حالت شب
  • Thursday, 28 March 2024
آمیختگی دهه هفتادی ها با اعتیادهای خانمان سوز

بیش ترین علت روی آوری دختران جوان به مواد مخدر توسط جنس مخالف انجام میشود حال یا همسر یا دوست پسر یا هم خانه است تا محیط خانوادگی.

حقایقی تلخ از رشد اعتیاد در اصفهان

آمیختگی دهه هفتادی ها با اعتیادهای خانمان سوز

ناراحت کننده است دیدن جمعی از دختران جوانی که به جای حضور در هلهله های شادی در کافی شاپ ها و پارک ها و سینماها و جمع های دوستانه کز کردند در کمپ های اعتیاد، تاسف بار است که 10درصد از جمعیت معتادین را زنان تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، عاطفه قلع ریز، نظر کارشناسان امر بر این است که آمار اعتیاد در بین زنان روز به روز در حال رشد است و بیشترین مواد مخدری که تن به مصرف آن میدهند سوشه، گل و شیشه است که به صورت ترکیبی استفاده میشود و این در حالی که در گذشته معتادین مصرف کننده یک نوع از مواد مخدر بودند. 

در شهر اصفهان بالغ بر ۳ کمپ اعتیاد زنان داریم که مسئول یکی از این کمپ ها می گوید اگر چه پذیرش زنان بین ۱۸ تا ۵۵ سال را در دستور کار داریم اما  دختران کمتر از ۱۵ سال و ۶۰ سال به بالا هم علی رغم اینکه وظیفه ای نداریم و باید در بیمارستان بستری شوند، پذیرش می کنیم.

پنیری با بیان اینکه امسال متاسفانه بیشتر در رنج‌سنی ۱۸ تا ۲۶ سال پذیرش داشتیم.

همه جوان بودند و دختر، تک و توکی بینشان زن با رنج سنی ۳۵ و بالاتر مشاهده می کردیم در کمپ مردها هم تماما پسرهای دهه 70 و به ندرت دهه 60  به پایین دیده میشد.

اعتیاد در زنان از طریق جنس مخالف

علت را که جویا شدیم،کارشناس دفتر پیشگیری از اعتیاد اداره کل  بهزیستی استان اصفهان گفت: در آخرین تحقیقاتی که در خصوص عوامل اعتیاد زنان در اصفهان آورده شده است، بیش ترین علت روی آوری دختران جوان به مواد مخدر توسط جنس مخالف انجام میشود حال یا همسر یا  دوست پسر یا هم خانه است تا محیط خانوادگی.

غالبا دختران معتاد از خانواده های خود طرد میشوند و باز هم بهزیستی در قالب طرح های مختلف نگهدارنده آنها است.

کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی با این عنوان که اعتیاد در زنان بسیار پر اهمیت و حساس تر از اعتیاد در مردان است واثرات آن مخرب تر است، گفت: یک زن به دلیل سیستم بدنی بین 2 تا 2 و نیم سال طول میکشد که به انتهای خط اعتیاد و به مرحله تزریق برسد اما یک مرد بین 6 تا 7 سال طول میکشد.

آگاهی با اشاره به اینکه تنها 20 درصد از جمعیت معتادین برای درمان رجوع می کنند و این نشان می دهد که اعتیاد در زنان زیر پوسته شهر در حال رشداست.

ایران همردیف قرقیزستان و لائوس شد

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان معتاد شدن را بر اثر چهار علت ایجاد یک حس خوب درونی، رسیدن به عملکرد بهتر که غالبا دانشجویان، تحصیلکرده ها و رانندگان را درگیر می کنند و رفع حس کنجکاوی و فشار همسانان ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد یک اختلال مغزی مزمن عود کننده است و ایران، لائوس و قرقیزستان بالاترین مصرف کننده مواد مخدر هستند، ادامه داد:  از ۳۲ میلیون مواد مخدر در جهان ایران مصرف کننده مستقیم ۲ میلیون و خورده ای از مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه بودجه ایران از مصرف مواد مخدر ۱۸۰ میلیارد دلار در سال است، گفت: مافیای مواد مخدر که صاحبان ثروت و قدرت هستند، اثر بخشی خدمات دولت در حوزه پیشگیری از اعتیاد را کم می کند.

