حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
تلاش برای جبران آسیب‌های اجتماعی ۵۰ ساله اصفهان

تلاش برای جبران آسیب‌های اجتماعی ۵۰ ساله اصفهان

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تشریح اقدامات این کمیسیون در دو حوزه تخصصی آن، گفت: این اقدامات برای جبران آسیب‌های اجتماعی پنج دهه اخیر اصفهان بوده است.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، کوروش محمدی در آخرین نطق میان دستور خود، اظهار کرد: مدیریت شهری اصفهان در چهار سال گذشته تلاش کرد در حوزه‌های تخصصی اجتماعی و محیط زیست آنچه در توان داشت را خالصانه انجام دهد و در نتیجه آن اتفاقات خوبی هم برای کلانشهر اصفهان رقم خورد.

وی افزود: در طول پنج دهه گذشته به فضای مدیریت شهری و حوزه انسانی در کلانشهر اصفهان بی‌توجهی و غفلت‌هایی شده بود که همین امر اکنون سبب بروز خیلی از مشکلات شهر و تبدیل آن به مسائل پیچیده اجتماعی شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: برای برون‌رفت از گرفتاری‌هایی که در نتیجه بروز آسیب‌های اجتماعی نصیب شهرها شده است، از ظرفیت‌های بومی شهر استفاده کردیم و بدین سبب طرح شبکه‌های محلی اجرا شد. این طرح زیرساخت مناسب برای مدیریت شهری خواهد بود تا بتواند با استفاده از آن برای رفع مشکلات مردم به کمک مردم اقدام کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در مناطق کمتر برخوردار اصفهان گفت: ایجاد حس تعلق شهروندی در بین مناطق کمتر برخوردار و تعمیم هنجارها و ارزش‌ها به شهروندان این مناطق از طریق دفاتر تسهیلگری انجام می‌شود. امید است با حل مشکلات این دفاتر به ویژه موضوعات مالی، رفته رفته انتظارات برای کمرنگ شدن حاشیه‌نشینی اصفهان در سال‌های آینده محقق شود.

محمدی خاطرنشان کرد: برای رسیدگی به آسیب‌های مربوط به مناطق حاشیه‌ای شهر کارگروه‌هایی تشکیل شد که با استفاده از ظرفیت‌های محلی کار کنند؛ با وجود محدودیت‌ها، توانستیم ارتباطات سالمی با مردم و معتمدین برقرار کنیم که در ادامه رفع مشکلات مناطق کم‌تر برخوردار منجر شد.

وی تصریح کرد: با رویکرد جلوگیری از ایجاد مراکزی که بیگاری از زنان کشیده و در راستای کاهش منزلت آنان قدم برمی‌دارند، کارآفرینی زنان بر مبنای شغل شایسته پیش برده شد که برای تداوم این مسیر که احترام به منزلت اجتماعی زنان است تلاش شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به راه‌اندازی کارگروه ویژه رسیدگی به کودکان کار با همکاری و تلاش سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه، گفت: تلاش شد سازمان‌های مردم‌نهاد از نگاه‌های صرفاً حمایتی به سمت مقابله با کار کودک تغییر نگرش دهند که اثرات آن اکنون مشهود است.

وی افزود: پروژه باغ فدک یکی از کم‌نظیرترین پروژه‌های کشور در راستای رفع مشکلات کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر، تا چند ماه دیگر افتتاح می‌شود که از مدیریت شهری آینده انتظار می‌رود برنامه‌ریزی‌های این پروژه را پیش ببرد.

محمدی با اشاره به اقدامات کمیسیون در حوزه محیط زیست، گفت: با حضور فعالان مدنی و محیط زیستی و برخلاف بعضی از گروه‌های فعال در خصوص زاینده‌رود که همواره دنبال تنش بودند، با تشکیل کارگروه آب در شورای شهر اتفاق بی‌نظیری رقم خورد و تعامل ویژه‌ای میان فعالان زیست‌محیطی و ذی‌نفعان حوضه آبریز زاینده‌رود اصفهان و استان‌های همجوار شکل گرفت.

وی افزود: با رفت و آمد و مراودات ویژه‌ای که در قالب این کارگروه اتفاق افتاد، تنش‌های اجتماعی اطراف موضوع آب مدیریت شد که می‌تواند الگویی برای حوزه سیاسی کشور و نمایندگان در استان‌های بهره‌بردار باشد تا به‌ جای تشدید تنش‌های سیاسی و اجتماعی در جهت کاهش تنش‌های آبی کشور گام بردارند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در نتیجه تعامل میان شهرداری و اداره کل محیط زیست در بحث آلودگی هوا، اکنون تنها مرجع تعیین میزان آلودگی هوا این اداره کل است در حالی که پیشتر شاهد موازی‌کاری‌های بسیاری در این خصوص بودیم.

دیدگاه / پاسخ