حالت شب
  • Thursday, 28 March 2024
بهترین ویتامین و مواد غذایی برای کودکان در آلودگی هوا چیست

بهترین ویتامین و مواد غذایی برای کودکان در آلودگی هوا چیست

 کیفیت هوا به ویژه درفصل زمستان در تهران و البرز و مشهد و تبریز و اراک  ... به شدت پایین آمده و سلامت شهروندان به خطر افتاده است. در این بین سلامت کودکان نیز به خطر می‌افتد. زمانی که نوبت به فرزندانمان می‌رسد، نمی‌خواهیم هیچ ریسک و خطری را بپذیریم زیرا آنها در برابر آلاینده‌های محیطی بسیار حساس هستند و اولین کسانی هستند که تحت تاثیر قرار می‌گیرند. تنها راه محافظت کودکان در برابر خطرهای آلودگی هوا پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی برای آن‌هاست، از این طریق می‌توانیم می‌توانیم به آنها کمک کنیم تا بر هر ناملایماتی غلبه کنند.

مینال آرورا، موسس گروه مدارس آینده نگر «شمفورد»، به برخی از مواد مغذی ضروری که کودکان برای قوی شدن کافی برای مبارزه با اثرات نامطلوب آلودگی هوا باید مصرف کنند، اشاره کرده است. او مواد غذایی را در زیر مجموعه ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن دسته بندی کرده است.

ویتامین ث؛ دیوار دفاعی حفاظت بدن در برابر آلودگی هوا

غذاهای غنی از ویتامین ث منبع قوی آنتی اکسیدان‌ها هستند. آنها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد از سلول‌های بدن کودکان و برگسالان در برابر هر گونه آسیب ناشی از دود و آلودگی هوا محافظت می‌کنند.

میوه‌های غنی از ویتامین ث مانند توت‌فرنگی، پرتقال، کیوی، انگور فرنگی (آملا) و گریپ فروت را به وفور به عنوان میان وعده برای فرزندان خود مصرف کنید. آنها را به صورت یک دسرمیوه‌ای مخلوط کنید یا همان‌طور که هست بخورید.

سبزیجاتی مانند گل کلم، کلم پیچ، کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، دمنوش و فلفل دلمه‌ای منبع طبیعی ویتامین ث هستند. آنها را به وعده‌های غذایی خوش‌خوراک و دوست‌داشتنی برای کودک خود تبدیل کنید.

اگر کودکی به منابع غذایی حاوی ویتامین ث چندان علاقه‌ای ندارد یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای وارد کردن ویتامین ث به رژیم غذایی کودکتان این است که به او آبلیمو بدهید. آب دو لیموترش می‌تواند برای تامین دوز روزانه ویتامین ث مورد نیاز برای کودکان کافی باشد.

ویتامین ای ؛ محافظ ریه‌ها

بهترین ویتامین و مواد غذایی برای کودکان در آلودگی هوا | چه میوه ای برای آلودگی هوا خوب است

غذاهای غنی از ویتامین ای ( E ) نقش مهمی در محافظت از ریه‌ها در برابر هوای آلوده و مضر دارند. به فرزندانتان به عنوان میان وعده روزانه یک مشت بادام بدهید تا بخورند. بادام زمینی نیز یک انتخاب عالی برای خوردن در بین وعده‌های غذایی است. دانه‌های آفتابگردان سرشار از ویتامین ای، یک میان وعده سالم است. حتی می‌توانید آن‌ها را روی سالاد، املت و غیره بپاشید تا تردی بیشتری احساس کنید.

اسفناج یکی از سالم‌ترین سبزیجات سبز برگ است که می‌توانید داشته باشید. آن را خام بخورید یا بپزید، آن را دوست دارد، «پاپای» (ملوان زبل) شخصیت کارتونی نیز آن را دوست داشت و فرزندان شما نیز اسفناج را دوست خواهند داشت.

اگر گیاهخوار نیستید، اغلب ماهی و سایر غذاهای دریایی میل کنید. آنها سرشار از مواد مغذی سالم، به ویژه ویتامین ای هستند. آن را با ماکارونی یا برنج سرخ شده ترکیب کنید، فرزندان شما آن را دوست خواهند داشت. برای پخت و پز روزانه خود از روغن آفتابگردان، روغن سبوس برنج یا سایر روغن‌های گیاهی استفاده کنید. روغن‌های زیتون، بادام زمینی و کانولا نیز انتخاب‌های عالی هستند.

اسیدهای چرب امگا ۳

بهترین ویتامین و مواد غذایی برای کودکان در آلودگی هوا | چه میوه ای برای آلودگی هوا خوب است

با گنجاندن اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی کودکان خود را از اثرات مضر آلودگی هوا محافظت کنید. این اسیدهای سالم و ضدالتهاب و برای قلب نیز مفید هستند.

همه کودکان نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های شیرین مزه‌ای نظیر شیک و اسموتی را دوست دارند. اسموتی ساده را می‌توان با افزودن آجیل و دانه‌هایی مانند دانه چیا، دانه کتان و گردو به یک بمب غرای تبدیل کرد.

سویا، لوبیا قرمز، ارزن، دانه شنبلیله و دانه خردل همگی منابع مناسبی از چربی‌های امگا ۳ هستند و باید به عنوان جزء اصلی رژیم غذایی کودک شما در نظر گرفته شوند.

ماهی قزل آلا، بلکه غذاهای راحت و بسیار مناسبی برای طبخ در این مواقع آلودگی شدید هوا هستند. آن‌ها را در سالاد، ساندویچ یا پیتزا بریزید، کودک شما آن را دوست خواهد داشت.

بتا کاروتن‌ها مقاوم در برابر آلودگی هوا

بهترین ویتامین و مواد غذایی برای کودکان در آلودگی هوا | چه میوه ای برای آلودگی هوا خوب است

بتا کاروتن یک آنتی اکسیدان طبیعی است و به بدن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات غنی از کاروتنوئیدها به سلامت ریه و سلامت کلی کمک می‌کنند. هویج، فلفل دلمه‌ای (سبز، زرد، قرمز)، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، کلم بروکلی و طیف وسیعی از سبزیجات رنگارنگ دیگر منبع عالی بتاکاروتن هستند.

سبزیجات برگی مانند برگ گشنیز، کاهو، جعفری، اسفناج، برگ شنبلیله و برگ تربچه همگی بهتر است در آشپزخانه شما به طور معمول موجود باشند.

دیدگاه / پاسخ