حالت شب
  • Thursday, 28 March 2024
یک تیر و سه نشان دولت برای دریافت مالیات با وام اجاره بها

یک تیر و سه نشان دولت برای دریافت مالیات با وام اجاره بها

باخبرباش/عاطفه قلع ریز

بدنبال افزایش قیمت مسکن و کاهش توان خرید مردم، دولت بمنظور حمایت از اقشار کم درآمد اقدام به تخصیص وام اجاره‌بها و کمک معیشت به مستاجران در حالی کرد که ترس بر تن مشاورین املاک و موجران و مالکین خانه های خالی افتاد.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، بدنبال کسری بودجه در دولت، مالیات بر درآمد بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت . اخذ مالیات یکی از راه‌های آسان کسب درآمد برای دولت است.

یکی از راه های شناسایی برای دریافت مالیات اجرای طرح وام اجاره بها است .

در همین راستا وام اجاره بها از سوی دولت برای کمک معیشت به "خانه به دوش ها " به اجرا درآمد که در پی اجرای آن خانه های خالی شناسایی و از مالکین این منازل مالیات دریافت شود و همچنین مشاورین املاک که جزو گروه های فرار مالیاتی قرار دارند، بعدد قراردادها مالیات اخذ شود .

بر همین اساس بنگاه‌های املاک بخاطر ترس از مالیات زیر بار کد رهگیری به مستاجران نمیروند.

 

بازار داغ خرید و فروش کد رهگیری

بدنبال افزایش متقاضیان وام ودیعه مسکن، بازار داغ خرید و فروش کد رهگیری در حالی از سوی مشاورین املاک شکل گرفت که کمترین میزان بازرسی و نظارت بر عملکرد و کار آنها صورت می گیرد .

در این راستا جواد محمدی فشارکی، مدیر بازرسی اصناف استان اصفهان گفت: مشاورین املاک همچون سوپر مارکتی‌ها نیست که با به بهانه خرید یک کالا شاهد تخلف آنها و اجرای حکم شویم بلکه باید یک بازرس ساعت ها در مشاوره املاک بنشیند و اگر معامله ای صورت بگیرد، تخلف آنها اشکار و اعمال قانون شود که ما این تعداد بازرس نداریم.

وی اضافه کرد: بالغ بر 7 هزار املاکی داریم و املاکی ها حق دریافت هزینه بابت کد رهگیری برای وام اجاره بها ندارند.

وی با اظهار اینکه تنها در صورت شکایت امکان بررسی تخلف املاکی‌ها است ،گفت: مردم در صورت مشاهده این تخلف به شماره تلفن اتحادیه 32655966و 32664450 و همچنین به شماره 09140403039 پیامک کنند.

محمدی با اشاره به اینکه شکایاتی از مشاورین املاک ثبت شده است اما آمار آن در دسترس نیست، گفت: تمام شکایات پیگیری و به نتیجه رسانده میشود.

 

فروش کد رهگیری از سوی مشاورین املاک تخلف است

 مشاورین املاک بعلت فرار مالیاتی به روش های مختلف چنگ میزنند که از دادن کد رهگیری به مستاجران شانه خالی کنند ازانداختن ترس به جان مستاجران با این عنوان که  از موجر مالیات دریافت میکنند و اگر صاحب خانه متوجه شود قطعا با شما برخورد خواهد کرد و منزل را برای سال دیگر به شما اجاره نمی دهد تا فروش کد رهگیری با مبالغ گزاف.

کد رهگیری بین 600 تا 1 میلیون تومان به فروش میرسد و این در حالی است که عده ای از مشاورین املاک نیز فرصت را غنیمت شمرده و  قراردادهای صوری را برای متقاضیان وام ودیعه مسکن بین 4 تا6 میلیون تومان میفروشند.

رییس اتاق اصناف مرکز استان اصفهان فروش کد رهگیری از سوی مشاورین املاک را یک تخلف آشکارخواند وگفت: هر املاکی که از مستاجر کمیسیون دریافت کرده باید بطور رایگان کد رهگیری را در اختیارش قرار دهد.

وی با اظهار اینکه در صورت مشاهده شهروندان به اتحادیه اصناف مراجعه و ثبت شکایت کنند و در همان زمان کد رهگیری را تحویل بگیرند، اضافه کرد: ترس از اخذ مالیات از مشاورین املاک و موجر را یک ترس بیهوده خواند و صحت ندارد.

فرار مالیاتی مشاورین املاک در سالهای متمادی باعث شده است که اجرای طرح وام ودیعه مسکن و اجاره بها، ترسی بر دل  آنها بیندازد.

همچنین از اول مردادماه امسال هر خانه ای که 120 روز خالی بماند، مشمول مالیات میشود که دولت با اجرای طرح وام ودیعه مسکن بدنبال ترغیب مالکین به اجاره دادن خانه‌ها و کاهش قیمت اجاره بها شده است.

آنچه قابل توجه است اینکه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که باید موجران بخشی از درآمد اجاره را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند، گفت: صاحبان املاک زمانی که واحدهای مسکونی را اجاره می دهند باید بخشی از درآمد اجاره را به عنوان مالیات پرداخت کنند حتی باید مالیات واحدهای به فروش رفته را نیز پرداخت کند اما نباید از املاک فروش نرفته به دلیل گذشت زمان مالیات، اخذ کرد.

 

طفره رفتن بانک ها از پرداخت وام ودیعه مسکن

به گفته کارشناسان قیمت اجاره بها از سال گذشته بین 40 تا 100 درصد افزایش داشته است و پولی که تا چند سال گذشته قیمت خرید یک مسکن در منطقه مرکزی شهر  اصفهان بود امروز باید بابت رهن خانه داده شود.

پرداخت وام 70 میلیونی ودیعه مسکن برای پایتخت‌نشین‌ها و 40 میلیون برای شهرستانی‌ها این روزها برای بانک‌ها به یکبار سنگینی مبدل شده و بانک ها به بهانه نداشتن بودجه کافی و پر شدن ظرفیت وام ، متقاضیان را به بانک‌های دیگر ارجاع میدهد و عملا مستاجران دست از پا درازتر و سرگردان به خانه اول خود بر می گردند که لازم است دولت قبل از اجرای هر طرحی حمایتی بانک‌ها را با عملکرد خود همراستا کند در غیر این صورت جز اینکه طرح حمایتی از مستاجران یک ادعا و رفع رجوع از سرخود باشد، هویتی دیگری نخواهد داشت.

به گفته دولت کارگران، حقوق بگیران ثابت، مشمولین بهزیستی و کمیته امداد و زنان خود سرپرست وخانواده هایی که دارای سه فرزند یا بیشتر هستند و زوجینی که سال 99 مهر ازدواج آنها خورده است در اولویت اول برای دریافت وام ودیعه قرار گرفته می شوند.

و اگر ظرفیت مازاد ایجاد شد به گروه های بعدی نیز وام ودیعه تعلق می گیرد.

در این شاخص‌ها نیز گروه هایی که در آمد کمتر از بقیه یا کسانی که سابقه بیشتری دارند اما هنوز اجاره نشین هستند در اولویت این وام قرار می گیرند.

وام ودیعه مسکن به واقع یک طرح مثبت است اما عدم حمایت و همراهی ارگان‌ها از دستور دولت صرفا مستاجران را در یک بازی سرگردان قرار داده است.

دیدگاه / پاسخ