حالت شب
  • Tuesday, 19 March 2024
فوت ارحام صدر، مکتب کمدی منتقد را به سمت لودگی و طنزهای بی شرمانه برد

فوت ارحام صدر، مکتب کمدی منتقد را به سمت لودگی و طنزهای بی شرمانه برد

ارحام صدر که بنیانگذار مکتب کمدین منتقد در ایران بود و بعدها به مکتب تئاتر اصفهان شهره یافت پس از فوت وی، لودگی و طنزهای بی شرمانه  جای کمدی انتقادی را گرفت .

به گزارش خبرنگار با خبر باش، عاطفه قلع ریز؛ ارحام صدر، کمدی منتقد اصفهانی که با گذشت 12 سال از زمان فوتش، همچنان بر سر زبان هاست  به علت مردمی بودن و تئاترهای که زبان گویای مردم بود و به نمایش در آوردن دردهای مردم به زبان طنز باعث شد که افراد زیادی از داخل وخارج از کشور صرفا به خاطر تماشای تئاترهای ارحام صدر به اصفهان سفر کنند.

تئاترهای کمدی منتقد که خود یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان به شمار می رفت به خاطر بی توجهی مسئولان به این وجهه هنری و گردشگری اصفهان باعث شد که نه تنها اصفهان امروز محتاج یک سالن تئاتر باشد و به دلیل فقدان آن چهره های مشهور تئاتر اصفهان که شاگردان و هم دوره ای های ارحام صدر بودند و به راحتی می توانستند تئاتر کمدین منتقد را زنده نگه دارند، به حاشیه ببرد اشخاصی مثل گرفتار( حسن اکلیلی)، ممد آقا( نریمانی)، آقا رشید( ایزدی) و هزار و یک چهره دیگر که از سکوت مردم اصفهان و بی تفاوتی مسئولان گلایه دارند.

حسن اکلیلی یکی از چهره های به نام و مشهور کمدی انتقادی اصفهان با اشاره به اینکه امروزه شاهد به نمایش درآوردن  تئاترهای سخیف از زندگی مردم اصفهان با بدترین لهجه و الفاظی به اسم اصفهانی هستیم که اگر مردم اصفهان همچون قوم لر بودند که به علت اهانت یک بازیگر به پا شدند، در این سالها به جای سکوت، به علت توهین هایی که در قالب نمایش به مردم اصفهان می شوند و فرهنگ غنی اصفهان را زیر سوال برده اند، حرکت اعتراض آمیزی نشان می دادند قطعا شاهد این دست از نمایش ها نبودیم.

وی با بیان اینکه امروز شاهد سقوط تلوزیون هستیم زیرا که نتوانسته است در این سالها تئاترهای و طنزهای غنی را به مردم ارائه کند، گفت: امروز شاهدیم فیلم های طنز با استفاده از کلمات رکیک و ادبیات های نامناسب اقدام به خنداندن مردم می کنند.

اکلیلی ارحام صدر را یک نابغه و سلطان صحنه تئاتر خواند که تمامی اقشار و اصناف مختلف وی را می شناختند و برای تماشای تئاترهای آن به اصفهان می آمدند.

محمد علی نریمانی که به ممد آقا مشهور است یکی دیگر از چهره های طنز پرداز تئاتر و تلوزیون اصفهان اعلام داشت: اجازه تولید و پخش طنزهای رکیک و بی شرمانه به جای کمدی های منتقد باعث شده که مردم به مرور تغییر فرهنگ داده و روش خندندان مردم تغییر پیدا کند که جای تاسف دارد.

وی با بیان اینکه ارحام صدر همچون فرشچیان، شجریان در نوع خود بی نظیر است و اگر امروز زنده بود قطعا برای گرانی ها و بحران های مختلف به زبان طنز و خنده به روی صحنه می آورد، گفت: امروز مردم ایران افسرده اند و نیاز به شادی دارند و جای خالی تئاترهای کمدی انتقادی بسیار حس می شود اما آنچه باعث شده چهره های مشهور کمدی انتقادی به صحنه نیایند عدم حمایت مسئولان و نبود سالن تئاتر در شان هنرمندان و مردم نصف جهان است.

هرچند امروزه نمایش نامه های بی مایه و رکیک و بی شرمانه جای طنزهای غنی کمدین انتقادی را گرفته است لازم است که تئاتر به عنوان یکی از زبان گویای رسانه با حضور هنرمندانی چهره همچون حسن اکلیلی، محمد علی نریمانی و اقای ایزدی برای بار دیگر چراغ کمدی انتقادی  را از اصفهان آغاز و ایران را پرفروغ کنند.

 

دیدگاه / پاسخ