حالت شب
  • Tuesday, 19 March 2024
ایمان شفیعی: دشت جهان نیک آباد در حال نابودی است

ایمان شفیعی: دشت جهان نیک آباد در حال نابودی است

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی استان اصفهان گفت: معماری دیدنی خانه‌های سنتی نیک آباد که بر اساس متد مقاومت در برابر باد ساخته‌شده اکنون می‌تواند مورد بازدید و عبرت تمام معماران جهان قرار گیرد.

ایمان شفیعی در گفتگو با خبرنگار باخبرباش اظهار داشت: کاریزها و قنات‌های باستانی، مساجد و کاروانسرا، بقای دژ باستانی، بادگیرها و قلعه تاریخی و مناطقی که بیش از 2500 سال قدمت دارند چرا باید در ورطه فراموشی و بی‌توجهی فرو روند.

وی اضافه کرد: همین «دشت جهان» که بقایای یک شهر باستانی ساسانی است و اکنون در حال نابودی است کافی است تا باستان شناسان دنیا را به نیک‌آباد بکشاند و اقتصاد منطقه را دگرگون کند.

دانش‌آموخته دانشگاه شهید بهشتی اردکان یزد و کارشناس ارشد عمران ادامه داد: حتی همین پتانسیل تعزیه و مراسم‌های ویژه مذهبی، ایثارگری، جهاد، شهادت و مردمان فداکار این شهر می‌تواند به‌عنوان میراثی گران‌بها مورد اطلاع‌رسانی و گردشگری مذهبی قرار گیرد.

وی افزود: بزرگان و مفاخر بی‌شمار مذهبی، علمی و ادبی و هنری نیک‌آباد هم می‌توانند یک جاذبه گردشگری و میراث معنوی باشند. برپایی بزرگداشت برای این مفاخر می‌تواند نیک‌آباد را به ایران و جهان معرفی کند.

شفیعی اعلام کرد: همین میراث ناملموس، صنایع‌دستی و آثار ملی مثل؛ مراسم تکیه و تعزیه یا سوغات‌ها و غذاهای منحصربه‌فردی مثل شیرینی حلوا سوهان، شیرینی مالک، آش‌ترشی، گندم پلو و کار کردن روی آن‌ها می‌تواند نیک‌آباد را به یک جاذبه گردشگری و تفریحی بی‌نظیر تبدیل کند.

وی گفت: درمجموع ما به حمایت‌های دولتی، ایجاد تسهیلات و زیرساخت‌های مناسب اقامتی، گردشی و نیز بازاریابی و ایجاد کمپین‌ها و تورهای گردشگری با تکیه‌بر یک برنامه هدفمند و کاربردی برای توسعه گردشگری این منطقه نیاز داریم و مطمئن هستم به‌تنهایی همین توسعه گردشگری می‌تواند اشتغال و معیشت مردم شهر را تأمین کند.

 

دیدگاه / پاسخ