ابراهیمی گفت: در حال حاضر تنها بهزیستی و نیروی انتظامی است که در حوزه پیشگیری از مواد مخدر و مبارزه با آن گام بر می دارند .

27 درصد عوارض مواد مخدر از جیب مردمی میرود که نقشی در اعتیاد جوانان کشور ندارند

در ابتدا اعتیاد را یک جرم می دانستند وبا قلع و قمع کردن معتادین بسیاری از خانواده ها را بی سرپرست کردند و این مسئله همان شد که پایه بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی برای حمایت از بدسرپرست ها و بی سرپرست ها گذاشته شد، سپس سالها زمان برد که اعتیاد را یک بیماری جا انداختند و فرهنگ سازی کردند که معتاد نیاز به درمان دارد و باید با آن زندگی کرد اما به صورتی که آسیب ها و عوارض اعتیاد را کاهش داد و امروزه که در دنیا مواد مخدر گردش مالی زیادی دارد و سرمایه های زیادی میشود، ریشه کنی آن را حذف کردند.

اینها را مدیر کل بهزیستی استان اصفهان یادآوری میکند و می گوید: نشاط اجتماعی در بهبودی و پیشگیری از اعتیاد نقش زیادی دارد ، مسئله ای که نه تنها در سطح جامعه آن را نمی بینیم بلکه وقتی پایان فیلم های صدا و سیما را مشاهده می کنیم تماما تشکر از بیمارستان، نیروی انتظامی، پزشکی قانونی و غیره است و نشان میدهد تا چه اندازه در انعکاس فیلم های غمگین به جامعه زیاده روی کرده ایم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه خسارت سالانه مصرف مواد مخدر در کشور 167 هزار میلیارد تومان است و این در حالی که 27 درصد جبران خسارت آن از جیب افرادی می رود که هیچ نقشی در معتاد کردن مردم ایران نداشتند و در قالب مالیات از آنها دریافت میشود، ادامه داد: تنها با اعمال سیاست مقابله با عرضه مواد مخدر میتوانیم به پیشگیری از اعتیاد جامه عمل بپوشانیم.

اعتیاد زمانی قابل پیشگیری است که در مدارس کودکان بیش فعال، تکانشی و کم توجهی را جدا و ازهمان دوران تحت درمان قرار بگیرند زیرا که این کودکان در نوجوانی و جوانی و بزرگسالی به اعتیاد روی می آورند و روش دیگر سرمایه گذاری روی کودکان کار، خیابانی، بدسرپرست، کودکان با والدین زندانی و والدین با اختلال افسردگی را تفکیک کنند.

هر 5 دقیقه یک نفر در ایران بر اثر مواد مخدر جان خود را از دست می دهد .

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان گفت: با دستشویی شستن راه تربیت معتادین را اغاز می کنیم، سپس آنها را جارو به دست می کنیم، پس از آن خود کنترلی و رسیدن به مرحله خود مراقبتی را فرا می دهیم.

وی گفت: به معتادین تعلیم می دهیم که به موازات داشتن و فراگیری آداب اجتماعی رتبه بندی و رشد می کنند به طوری که در کمپ های اعتیاد صفات نیک جایگزین اسامی آنها می شود، مثلا مرد آزاد، اقای موفق وغیره

به گفته متولیان بهزیستی استان اصفهان از هر ۱۰۰ معتادی که به مراکز درمان استاندارد مراجعه می کنند، نرخ بهبود طی سه ماه ۲۰ درصد است و در طول شش ماه اگر درمان مکمل انجام نشود، ۹۰ درصد عود خواهد کرد، 

دیدگاه / پاسخ