کمربندی غرب اصفهان) ایجاد شود تا خودروهای سنگین به هیچ عنوان وارد بزرگراه های صفه و اقارب پرست نشوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ دستگاه اجرایی با موضوع ترافیک مرتبط و درگیر هستند، تاکید کرد: لازم است هماهنگی لازم بین این دستگاه ها بمنظور برنامه ریزی هرچه بهتر برای حل مشکلات موجود درباره ترافیک کلانشهر اصفهان بویژه در جنوب این شهر توسط مسوولان ارشد استان و استانداری انجام شود تا مردم از نتایج آن بهره ببرند.

گِره ترافیکی جنوب کلانشهر اصفهان با کدام دست باز می‌شود؟

سیتی سنتر ورودی مجزا دارد اما بهره برداری نشده است

با توجه به اینکه برخی از کارشناسان و مسوولان به ایجاد ورودی و خروجی مجزا برای سیتی سنتر اصفهان تاکید داشتند، خبرنگار ایرنا این موضوع را از مسعود صرامی مدیر این مجموعه جویا شد و وی پاسخ داد که مسیر خروجی و ورودی مجزا و جداگانه از طرف پل راهداران داریم اما هنوز راه آهن اصفهان اجازه ورود و خروج را نداده و بهره برداری نشده است که در حال مذاکره برای رفع آن هستیم.

مدیر مجموعه سیتی سنتر اصفهان با تاکید بر اینکه ترافیک بزرگراه شهید دستجردی فقط بدلیل خرید کردن مردم از سیتی سنتر نیست، افزود: چند ماهی است که مسیر کمربندی شرق اصفهان به سمت صفه و خروجی اول سپاهان شهر به طرف اصفهان نیز برای عملیات اجرایی قطار شهری بهارستان و اصلاح جاده بسته شده است بهمین دلیل همه اهالی سپاهان شهر و خودروهایی که قصد خروج از کمربندی شرق به سمت صفه و شمال اصفهان را دارند، ناگزیر به استفاده از یک راه و عبور از روی پل دوم سپاهان شهر هستند.

صرامی با بیان اینکه این وضعیت حدود یک سال است که به طول انجامیده درحالیکه در زمان کوتاهتری می توانست تمام شود، تصریح کرد: مسیر پارکینگ سیتی سنتر باز است اما وقتی خودروهای سنگین از طرف کمربندی شرق اصفهان ناچار به دور زدن از روی پل سپاهان شهر هستند تا به سمت صفه بروند، این پل بدلیل ترافیک سنگین مسدود می شود.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانیکه عیب یابی نشود، مشکلات حل نخواهد شد، اضافه کرد: اگر پل قبل از سیتی سنتر بسته نشده بود مردم مجبور نبودند که از پل دوم تردد کنند یا دور بزنند و این ترافیک ایجاد نمی شد.

صرامی با اشاره به راه اندازی یک مرکز تجاری بزرگ در شمال اصفهان، خاطرنشان کرد: اگر سینماها و شهربازی این مرکز نیز راه اندازی شود در کاهش ترافیک بزرگراه شهید دستجردی به سمت سیتی سنتر تاثیر دارد زیرا از تعداد افرادی که از شمال اصفهان به اینجا می آیند، کاسته می شود.

به گفته وی، راه اندازی یک مجموعه خدماتی و تفریحی در شهر بهارستان تا اسفند امسال نیز در کاهش ترافیک بزرگراه شهید دستجردی تاثیر دارد زیرا مردم این شهر خدمات مورد نیاز را در کنار خانه های خود دریافت می کنند.

همچنین به گفته این سرمایه گذار، ایجاد مرکز تجاری بزرگی مانند سیتی سنتر در جنوب اصفهان در تخلیه شدن هسته مرکزی این کلانشهر از ترافیک حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار خودرو در روز و جلوگیری از آلوده تر شدن هوا تاثیر دارد.

پل اول سپاهان‌شهر تا ۲ ماه آینده آزادسازی می‌شود

در حالیکه مسوولان و کارشناسان یکی از دلایل عمده وضعیت موجود در بزرگراه شهید دستجردی را طولانی شدن اجرای پروژه قطار شهری اصفهان  - بهارستان می دانند، مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان به خبرنگار ایرنا گفت که تلاش می شود مسدود بودن پل اول (شمالی) سپاهان شهر و خروجی کمربندی شرق اصفهان به سمت شمال و پایانه صفه تا ۲ ماه آینده برطرف شود.

محمدرضا احمدی با بیان اینکه این دسترسی توسط شرکت عمران شهر جدید بهارستان بدلیل اجرای طرح قطار شهری اصفهان - بهارستان در چند ماه گذشته مسدود شده است، افزود: از نظر قراردادی، قرارداد پیمانکار این طرح پُر شده است و مناقصه جدیدی برگزار کردیم که امید است تا ۲ هفته آینده پیمانکار جدید انتخاب شود .

وی با تاکید بر اینکه تلاش می شود تا ۲ ماه آینده این مسیرها باز شود، اظهار داشت: مساله اصلی در ترافیک بزرگراه شهید دستجردی و همچنین خلیج فارس (حد فاصل پل راه آهن تا پلیس راه اصفهان - شهرضا - مبارکه ) فقط اجرای پروژه قطار شهری بهارستان نیست و مسائل دیگری نیز در آن دخالت دارد.

احمدی با اشاره به اینکه ایجاد برخی از مجموعه های بزرگ بدون توجه کافی به قواعد شهرسازی و برنامه ریزی شهری یکی از این عوامل است، تصریح کرد: همچنین بزرگراه خلیج فارس که به نوعی ورودی جنوب کلانشهر اصفهان بشمار می آید هنوز ساماندهی نشده و تکلیف وضعیت ترافیک، هندسی و متولی آزادسازی آن مشخص نیست.

