حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
مسدود کردن میلیاردها پول در بانک ها در سکوت مشتریان

شیوه بانکداری امروز بر پایه اسلام و اخلاقیات جایی ندارد

رشد قارچ گونه بانک ها راهی برای درآمدزایی

مسدود کردن میلیاردها پول در بانک ها در سکوت مشتریان

بانکداری امروز به یک منبع درآمدزایی برای  افراد حقیقی و حقوقی مبدل شده است و در قالب تاسیس بانک و قرض الحسنه میلیاردها میلیارد پول برای هیئت مدیره ان موسسه خصوصی فراهم ساخته اند به طوری که در سالهای اخیر با رشد قارچ گونه بانک ها، قرض الحسنه ها و موسسات مالی و اعتباری مواجه شدند و این در حالی است که در کشورهای اروپایی رویه کاملا متفاوت است و تعداد بانک ها بسیار محدود است و شاکله شکل گیری آن درآمدزایی نیست بلکه فراهم کردن بستری برای ارائه خدمات مالی با بهره کم به متقاضیان است.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، بانک ها ، قرض الحسنه ها  و موسسات مالی و اعتباری که امروزه به طرق مختلف وجوه کم تا زیاد را از مشتریان دریافت می کنند و چرخه مالی قدرت و قوی برای اداره کنندگان آن نهاد فراهم ساخته اند به این صورت است که از محل کارمزد برای هر ارائه خدمت تا مسدود کردن پول مشتریان در کارت آنها باعث شده که علی رغم منابع مالی که با گردش حساب مشتریان در صندوق مالی بانک ایجاد کرده اند و حق هر مشتری است که خدمات مالی را در کوتاه ترین زمان و آسان ترین روش دریافت کند اما در بدترین شرایط و سختگیرانه ترین روش شاهدیم اقدام به پرداخت وام می کنند و این در حالی است که سالهای سال است با پول مشتریان آن نهاد سرپا است و اگر تمام مشتریان از آن موسسه پول های خود را بیرون بکشند قطعا قدرتی برای سرپا نگهداشتن آن موسسه ندارند.

به طور میانگین هر بانکی بین 10 تا 20 هزار تومان به هنگام برداشت پول از خودپرداز در حساب فرد نگه می دارد و هر ساله به هنگام کارمزد پیامک ها بیش از 5 هزار تومان کسر می شود و همین به ظاهر پول های خرد ماهانه برای بانک ها بیش از میلیاردها میلیارد تومان درآمدزایی  ایجاد کرده است .


بیشتر بخوانید؛

بانک مرکزی حالا ارزهای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد

پول هایی که حق مشتری است و به اجبار از آنها دریافت می شود.

امروزه  با رشد فزاینده بانک ها در سطح کشور مواجهیم به طوری که تعداد بانک ها و قرض الحسنه ها در استان اصفهان به بیش از یکصد عدد میرسد و مسدود کردن میلیاردها تومان پول مردم در خزانه بانک ها در حالی است که نه از محل پول ها زمینه ای برای تخصیص وام به مردم فراهم شده  و نه به افراد نیازمند به صورت وام های قرض الحسنه ای و نیکو با بهره کم به آنها کمک شده است.

این شیوه بانکداری که بر پایه اسلام و اخلاقیات جایی ندارد زیرا که پولی به اجبار از مردم دریافت و بدون هیچ گونه شفافیتی، از چرخش پول مردم درآمدزایی  می کنند غیر شرعی است.

بانکداری یکی از کسب و کارهای درآمدزایی و نهادی حقوقی است که عملیات‌های پولی، مالی و اعتباری را بر عهده دارد. بانکداری نیز عبارت است از ارائهٔ خدمات و عملیات بانکی مانند امانت داری؛ نقل و انتقال پول، سرمایه و اوراق بهادار اشخاص حقیقی و حقوقی و به‌کارگیری آن؛ وصول مطالبات اسنادی؛ صدور بروات و حواله‌های تجاری؛ اعطاء و توزیع اعتبارات و وام به اشخاص حقیقی و حقوقی؛ تأمین اعتبار در جهت توسعهٔ بازرگانی، کشاورزی و صنعت؛ خرید و فروش فلزات قیمتی و ارز؛ انتشار اسکناس و اوراق بهادار و تنظیم حجم پولِ در گردش؛ و اجرای سیاست پولی و کنترل حجم اعتبارات است.

و این در حالی است که بانک های علی رغم داشتن منابع مالی قوی اما متاسفانه هر روز شرایط تخصیص وام به مردم را سخت تر از قبل می کنند .

 

 

دیدگاه / پاسخ