حالت شب
  • Saturday, 27 July 2024
زهرا حاتمی:نرخ بیکاری در روستاها بیش از شهرهای اصفهان است

زهرا حاتمی:نرخ بیکاری در روستاها بیش از شهرهای اصفهان است

حاتمی یکی از مشکلات کلان‌شهر اصفهان را بیکاری جوانان عنوان کرد  وافزود:   علی‌رغم اینکه اصفهان شهری صنعتی و دارای تعداد زیادی از صنایع مختلف کارگاهی کوچک و بزرگ است به نظر می‌رسد این صنعتی بودن به توسعه اشتغال در اصفهان منجر نشده است.

زهرا حاتمی در گفتگو با خبرنگار باخبرباش اظهار داشت: علی‌رغم اینکه مسئولین از بهبود اشتغال در سال 99 حرف می‌زنند ولی آمار رسمی از نرخ بیکاری حدود 10 درصد حکایت دارد که قطعاً این آمار دقیق نبوده و با توجه به شیوع کرونا این رقم افزایش چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار در اصفهان در فصل پاییز 99 نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۲ درصد کاهش یافت و به ۴۰.۹ درصد رسیده است که افزایش جمعیت فعال، مشروط به ثابت ماندن افراد بیکار و شاغل و رفتن بعضی از افراد از جمعیت فعال به سمت جمعیت غیرفعال، مهم‌ترین دلیل کاهش نرخ مشارکت است.

حاتمی تصریح کرد: بالای ۸۰ درصد جمعیت اصفهان در شهرها سکونت دارند و بیشتر نرخ جمعیتی شهری هستند اما بیکاری در روستاهای اصفهان نیز به دلیل کم‌آبی و خسارت کشاورزی و دامداری افزایش داشته است.

 آمار واقعی بیکاری در کشور چقدر است؟!

مهاجرت متخصصین از اصفهان 

وی گفت: متأسفانه اکثر جمعیت متخصص اصفهان از این شهر کوچ و مهاجرت کردند و این فرار مغزها و متخصصین چالش بزرگی است که باید مسئولین اصفهان آن را آسیب‌شناسی کرده و چاره‌اندیشی کنند.

این دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی افزود : رشد بیکاری نیروهای فارغ‌التحصیل دانشگاهی در اصفهان در چند سال اخیر نرخ افزایشی داشته و این در حالی است که افراد با تحصیلات زیر دیپلم و متقاضیان مشاغل کارگری به‌راحتی در بخش‌های مختلف صنعتی مشغول به کارشده‌اند که این امر از دلایل افزایش مهاجرت نیروهای غیربومی به این استان تلقی می‌شود.

حاتمی گفت: مهاجرپذیری بسیار زیاد اصفهان و کوچ از استان‌های هم‌جوار به اصفهان سبب شده نیروی مهاجر کار که ارزان‌قیمت‌تر به فعالیت می‌پردازند اکثر پست‌ها و نیازهای شغلی را پر کنند و با کاهش وجود کار برای نیروهای بومی استان روبرو شویم که معضل مهاجرت و حاشیه‌نشینی نیز از دیگر مشکلات اصفهان است که باید مرتفع شود.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار تعداد زیادی از صنایع کشور در اصفهان است ولی چرا سطح اشتغال و بیکاری اصفهان این‌قدر بالاست؟ بنا بر آمار رسمی قبل از شیوع کرونا حدود 13 درصد نرخ بیکاری استان و در شهر اصفهان این آمار بسیار بالاتر است. نرخ مشارکت اقتصادی اصفهان هم بیش از 5 درصد کاهش‌یافته است. یا ضعف مدیریت داریم و یا از صنایع به‌خوبی استفاده نکردیم. میزان مهاجرت به اصفهان و نیروی کار اتباع بیگانه و خارج از استان را به کار گرفتیم و یا صنایع ما خاموش و تعطیل هستند.

زهرا حاتمی : اعطای تسهیلات برای ایجاد کارگاه‌ها و صنایع کوچک، آموزش مشاغل مختلف فنی توسط سازمان‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی و نیز بخش خصوصی، تنظیم میزان اشتغال با تعداد فارغ‌التحصیلان، تعالی تولیدی و اقتصادی کشور و ایجاد صنایع جدید، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار اشتغال صنعتی کشور، اشتغال در صنعت نساجی اصفهان ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است، ادامه داد: نرخ بیکاری در اصفهان بیش از 15 درصد و گزارشات میدانی حکایت از فعالیت تنها 30 تا 40 درصد ظرفیت کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی اصفهان دارد. صنایع سنگ و کاشی و نساجی که درصد بالایی از صنایع اصفهان هستند همه در ورطه ورشکستگی فرورفتند.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اصفهان گفت: با آمدن کرونا متأسفانه این بیکاری‌ها افزایش‌یافته و محدودیت‌های اعمال‌شده سبب بیکاری بسیاری از مشاغل و حتی ورشکستگی مشاغل شناور شده است. کاسبی که برای انبارش جنس خریده و اکنون باید کرکره را پایین بکشد و موعد چک‌هایش می‌رسد یا مربی فلان ورزش و لیدر گردشگری و خیلی مشاغل دیگر ماه‌ها بیکار شدند، درحالی‌که دولت هیچ برنامه جایگزین و آمادگی برای چنین روزهایی نداشت و نتوانست این بیکاری‌ها را مدیریت کند و درمجموع نبود مدیریت بحران در کشور به زیان مالی بسیاری از مشاغل منجر شد.

 

تعلل وزارت نیرو و فاجعه ای به نام خشکی زاینده رود | مدیرکل - ریشه

خشکسالی در بروز بیکاری نقش زیادی دارد 

وی گفت: در سایر کشورها تمهیدات برای بروز این شرایط به صورتی بوده که وام‌های بلاعوض یا تسهیلاتی بدون سود در اختیار کسبه و صنایع قراردادند تا جبران مافات اقتصادی آن‌ها بشود.

حاتمی اعلام کرد: داشتن شبکه‌های مجازی و خدمت‌رسانی جایگزین برای تعطیل نشدن مشاغل و اعطای بیمه‌های شرایط اضطراری نیز از تمهیدات برخی کشورها در مقابل محدودیت‌های کرونا و بیکاری افراد بوده است.

وی ایجاد سامانه فروشگاه آنلاین  نیز روش برخی کشورها برای لطمه نخوردن کسب‌وکارها بوده است، گفت:  به صورتی که با جدولی بتوانند حداقل دو روز در هفته در محله‌های با اتومبیل به خدمات و فروش بپردازند تا مردم هم مجبور به آمدن به خیابان نباشند.

بیان داشت: در حال حاضر باید در اصفهان با سرشماری و آمارگیری دقیق مشاغلی که در کرونا آسیب‌دیده‌اند را موردحمایت قرارداد و با تسهیلاتی کمک کرد تا به حالت عادی برگردند.

حاتمی گفت: از عوامل مؤثر در افزایش بیکاری‌ها در اصفهان به‌جز کرونا، می‌توان به خشک‌سالی و مهاجرپذیر بودن اصفهان، اشغال مشاغل توسط اتباع بیگانه و نیروی کار غیربومی، تعطیلی صنایع و کارگاه‌های تولیدی، از رونق افتادن دام‌پروری و پرورش دام و طیور، ورشکستگی اقتصادی برخی مشاغل به دلیل تورم و دیگر عوامل اشاره کرد.

دیدگاه / پاسخ