وی همچنین با اشاره به پروژه قطار شهری اصفهان - بهارستان، خاطرنشان کرد: پنج کیلومتر از این طرح در محدوده قانونی کلانشهر اصفهان است اما شهرداری اصفهان هزینه ای بابت اجرای این طرح تقبل نکرده و شرکت عمران بهارستان به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی متولی اجرای آن بوده و مجبور به هزینه‌ سه تا چهار میلیارد تومان در ۲ سال گذشته شده است.

احمدی با اشاره به محدودیت منابعی که برای اجرای این طرح وجود داشت، اضافه کرد: مسائل فنی قطار شهری بهارستان حل شده اما از نظر مالی به ۶۵ تا ۷۰ میلیون یورو اعتبار ارزی و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی نیاز داریم که امید است با همکاری شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان برنامه و بودجه هرچه زودتر این طرح به بهره برداری برسد.

به گفته وی با بهره برداری از این پروژه حدود ۲۷۰ هزار سفر و تردد حدود ۱۳۰ هزار خودرو در روز در مسیر اصفهان - بهارستان که شامل بزرگراه شهید دستجردی و خلیج فارس تا شهر بهارستان می شود، کاهش می یابد و اگر بطور همزمان نیز بزرگراه خلیج فارس در حد شان و اندازه ورودی اصلی جنوب کلانشهر اصفهان اصلاح و بازسازی شود کمک بسیاری به رفع مشکلات این منطقه می کند.

گِره ترافیکی جنوب کلانشهر اصفهان با کدام دست باز می‌شود؟

ورودی جنوب کلانشهر اصفهان نیاز به بازنگری دارد

رییس گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز درباره وضعیت ترافیکی بزرگراه شهید دستجردی به موضوع کلی تری اشاره و تاکید کرد: ورودی جنوب کلانشهر اصفهان نیاز به بازنگری اساسی دارد زیرا اگر حادثه، تصادف یا بحرانی در این محور پیش آید، مشکلات بسیاری برای مردم و نیروهای مختلف مانند پلیس، اورژانس و آتش نشانی ایجاد می‌شود به‌همین دلیل لازم است که مجموعه راه و شهرسازی و شهرداری برای ایجاد جاده‌های دسترسی و کمکی برای توزیع ترافیک و افزایش ایمنی اقدام کنند.

غلامرضا شیران با بیان اینکه وضعیت موجود در ورودی‌ اصفهان از سمت جنوب در شرایط بحرانی می‌تواند بسیار دردسر ساز باشد و بصورت گلوگاهی عمل کند، اظهار داشت: برای رفع این مشکل ۲ کار اصلی می‌توان انجام داد که یکی از آن‌ها ایجاد جاده کمکی از محل پلیس راه سه راهی مبارکه یا محلی است.

وی، راه دوم را ایجاد یک مسیر اضطراری برای امدادرسانی نیروهای مختلف مانند اورژانس یا پلیس در این محور دانست و خاطرنشان کرد: مسیر اصفهان به شهرضا تا پلیس راه مبارکه دارای عرض قابل توجه و شانه‌های عریض است که می‌توان با نظم بندی و خط کشی جدید در آنها، یک مسیر اضطراری ایجاد کرد.

عضو هیات علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه لازم است مسئولان به این مسائل و مشکلات ناشی از آن‌ توجه داشته باشند، تصریح کرد: مسئولان نباید منتظر باشند که یک تلنگر محکم به آن‌ها بخورد تا در این زمینه اقدامی داشته باشند یا اینکه مسائل را پس از مدتی فراموش کنند.
وی همچنین به الزامات ترافیکی کاربری ها و ساختمان ها اشاره و اضافه کرد: این موضوع در سال های اخیر از طریق سازمان نظام مهندسی ساختمان مورد بررسی قرار گرفت و حدود ۱۰ ماه پیش کلیات آن تصویب شد که بر اساس آن باید اقدامات لازم و پیش‌بینی پارکینگ، ورود و خروج برای ساختمان هایی که جذب یا دفع ترافیک دارند صورت گیرد و تاثیر ورودی و خروجی آن بر شبکه ترافیکی مجاور بررسی شود.

شیران با تاکید بر اینکه لازم است الزامات ترافیکی سیتی سنتر یا هر مجموعه دیگری که سفر خیز است و تولید سفر می کند نیز بدین گونه مورد بررسی قرار گیرد، عارضه سنجی شود،  و اقدامات متناسب از جمله توزیع دسترسی به آنها انجام شود، گفت: در زمان حاضر بار ترافیکی به سمت سپاهان شهر و سیتی سنتر حداکثر از ۲ ورودی و خروجی صورت می گیرد که اثر آن را بر روی بزرگراه شهید دستجردی و خلیج فارس مشاهده می کنیم.

وی با بیان اینکه لازم است مسوولان اصفهان در زمینه الزامات ترافیکی ساختمان ها هوشمندانه تر عمل کنند، تصریح کرد: ما در مدیریت بحران باید به این موضوع توجه کنیم که شرایط نباید به گونه ای باشد که در حوادث مختلف، عده ای از افراد بیگناه در جمعیتی که پشت سر هم مانده اند، گرفتار شوند.

درحالیکه در هفته های آینده و با نزدیک شدن به پایان سال احتمال افزایش سفر و تردد خودروها در محور جنوبی کلانشهر اصفهان وجود دارد و با توجه به صحبت ها و نظرات مختلف مسوولان و کارشناسان درباره گره ترافیکی این محدوده، باید دید که آیا اقدام عاجلی از سوی مسوولان یا بخش های مرتبط و درگیر با آن برای رفع این معضل انجام می شود.

دیدگاه / پاسخ