حالت شب
  • Tuesday, 19 March 2024
آبله میمونی بیماری ناشناخته با علائمی خفیف

آبله میمونی بیماری ناشناخته با علائمی خفیف

یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی، گفت: بیماری آبله میمونی معمولاً کشنده نیست اما با ناشناختگی‌هایی همراه است و علائمی همچون آبله اما خفیف‌تر دارد.

علی امیری، با اشاره به این‌که آبله میمونی بیماری نادر ویروسی است که علائم خفیفی مانند آبله ایجاد می‌کند، اظهار کرد: این بیماری از طریق تماس مستقیم با فرد یا سطوح آلوده، مایعات جنسی و مایعات بدن فرد آلوده و غیره منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: دوره کمون این بیماری ۲۱ روز است و نیاز به داروی خاصی برای درمان ندارد، معمولاً کشنده نیست پس خیلی نگران نباشید.

امیری با اشاره به این‌که آبله میمونی به تازگی ترس‌ها و نگرانی‌های بسیاری را برای تمامی افراد دنیا به دنبال دارد و همچنان با ابهامات و ناشناختگی‌هایی همراه است، عنوان کرد: علائم ابتلا به این بیماری بی‌شباهت به علائمی که از آبله می‌دانید نیست، با این تفاوت که غالباً به شکل خفیف‌تری بروز پیدا می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی، عنوان کرد: از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری، دانه‌های پوستی به همراه تاول در صورت، دست‌ها، پاها، دهان و اندام تناسلی است.

وی ادامه داد: از دیگر علائمی که نشان از ابتلا به این بیماری دارند می‌توان به سردرد، بروز بثورات پوستی، تب، بدن درد، لرز، تورم غدد لنفاوی و خستگی اشاره کرد.

امیری با اشاره به این‌که این بیماری دارای دوره کمون ۵ تا ۲۱ روز است، تصریح کرد: این دوره از زمان شروع علائم تا بروز عفونت را شامل می‌شود، به همین دلیل نیز نمی‌توان علائم را به روزهای اول بیماری، خلاصه کرد، در کنار این نیز ناگفته نماند که آبله میمونی، غالباً بین دو تا چهار هفته، بهبود پیدا می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: موارد شدید ابتلا به آبله میمونی با علائم به مراتب شدیدتر نیز معمولاً در میان افراد مبتلا به نقص ایمنی زمینه‌ای و یا در کودکان خردسال دیده می‌شود.

وی تأکید کرد: خانم‌های باردار نیز از دیگر افرادی هستند که در معرض ابتلا به آبله میمونی شدید قرار دارند.

امیری در پاسخ به این‌که آبله میمونی چگونه منتقل می‌شود؟، بیان کرد: حیواناتی همچون جوندگان آفریقایی و یا نمونه‌های شبه انسانی همچون میمون‌ها، حامل این ویروس هستند و قابلیت آلوده کردن افراد را نیز دارند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: ابتلا و انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر از طریق تماس نزدیک با سطوح آلوده، برقراری رابطه جنسی با بیمار، انتقال مایعات بدنی بدن بیمار، قطرات تنفسی و یا مواد آلوده موجود در بستر اتفاق می‌اُفتد.

وی با اشاره به این‌که معمولاً برای درمان این بیماری نیاز به داروی مشخصی نیست، عنوان کرد: از آنجایی که آبله میمونی، معمولاً علائم خفیفی دارد، بعد از گذشت دوره مشخص خود و بدون نیاز به درمان، بهبود می‌یابد، با این حال واکسن‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند ابتلا به این بیماری را کنترل و آن‌را کاهش دهند.

امیری گفت: توصیه اکید ما این است که در صورت بروز علائم مربوط به آبله میمونی، حتماً با پزشک دکتر عفونی و یا دکتر داخلی مشورت کنید و در صورت نیاز داروهایی همچون مسکن‌های تجویزی را مصرف کرده و به هیچ عنوان بدون تائید پزشک، هیچ دارویی را در طی این بیماری مصرف نکنید.

دیدگاه / پاسخ