حالت شب
  • Wednesday, 17 April 2024
یک شرکت در اصفهان موفق به تولید نمونه اولیه زخم‌پوش بیماران پروانه‌ای شد

یک شرکت در اصفهان موفق به تولید نمونه اولیه زخم‌پوش بیماران پروانه‌ای شد

سیدمحمد موسوی خطاط، اظهار کرد : با توجه به مشکلاتی که بدلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه برای تامین تجهیزات پزشکی ویژه بیماران پروانه‌ای در کشور وجود داشت از سال ۹۸ ایده تولید زخم‌پوش چند لایه را در دستور کار خود قرار دادیم و موفق به تولید نمونه اولیه و آزمایشگاهی آن شدیم.

مدیرعامل شرکت "نانوفناور آلا" با بیان‌اینکه این زخم پوش‌های خاص توسط یک شرکت در اروپا تولید می‌شود و بدلیل تحریم‌های ظالمانه تامین آنها با مشکلات مواجه است، اظهار داشت: این مساله بسیار دردناک است به همین دلیل تحقیق و تولید آن را در دستور کار خود قرار دادیم.

این محقق با بیان اینکه زخم‌پوش‌های چند لایه برای بیماران پروانه‌ای، فناوری و ویژگی‌های بسیار خاص دارد، اضافه کرد: این زخم پوش زمانی که از روی زخم برداشته می‌شود نباید زخم را با خود بردارد زیرا در این بیماری سطح پوست بسیار شکننده بوده و از طرفی هر یک از لایه‌های زخم‌پوش دارای وظیفه خاص خود است.

وی با اشاره به اینکه در فرایند زمانبَر تولید این زخم‌پوش نمونه، همه لایه‌ها بررسی شد، ادامه داد: برخی از لایه‌ها را خودمان با خواص منحصر بفرد ساختیم و برای برخی از مهندسی معکوس استفاده کردیم تا به نمونه اولیه رسیدیم.

موسوی خطاط با بیان اینکه تاکنون آزمایش‌های تکمیلی، آنتی باکتریال و ضدسمیت بر روی این نمونه انجام و مجوز نانومقیاس نیز توسط شرکت اخذ شده است، گفت: این نوع زخم‌پوش‌ها قیمت بسیار بالایی دارند اما هزینه نمونه اولیه‌ای که ما موفق به تولید آن شدیم یک پنجم نمونه مشابه خارجی است.

وی با بیان اینکه این محصول به روزرسانی شده و در مواردی مانند زخم بستر و زخم دیابت نیز کاربرد دارد، توضیح داد: در نمونه اولیه تولید شده در اصفهان، زخم‌پوش چندلایه علاوه بر جذب ترشحات زخم، مواد آنتی باکتریال را وارد زخم کرده و از گسترش عفونت و رطوبت در آن جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود مراحل اخذ مجوز نهایی برای تولید انبوه این محصول حدود سه سال طول بکشد، اضافه کرد: برای تولید این محصول از رشته های مختلف بویژه نانو فناوری و مهندسی نساجی استفاده شده است.

این پژوهشگر همچنین با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و شتاب دهنده‌ها، گفت: لازم است در مراحل اخذ مجوز، ساز و کارهای آن بطور کامل در ابتدا مشخص شود و آزمون‌ها بصورت موازی باشد تا این فرایندها زمانبَر نباشد.

یک شرکت در اصفهان موفق به تولید نمونه اولیه زخم‌پوش بیماران پروانه‌ای شد

روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز امروز اعلام کرد: شرکت دانش بنیان "نانوفناور آلا" در شهرک از سال۹۸ به فکر تولید زخم‌پوش‌هایی چندلایه 

برای التیام بخشیدن به بیماران پروانه ای افتاده است که اکنون نمونه اولیه آن آماده شده و منتظر اخذ مجوز تولید است.

مدیرعامل این شرکت فناور در اصفهان با بیان اینکه برای تحقق این شعار نیاز به نگاه فرآیندی به مساله دانش‌بنیان داریم، خاطرنشان کرد: در واقع تسهیل سازوکارها و اخذ مجوزها پیش‌نیاز ارتقا تولید دانش‌بنیان است و نظارت بر دستگاه‌های متولی مهمتر از بحث اجرا در شکل‌گیری دانش بنیان‌هاست.

"بیماری پروانه‌ای"(اپیدرمولیز بولوزا (به فرانسوی: épidermolyse bulleuse) یا اپیدرمولیزیس بولوسا (به انگلیسی: Epidermolysis bullosa) (ای‌بی: EB) یک بیماری ارثی در بافت‌های پوستی است که در پوست و غشای مخاطی ایجاد تاول می‌کند، شیوع این بیماری یک در ۵۰ هزار نفر است.

در نتیجه این بیماری، پوست بشدت شکننده می‌شود و کوچکترین اصطکاک یا آسیب لایه‌های پوستی را جدا کرده و ایجاد تاول می‌کند. افراد دچار شده به این بیماری در معرض ریسک سرطان پوست هستند.

تاکنون حدود ۹۵۰ بیمار پروانه ای در کشور شناسایی شده‌اند که در سال های اخیر بدلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه با مشکلاتی برای تامین زخم پوش و دارو مواجه بوده‌اند.

دیدگاه / پاسخ