
یادگیری عمیق باید جایگزین حفظمحوری در مدارس شود
اصفهان–ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سیستم آموزشی باید به جای «حفظ محوری»، به سمت یادگیری عمیق و معنادار دانشآموزان تغییر کند.
به گزارش ایرنا، رضوان حکیمزاده روز دوشنبه در دوره استانی موسوم به«توانمندسازی نیروی انسانی «توانا»، در اصفهان افزود: تجربه کشورهای پیشرو در نظامهای آموزشی موفق مانند فنلاند، ژاپن و سنگاپور نشان میدهد که مفاهیمی مانند «مدارس خاص» و «دانشآموز تیزهوش» در دوره ابتدایی آنها وجود ندارد زیرا همه دانشآموزان در کنار یکدیگر مهارتهای زندگی، تفکر انتقادی، حل مساله و خودشناسی را فرا میگیرند.
وی با دعوت از معلمان به تفکر، نوآوری و مشارکت فعال در حوزه تحولآفرینی در نظام آموزش کشور تاکید کرد: ما باید در شیوههای آموزش خود بازنگری کنیم و در پی شناسایی موارد قابل تغییر باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: مدرسه باید جایی باشد که کودکان با شادی، احترام، مشارکت و امید رشد کنند و حفظ مرجعیت معلم در عصر هوش مصنوعی در گرو نوسازی شرایط متناسب اقتضائات روز است.
وی با انتقاد از برخی رویههای غلط آموزشی گفت: در مدارس، گاهی بهجای همراهی با سند تحول آموزش و پرورش، به غربالگری دانشآموزان پرداخته شده است در حالی که محیط مدرسه باید فضایی گرم، مشارکتپذیر و بانشاط باشد که در آن، همه دانشآموزان احساس احترام و موفقیت کنند، نهاینکه تنها عدهای محدود در کانون توجه قرار بگیرند و دیگران فراموش شوند.
حکیمزاده با تأکید بر ضرورت پیوند میان حوزه نظر و میدان عمل گفت: سالهاست شاهد فاصله میان یافتههای دانشگاهی و نیاز واقعی کلاسهای درس هستیم زیرا دانشگاهیان گاهی از واقعیتهای پرچالش کلاسهای چندپایه و مناطق محروم دور هسنتد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این در حالیست که معلمانی در دل چادرهای عشایری و کلاسهای کانکسی، با خلاقیت و عشق، نظام تربیت تمام ساعتی را عملی کردهاند.
وی با اشاره به رویکرد تحولگرای دولت چهاردهم در عرصه آموزش و پرورش گفت: در آغاز فعالیت دولت چهاردهم، بسیاری از ما، وعدههای تحولخواهانه را در راستای ملاحظات انتخاباتی تصور میکردیم، اما برخلاف آن، رییس جمهور از همان ابتدا جلسات جدی با آموزش و پرورش برگزار کرد و کارگروه تشکیل داد و پیگیر طراحی راهبردی تحول در این وزارتخانه شد.
حکیمزاده افزود: این پیگیری کمنظیراست زیرا به تدوین برنامه مبتنی بر ۲ محور اصلی محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی و تحولآفرینی در کیفیت آموزش و یادگیری منجر شد.
وی همچنین با اشاره به پیشگامی اهالی روستای تاریخی «ابیانه» از توابع اصفهان در فرستادن دختران و پسران به مدرسه گفت: روستای ابیانه نهتنها گنجینهای از سنت و اصالت، بلکه در علمآموزی و تربیت نیروی متخصص نیز پیشرو بوده و این نشان میدهد که اصفهان هم در حفظ میراث فرهنگی و هم در پذیرش تحولات علمی و تربیتی، پیشتاز است.
آغاز تحولآفرینی در مدارس با معلم متفکر و مدیر یادگیرنده
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت اهمیت ارتقای نگرش و مهارت معلمان و مدیران مدارس گفت: مسیر تحول در مدرسه با تکیه بر سه مؤلفه کلیدی «معلم متفکر»، «کلاس درس خلاق» و «مدرسه پویا با مدیریت یادگیرنده» آغاز میشود.
محمدرضا نظریان افزود: حرکت از نظام آموزشمحور به سمت نظام یادگیری فکورانه، مهارتآفرین و خلاق باید با اصلاح روشها و گرایش به روشهای فعال و گروهی همراه شود.
وی یادآور شد: معلم باید به سطوح بالای صلاحیت حرفهای از مسیر یادگیری درونزا دست یابد، زیرا طرحهایی مانند «اجتماعات یادگیری» میتواند فضای تبادل تجربه و ارتقای حرفهای را برای معلمان همرشته و همپایه فراهم سازد.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با تأکید بر استفاده از فناوریهای نوین و بهرهگیری از هوش مصنوعی گفت: معلم امروز باید تعامل مؤثری با برنامه درسی داشته باشد و با اقتضائات فرهنگی، اجتماعی و فردی دانشآموزان آشنا شود و طراحی آموزشی را متناسب با موقعیت تربیتی انجام دهد.
وی همچنین بر ضرورت گسترش یادگیری جمعی، بازمهندسی فرایند تدریس و پژوهشمحوری بهعنوان اصول بنیادین آموزش در مدارس تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، دوره استانی توانمندسازی نیروی انسانی «توانا» به مدت یک روز در تالار «ادب» اصفهان برگزار و در آن از رتبههای برتر جشنواره استانی اصلاح روش های یادگیری تقدیر شد.
دیدگاه / پاسخ
موارد مرتبط
محبوبترین مطالب
مجموعه ها
خبرنامه
با عضویت در خبرنامه از جدیدترین اخبار روز مطلع شوید!